Opettajuuden käsikirja (5op)
Toteutuksen tunnus: 1L00BQ64-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 31.07.2014 - 31.12.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2014 - 31.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Vastuuhenkilö
- Marja Keränen
- Opintojakso
- 1L00BQ64
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opettajaopiskelija
- tunnistaa oman toimintansa, työnsä, työyhteisönsä ja ammattialansa kehittämistarpeita sekä rajaa niistä tarkoituksenmukaisen kehittämiskohteen
- käyttää ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan kehittämistyön tekemisessä
- soveltaa omaa opettajan asiantuntemustaan toimiessaan pienryhmän, työyhteisön ja yhteistyöryhmien kanssa luovasti, työelämäläheisesti ja kulttuurilähtöisesti
- kuvaa ja arvioi kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä kirjallisessa raportissa
- arvioi kehittämisprosessia, omaa tutkimis- ja kehittämisosaamistaan sekä omaa ja ryhmän oppimista
- antaa palautetta ja vertaisarviointia toisille.
Sisältö (Opintojakso)
Kehittämistyössä on tarkoituksena osoittaa opettajankoulutuksen aikana syntynyt osaaminen ja soveltaa sitä työyhteisön pedagogisessa kehittämisessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asiantuntija-arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään pääsoin itsenäistä työskentelyä, jota tukee pienryhmissä tapahtuva työskentely lähipäivinä, muut pienryhmätapaamiset ja verkkotyöskentely
Oppimateriaalit
OPS, Tabula ja ryhmänopettajan vinkit sekä oppimispäiväkirjan aineisto
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäistä työskentelyä n. 50 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan tarvittaessa opiskelijan kanssa
Lisätiedot
Opintokokonaisuuteen liittyvä kirjallisuus:
Aaltonen, K. (toim.) 2011. Nuorten hyvinvointi ja monialainen yhteistyö. Tallinna: Tietosanoma Oy.
Furman, B, Ahola, T. & Hirvihuhta, H. 2004. Työpaikan pelisäännöt ja kuinka ne tehdään. Hämeenlinna: Tammi.
Heinonen, U. 2008. Sähköinen yhteisöllisyys. Kokemuksia vapaa-ajan, työn ja koulutuksen yhteisöistä verkossa. Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitoksen julkaisuja XIV: Pori.
Honkanen, E. & Suomala, A. 2009. Oppilashuollon käsikirja. Keuruu: Tammi. Otavan kirjapaino Oy.
Hyyppä, H. & Miettinen, A. (toim.) 2000. Johtajuus ja organisaatiodynamiikka. Oulu: Metanoia-instituutti.
Isoherranen, K. 2005. Moniammatillinen yhteistyö. Vantaa: WSOY.
Korhonen, V. & Puukari, S. (toim.) 2011. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Juva: Ps–kustannus
Kurki, L., Nivala, E. & Sipilä-Lähdekorpi, P. 2006. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa. Helsinki: Finn Lectura.
Ladonlahti, T. & Pirttimaa, R. 2011. Erityispedagogiikka ja aikuisuus. Helsinki: Palmenia-kustannus.
Mäkipeska, M. & Niemelä, T. 2005. Haasteena luottamus – Työyhteisön sosiaalinen pääoma ja syvärakenne. Helsinki: Edita Prima Oy.
Niemi, H. & Sarras, R. (toim.) 2011. Tykkää tästä! Opettajan ammattietiikka sosiaalisen median ajassa. Juva: Ps-kustannus.
Paasivaara, L. Nikkilä. J. 2010 . Yhteisöllisyydestä työhyvinvointiin. Helsinki: Kirjapaja.
Suoranta, J. 2008. Kasvatuksellisesti näkeväksi. Sivistyksellinen kasvatusajattelu tässä ajassa. Tampere: Tampere University Press
2000 (loppuunmyyty). Saatavissa: http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/65358/978-951-44-7250-3.pdf?sequence=1
Vuorikoski, M., Törmä, S. & Viikari, S. 2003. Opettajan vaiettu valta. Tampere: Vastapaino.
Itse valittu opintokokonaisuuteen liittyvä kaunokirjallinen teos tai vaihtoehtoisesti elokuva.
Artikkelit:
Korpelainen, K. & Saikkonen, S. 2009. Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina. Artikkeli Ammattikasvatuksen aikakauskirjassa 3/2009.
Nummenmaa, A. R. 2011. Moniammatillinen ohjaus jaettuna osaamisena. Kirjassa M, Mäkinen & al (toim.) 2011. Korkeajännityksiä.
Kohti osallisuutta luovaa korkeakoulutusta. Tampere: Tampere University Press.
Ranne, K. & Kalli, P. 2009. Tutkivan oppimisen malli ja yhteistoiminnallisen oppimisen edistäminen. Artikkeli Ammattikasvatuksen aikakauskirjassa 3/2009.
Lehdet:
Niin&Näin - filosofinen aikakauslehti
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritukset arvioidaan asteikolla "hyväksytty - täydennettävä - uusittava". Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin Seminaarien yhteydessä olevia arviointitaulukoita. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa "kuvaileva osaaminen" (ks. OPS).