Siirry suoraan sisältöön

Rakenteiden mitoitus 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5R00BD53-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2014 - 15.09.2014
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2014 - 15.12.2014
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Rakennustekniikan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Jorma Kylliäinen
Opintojakso
5R00BD53

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija oppii teräsbetoni-, puu-, ja teräsrakenteiden mitoitusperusteet. Opiskelija ymmärtää tavanomaisten betoni-, puu- ja teräsrakenteiden toiminnan ja osaa mitoittaa palkin ja keskeisesti puristetun pilarin.

Sisältö (Opintojakso)

Teräsbetoni: betoni ja betoniraudoitteet materiaalina, säilyvyys, rasitusluokat, suojaus ja mitoitus.
Puu: Lujuusluokat, kuormien aikaluokat, käyttöluokat, palkit, pylväät.
Teräs: Teräsrakentamisen vaiheet, markkinat ja kustannukset, teräs materiaalina, mitoitusperusteet, konepajavalmistus, kuljetus ja asennus.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssista järjestetään 2 välikoetta, joiden alustavat ajankohdat ovat 9.10.2014 ja 10.12.2014. Kumpikin välikoe on mahdollista uusia erikseen kerran opintojakson aikana, näiden uusintojen ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin. Kurssin yleiset uusintatentit ovat 5.2.2015 ja 9.4.2015. Yleisissä uusinnoissa tentitään koko opintojakso. Tenttioikeus edellyttää kurssiin sisältyvän harjoitustyön palauttamista hyväksytysti ajallaan sekä lähiopetukseen osallistumista kurssin suoritusvaatimusten mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssiarvosana muodostuu kokeiden yhteispistemäärän perusteella. Molemmat välikokeet on suoritettava hyväksyttävästi. Hyvin tehdyllä harjoitustyöllä on mahdollisuus korottaa kurssiarvosanaa 1/2 arvosanalla.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus
demonstraatiot
harjoitukset
harjoitustyöt
tentti

Oppimateriaalit

Oppimateriaali kurssin Tabula-sivuilla:
Diamuotoinen luentomateriaali: rajatilamitoitus, kuormitusyhdistelyt;
Puurakenteiden lyhennetty suunnitteluohje (Puuinfo Oy);
Tiivistetty laskentaohje teräsrakenteista (Lilja);
Opintomoniste teräsbetonirakenteista (Kylliäinen).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus (n. 66 t) sisältää luentoja, ohjattuja tuntiharjoituksia, palkkidemonstraation ja 2 välikoetta. Opiskelijan itsenäinen työ (n. 66 t) muodostuu omalla ajalla tehtävästä pakollisesta harjoitustyöstä, vapaaehtoisista harjoitustehtävistä sekä muusta itsenäisestä opiskelusta. Lähiopetuksen läsnäolovelvoite on 2/3 pidettyjen lähituntien määrästä.

Sisällön jaksotus

Alustava ajankäyttö (suluissa oppitunnit)
• Johdatus opintojaksoon; perusteiden kertausta / tasokoe (5)
• Rajatilamitoitus, laskentakuormien määritys; stabiliteetti (10)
• Puu materiaalina, lujuusluokat, kuormien aikaluokat, käyttöluokat; palkin ja pilarin mitoitus (15)
• Teräs materiaalina, lujuusarvot, mitoitusperusteet; palkin ja pilarin mitoitus (15)
• Teräsbetoni materiaalina, lujuus- ja rakenneluokat, teräsbetonirakenteiden toimintaperiaate; laatat, palkit, pilarit (15)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) mukaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätiedot

Kirjallisuus: Luentomoniste

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee periaatetasolla keskeisimmät opintojakson sisältöön kuuluvat asiat ja osaa ratkaista yksinkertaisia laskutehtäviä ohjatusti.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee ja ymmärtää opintojaksolla käsitellyt asiat sekä osaa itsenäisesti ratkaista yksinkertaisia soveltavia tehtäviä, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojaksolla käsitellyistä asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisussa. Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista haastavia soveltavia tehtäviä ja pystyy perustelemaan loogisesti ja johdonmukaisesti käyttämänsä ratkaisumenetelmät.

Siirry alkuun