Siirry suoraan sisältöön

Metsäluonnon monimuotoisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00BG58-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.02.2015 - 16.03.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.03.2015 - 02.04.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
30 - 40
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Petri Keto-Tokoi
Pirjo Puustjärvi
Eveliina Asikainen
Vastuuhenkilö
Petri Keto-Tokoi
Opintojakso
6M00BG58

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
-tuntee metsäekosysteemien toiminnan pääpiirteet sekä luonnonmetsien häiriö- ja sukkessiodynamiikan perusteet
-tuntee elävien ja kuolleiden puiden merkityksen metsälajistolle
-tuntee pääpiirtein Suomen luontotyyppien luokittelun periaatteet ja erilaisten luontotyyppien merkityksen luonnon monimuotoisuudelle
-tuntee metsätalouden vaikutukset Suomen lajiston ja luontotyyppien uhanalaistumiseen
-tuntee uhanalaisia metsälajeja ja lajiryhmiä, niiden elinympäristövaatimuksia ja niiden uhanalaistumisen syitä
-tuntee metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen keinovalikoiman, nykytilanteen ja haasteet

Sisältö (Opintojakso)

Metsäekosysteemien lajisto, rakenne ja toiminta. Luonnonmetsien häiriöt ja sukkessiot. Elävät ja kuolleet puut metsälajien elinympäristöinä. Erilaiset luontotyypit ja niiden merkitys monimuotoisuudelle. Lajiston ja luontotyyppien uhanalaisuus ja siihen vaikuttavat tekijät. Uhanalaisten metsälajien elinympäristövaatimukset ja uhanalaistumisen syyt. Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen nykytilanne, haasteet ja keinovalikoima

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Lopputentti 10.4.2015 klo 8.15-11.00
1. uusintatentti viikolla 19
2. uusintatentti elokuun loppu viikko 35

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

50% lopputentti
30% toiminta ryhmäkeskusteluissa
20% ryhmätyö ja sen esitys

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ryhmäkeskustelut, itsenäinen tiedonhankinta, ryhmätyö ja sen esitys, luennot, maastoretkeily, itseopiskelutehtävät

Oppimateriaalit

Kaikki teemat: Tabulaan tallennetut aineistot ja linkit
1. teema, Luonnonmetsä:
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Mikä on luonnonmetsä?: ss.10-29 ja luku Metsän muutosvoimat ss. 114-144 ja/tai
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku: 2 Metsän luontainen rakenne, dynamiikka ja monimuotoisuus ss: 48-73.
2. teema Metsälajit ja niiden elinympäristöt
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Aarniometsän asukkaat: ss.148-183 ja/tai
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku: 1 Suomen metsäluonto - osa globaalia monimuotoisuutta ss. 19-46 ja luku 3 Metsälajiston ekologia ja monimuotoisuus ss: 76-106.
Teema 3: Suomen metsäluonnon luototyypit. Ryhmätöiden esitykset Suomen luontotyypeistä tabulassa.
Teema 4: Metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen. Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Aarniometsät häviävät: ss.186-223 ja/tai
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku: 4 Ihmisen vaikutus Suomen metsiin ss. 113-139.
Teema 5: Metsäluonnon monimuotoisuuden nykytila ja turvaamisen keinot. Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Aarniometsien arvot ss.56-86, luku Suojella vai hakata? ss. 226-267 ja luku aarniometsien tulevaisuus ss. 270-287 JA
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku 9: Metsien käsittely ja monimuotoisuus ss. 259-309.

Sisällön jaksotus

Opetus toteutetaan viidessä teemassa seuraavassa järjestyksessä: 1. luonnonmetsä, 2. metsälajit ja niiden elinympäristöt, 3. metsäluonnon luontotyypit, 4. metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen 5. Metsäluonnon monimuotoisuuden nykytila ja turvaamisen keinot.
Teemat 1,2,4 ja 5 toteutetaan itseopiskelu kirjallisuudesta - purku
ryhmäkeskustelussa periaatteella, teema 4 metsäluonnon luontotyypit toteutetaan ryhmätöiden esityksinä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovelvollisuus: kurssin aloitus, ryhmäkeskustelut, maastoretkeily 19.3., oman ryhmän luontotyyppiesityksen esittäminen.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole valmistautunut ryhmäkeskusteluun. Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyön valmisteluun tai esittämiseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista eikä hän ole tehnyt itsenäistä tiedonhankintaa. Peruskäsitteiden hallinnassa on puutteita. Ryhmäkeskusteluissa opiskelijan osallistuminen on melko passiivista. Opiskelija osaa vastata esitettyihin kysymyksiin tyydyttävällä tasolla.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin ja sen lisäksi tehnyt jonkin verran itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja niiden välisiä keskeisiä yhteyksiä. Ryhmäkeskusteluissa opiskelijan osallistuminen on aktiivista. Opiskelija osaa vastata esitettyihin kysymyksiin hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin syvällisesti ja sen lisäksi tehnyt monipuolista itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä . Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti. Ryhmäkeskusteluissa opiskelijan osallistuminen on aktiivista ja hän osaa tuoda keskusteluun uusia avauksia ja esittää asian ymmärtämistä syventäviä kysymyksiä. Opiskelija osaa vastata esitettyihin kysymyksiin kiitettävällä tasolla.

Siirry alkuun