Child Welfare and Child Welfare Methods (3 cr)
Code: 7S-16-3003
General information
- Enrolment period
- 07.05.2014 - 30.09.2014
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.06.2014 - 31.12.2014
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 65
Objectives (course unit)
Students
- are able to define the values and ethical principles of child welfare and its significance on an individual, communal and societal level
- are able to explain the essential contents of legislation on child welfare and family work
- are able to describe the different stages of client process in child welfare, the forms of organizing child welfare, and the role of Bachelor of Social Services in them
Content (course unit)
- Global declarations and ethical principles, the interests and social participation of children, family-oriented approach, the past, present and future of child welfare
- Key legislation on child welfare, services and benefits
- Preventive child welfare, child and family-based child welfare – preventive work, clients in child protection services, forms of support in non-institutional services, family foster care, institutional care, and aftercare
Exam schedules
Opintojakson suoritustapa sovitaan tarkemmin syksyllä.
Assessment methods and criteria
Opintojakson arviointiin vaikuttaa:
- yleinen aktiivisuus lähiopetuksessa
- opintojakson suorituksena toimivan tentin arviointi - muoto sovitaan vielä tarkemmin ryhmän kanssa 1. lähiopetuskerralla
Assessment scale
0-5
Teaching methods
-luennot
-draama
-harjoitukset
-yhteistoiminnallinen oppiminen
-opintokäynnit
-tentti
Opintojaksolla pyritään omaksumaan asiat soveltamisen ja käytännön esimerkkien kautta.
Learning materials
LASTENSUOJELUPROSESSI JA PALVELUJÄRJESTELMÄ
-Lastensuojelulaki 417/2007, Lastensuojelun käsikirjan avaavat tekstit ja luentodiat
-http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/
Student workload
Koko opintojakso 3 op = 81 h
Lähiopetus 10 x 4 h = 40 h = 1,5 op
Itsenäinen työskentely (materiaalien lukeminen, tutustumiskäynti, ryhmätyöt) 41 h = 1,5 op
Content scheduling
18.11. klo 12-16 Lastensuojelulaki lastensuojelun yhteistyötahojen näkökulmasta - koulutus -TAMK juhlasali
Completion alternatives
Kesäopintoina 1 op etukäteen suorittaneiden ei tarvitse osallistua opintojakson alkukerroille ja niihin liittyvien tehtävien tekemiseen. Tarkennetaan syksyllä.
Further information
Opintojakso on tarkoitettu pääasiallisesti 13sosi -ryhmälle ja ajoittuu 1. ja 2. periodin ajalle. Opintojakso toteutetaan kahdessa ryhmässä.
Opintojakson lopussa - viimeistään ???? - annettava sähköinen opintojaksopalaute on edellytys suoritusmerkinnälle.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa kuvata lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yleisellä tasolla
- osaa nimetä lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön pääkohdat
- osaa nimetä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun arvolähtökohtien, eettisten periaatteiden ja merkityksen toteutumista sekä haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa soveltaa lastensuojelun ja perhetyön lainsäädäntöä
- osaa analysoida ja perustella sosionomin roolia ja merkitystä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheissa ja järjestämismuodoissa