Skip to main content

Biodiversity of Forest Ecosystems (5 cr)

Code: 6M00BG58-3002

General information


Enrolment period
09.02.2015 - 16.03.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.03.2015 - 02.04.2015
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Petri Keto-Tokoi
Pirjo Puustjärvi
Eveliina Asikainen
Person in charge
Petri Keto-Tokoi
Course
6M00BG58

Objectives (course unit)

The student:
-knows the main functions of forest ecosystems and the basics of disturbance and succession dynamics of natural forests
-knows the significance of living and dead trees for forest organisms
-knows the classification of biotopes in Finland on general level and understands the significance of different biotopes for natural biodiversity
-knows the effects of forestry on the endangerment of forest species and biotopes in Finland
- knows threatened forest species and groups of species, their habitat requirements and the reasons for their population decline
- knows the current state of forest biodiversity protection, challenges and methods of protection

Content (course unit)

The species composition, structure and function of forest ecosystems. The disturbances and successions in natural forests. Living and dead trees as habitats for forest species. Biotopes and their significance for biodiversity. The impacts of forestry on the decline of endangered forest species and biotopes. Habitat requirements of endangered forest species. Current state and challenges of forest biodiversity protection. The methods of forest biodiversity protection.

Exam schedules

Lopputentti 10.4.2015 klo 8.15-11.00
1. uusintatentti viikolla 19
2. uusintatentti elokuun loppu viikko 35

Assessment methods and criteria

50% lopputentti
30% toiminta ryhmäkeskusteluissa
20% ryhmätyö ja sen esitys

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Ryhmäkeskustelut, itsenäinen tiedonhankinta, ryhmätyö ja sen esitys, luennot, maastoretkeily, itseopiskelutehtävät

Learning materials

Kaikki teemat: Tabulaan tallennetut aineistot ja linkit
1. teema, Luonnonmetsä:
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Mikä on luonnonmetsä?: ss.10-29 ja luku Metsän muutosvoimat ss. 114-144 ja/tai
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku: 2 Metsän luontainen rakenne, dynamiikka ja monimuotoisuus ss: 48-73.
2. teema Metsälajit ja niiden elinympäristöt
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Aarniometsän asukkaat: ss.148-183 ja/tai
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku: 1 Suomen metsäluonto - osa globaalia monimuotoisuutta ss. 19-46 ja luku 3 Metsälajiston ekologia ja monimuotoisuus ss: 76-106.
Teema 3: Suomen metsäluonnon luototyypit. Ryhmätöiden esitykset Suomen luontotyypeistä tabulassa.
Teema 4: Metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen. Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Aarniometsät häviävät: ss.186-223 ja/tai
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku: 4 Ihmisen vaikutus Suomen metsiin ss. 113-139.
Teema 5: Metsäluonnon monimuotoisuuden nykytila ja turvaamisen keinot. Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Aarniometsien arvot ss.56-86, luku Suojella vai hakata? ss. 226-267 ja luku aarniometsien tulevaisuus ss. 270-287 JA
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku 9: Metsien käsittely ja monimuotoisuus ss. 259-309.

Content scheduling

Opetus toteutetaan viidessä teemassa seuraavassa järjestyksessä: 1. luonnonmetsä, 2. metsälajit ja niiden elinympäristöt, 3. metsäluonnon luontotyypit, 4. metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen 5. Metsäluonnon monimuotoisuuden nykytila ja turvaamisen keinot.
Teemat 1,2,4 ja 5 toteutetaan itseopiskelu kirjallisuudesta - purku
ryhmäkeskustelussa periaatteella, teema 4 metsäluonnon luontotyypit toteutetaan ryhmätöiden esityksinä.

Completion alternatives

Ei ole

Practical training and working life cooperation

Ei ole

International connections

Ei ole

Further information

Läsnäolovelvollisuus: kurssin aloitus, ryhmäkeskustelut, maastoretkeily 19.3., oman ryhmän luontotyyppiesityksen esittäminen.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei ole valmistautunut ryhmäkeskusteluun. Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyön valmisteluun tai esittämiseen.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista eikä hän ole tehnyt itsenäistä tiedonhankintaa. Peruskäsitteiden hallinnassa on puutteita. Ryhmäkeskusteluissa opiskelijan osallistuminen on melko passiivista. Opiskelija osaa vastata esitettyihin kysymyksiin tyydyttävällä tasolla.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin ja sen lisäksi tehnyt jonkin verran itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja niiden välisiä keskeisiä yhteyksiä. Ryhmäkeskusteluissa opiskelijan osallistuminen on aktiivista. Opiskelija osaa vastata esitettyihin kysymyksiin hyvällä tasolla.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin syvällisesti ja sen lisäksi tehnyt monipuolista itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä . Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti. Ryhmäkeskusteluissa opiskelijan osallistuminen on aktiivista ja hän osaa tuoda keskusteluun uusia avauksia ja esittää asian ymmärtämistä syventäviä kysymyksiä. Opiskelija osaa vastata esitettyihin kysymyksiin kiitettävällä tasolla.

Go back to top of page