Handbook of Being a Teacher (5cr)
Code: 1L00BQ64-3021
General information
- Enrolment period
- 31.07.2014 - 31.12.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2014 - 31.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
- Person in charge
- Marja Keränen
- Course
- 1L00BQ64
Objectives (course unit)
Opettajaopiskelija
- tunnistaa oman toimintansa, työnsä, työyhteisönsä ja ammattialansa kehittämistarpeita sekä rajaa niistä tarkoituksenmukaisen kehittämiskohteen
- käyttää ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan kehittämistyön tekemisessä
- soveltaa omaa opettajan asiantuntemustaan toimiessaan pienryhmän, työyhteisön ja yhteistyöryhmien kanssa luovasti, työelämäläheisesti ja kulttuurilähtöisesti
- kuvaa ja arvioi kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä kirjallisessa raportissa
- arvioi kehittämisprosessia, omaa tutkimis- ja kehittämisosaamistaan sekä omaa ja ryhmän oppimista
- antaa palautetta ja vertaisarviointia toisille.
Content (course unit)
Kehittämistyössä on tarkoituksena osoittaa opettajankoulutuksen aikana syntynyt osaaminen ja soveltaa sitä työyhteisön pedagogisessa kehittämisessä.
Assessment methods and criteria
Asiantuntija-arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Opintojaksolla käytetään pääsoin itsenäistä työskentelyä, jota tukee pienryhmissä tapahtuva työskentely lähipäivinä, muut pienryhmätapaamiset ja verkkotyöskentely
Learning materials
OPS, Tabula ja ryhmänopettajan vinkit sekä oppimispäiväkirjan aineisto
Student workload
Itsenäistä työskentelyä n. 50 h
Completion alternatives
Sovitaan tarvittaessa opiskelijan kanssa
Further information
Opintokokonaisuuteen liittyvä kirjallisuus:
Aaltonen, K. (toim.) 2011. Nuorten hyvinvointi ja monialainen yhteistyö. Tallinna: Tietosanoma Oy.
Furman, B, Ahola, T. & Hirvihuhta, H. 2004. Työpaikan pelisäännöt ja kuinka ne tehdään. Hämeenlinna: Tammi.
Heinonen, U. 2008. Sähköinen yhteisöllisyys. Kokemuksia vapaa-ajan, työn ja koulutuksen yhteisöistä verkossa. Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitoksen julkaisuja XIV: Pori.
Honkanen, E. & Suomala, A. 2009. Oppilashuollon käsikirja. Keuruu: Tammi. Otavan kirjapaino Oy.
Hyyppä, H. & Miettinen, A. (toim.) 2000. Johtajuus ja organisaatiodynamiikka. Oulu: Metanoia-instituutti.
Isoherranen, K. 2005. Moniammatillinen yhteistyö. Vantaa: WSOY.
Korhonen, V. & Puukari, S. (toim.) 2011. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Juva: Ps–kustannus
Kurki, L., Nivala, E. & Sipilä-Lähdekorpi, P. 2006. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa. Helsinki: Finn Lectura.
Ladonlahti, T. & Pirttimaa, R. 2011. Erityispedagogiikka ja aikuisuus. Helsinki: Palmenia-kustannus.
Mäkipeska, M. & Niemelä, T. 2005. Haasteena luottamus – Työyhteisön sosiaalinen pääoma ja syvärakenne. Helsinki: Edita Prima Oy.
Niemi, H. & Sarras, R. (toim.) 2011. Tykkää tästä! Opettajan ammattietiikka sosiaalisen median ajassa. Juva: Ps-kustannus.
Paasivaara, L. Nikkilä. J. 2010 . Yhteisöllisyydestä työhyvinvointiin. Helsinki: Kirjapaja.
Suoranta, J. 2008. Kasvatuksellisesti näkeväksi. Sivistyksellinen kasvatusajattelu tässä ajassa. Tampere: Tampere University Press
2000 (loppuunmyyty). Saatavissa: http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/65358/978-951-44-7250-3.pdf?sequence=1
Vuorikoski, M., Törmä, S. & Viikari, S. 2003. Opettajan vaiettu valta. Tampere: Vastapaino.
Itse valittu opintokokonaisuuteen liittyvä kaunokirjallinen teos tai vaihtoehtoisesti elokuva.
Artikkelit:
Korpelainen, K. & Saikkonen, S. 2009. Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina. Artikkeli Ammattikasvatuksen aikakauskirjassa 3/2009.
Nummenmaa, A. R. 2011. Moniammatillinen ohjaus jaettuna osaamisena. Kirjassa M, Mäkinen & al (toim.) 2011. Korkeajännityksiä.
Kohti osallisuutta luovaa korkeakoulutusta. Tampere: Tampere University Press.
Ranne, K. & Kalli, P. 2009. Tutkivan oppimisen malli ja yhteistoiminnallisen oppimisen edistäminen. Artikkeli Ammattikasvatuksen aikakauskirjassa 3/2009.
Lehdet:
Niin&Näin - filosofinen aikakauslehti
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Suoritukset arvioidaan asteikolla "hyväksytty - täydennettävä - uusittava". Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin Seminaarien yhteydessä olevia arviointitaulukoita. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa "kuvaileva osaaminen" (ks. OPS).