Rakenteiden mitoitus 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5R00BD53-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2014 - 15.09.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2014 - 15.12.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakennustekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Rakennustekniikan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Jorma Kylliäinen
- Opintojakso
- 5R00BD53
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija oppii teräsbetoni-, puu-, ja teräsrakenteiden mitoitusperusteet. Opiskelija ymmärtää tavanomaisten betoni-, puu- ja teräsrakenteiden toiminnan ja osaa mitoittaa palkin ja keskeisesti puristetun pilarin.
Sisältö (Opintojakso)
Teräsbetoni: betoni ja betoniraudoitteet materiaalina, säilyvyys, rasitusluokat, suojaus ja mitoitus.
Puu: Lujuusluokat, kuormien aikaluokat, käyttöluokat, palkit, pylväät.
Teräs: Teräsrakentamisen vaiheet, markkinat ja kustannukset, teräs materiaalina, mitoitusperusteet, konepajavalmistus, kuljetus ja asennus.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssista järjestetään 2 välikoetta, joiden alustavat ajankohdat ovat 9.10.2014 ja 10.12.2014. Kumpikin välikoe on mahdollista uusia erikseen kerran opintojakson aikana, näiden uusintojen ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin. Kurssin yleiset uusintatentit ovat 5.2.2015 ja 9.4.2015. Yleisissä uusinnoissa tentitään koko opintojakso. Tenttioikeus edellyttää kurssiin sisältyvän harjoitustyön palauttamista hyväksytysti ajallaan sekä lähiopetukseen osallistumista kurssin suoritusvaatimusten mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiarvosana muodostuu kokeiden yhteispistemäärän perusteella. Molemmat välikokeet on suoritettava hyväksyttävästi. Hyvin tehdyllä harjoitustyöllä on mahdollisuus korottaa kurssiarvosanaa 1/2 arvosanalla.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
demonstraatiot
harjoitukset
harjoitustyöt
tentti
Oppimateriaalit
Oppimateriaali kurssin Tabula-sivuilla:
Diamuotoinen luentomateriaali: rajatilamitoitus, kuormitusyhdistelyt;
Puurakenteiden lyhennetty suunnitteluohje (Puuinfo Oy);
Tiivistetty laskentaohje teräsrakenteista (Lilja);
Opintomoniste teräsbetonirakenteista (Kylliäinen).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus (n. 66 t) sisältää luentoja, ohjattuja tuntiharjoituksia, palkkidemonstraation ja 2 välikoetta. Opiskelijan itsenäinen työ (n. 66 t) muodostuu omalla ajalla tehtävästä pakollisesta harjoitustyöstä, vapaaehtoisista harjoitustehtävistä sekä muusta itsenäisestä opiskelusta. Lähiopetuksen läsnäolovelvoite on 2/3 pidettyjen lähituntien määrästä.
Sisällön jaksotus
Alustava ajankäyttö (suluissa oppitunnit)
• Johdatus opintojaksoon; perusteiden kertausta / tasokoe (5)
• Rajatilamitoitus, laskentakuormien määritys; stabiliteetti (10)
• Puu materiaalina, lujuusluokat, kuormien aikaluokat, käyttöluokat; palkin ja pilarin mitoitus (15)
• Teräs materiaalina, lujuusarvot, mitoitusperusteet; palkin ja pilarin mitoitus (15)
• Teräsbetoni materiaalina, lujuus- ja rakenneluokat, teräsbetonirakenteiden toimintaperiaate; laatat, palkit, pilarit (15)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) mukaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätiedot
Kirjallisuus: Luentomoniste
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee periaatetasolla keskeisimmät opintojakson sisältöön kuuluvat asiat ja osaa ratkaista yksinkertaisia laskutehtäviä ohjatusti.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee ja ymmärtää opintojaksolla käsitellyt asiat sekä osaa itsenäisesti ratkaista yksinkertaisia soveltavia tehtäviä, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojaksolla käsitellyistä asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisussa. Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista haastavia soveltavia tehtäviä ja pystyy perustelemaan loogisesti ja johdonmukaisesti käyttämänsä ratkaisumenetelmät.