Siirry suoraan sisältöön

Aikuisen hoitotyön teoreettiset opinnot 1 (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CC34-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.07.2014 - 07.09.2014
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2014 - 22.12.2014
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Hoitotyön koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Anna-Mari Rautiola
Sirpa Salin
Anne Kivimäki
Pirkko Kivinen
Taru Manner
Vastuuhenkilö
Taru Manner
Pienryhmät
ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
Opintojakso
7K00CC34

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tunnistaa useimpien äkillisten ja pitkäaikaisten sairauksien oireet ja osaa arvioida hoidon tarvetta oireiden vakavuuden ja toimintakyvyn rajoituksen mukaan sekä
- osaa ohjata ja tukea potilasta sekä suunnitella ja turvata hoidon jatkuvuutta
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida luovasti, yksilöllisesti ja potilaslähtöisesti potilaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa toimia ammatillisesti hoitosuhteessa äkillisesti sairastuneen ja pitkäaikaissairaan potilaan kanssa yhteistyössä läheisten kanssa
- osaa ohjata ja tukea ihmistä terveyden edistämisessä sairauden eri vaiheissa

Sisältö (Opintojakso)

- Sairastuminen kriisinä ja kriisissä olevan potilaan hoitotyö
- Masennuksen arviointi ja masennusta sairastavan potilaan hoitotyö
- Sydän ja verisuonisairauksia sairastavan potilaan hoitotyö
- Tuki- ja liikuntaelimistön ongelmista kärsivän potilaan hoitotyö
- Muistisairaan hoitotyö
- Hoitotyön keskeiset kysymykset perusterveydenhuollossa
- Äkillisten ja pitkäaikaisten sairauksien hoidossa käytettävä lääkehoito
- Hoitotyön dokumentointi ja tiedonkulun turvaaminen

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen keskivaiheen teoreettiset opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kertauskoe 18.8, uusinta 16.9
Hoitotyö koe 1/2: 19.9
Uusintakokeet 11.11.2014 ja 9.12.2014
Hoitotyö koe 2/2: 10.12
Uusintakokeet 13.1 ja 10.2 2015
- lääkelaskujen uusintamahdollisuus myös Lääkelaskupajoissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1. Kertauskoe. Arviointi hyväksytty/hylätty.
Osa 2. Hoitotyö. Opintojakso arvioidaan numeerisesti (0-5). Opiskelijan tulee saada hyväksytty suoritus kokeen jokaisesta sisältöalueesta. Lääkelasku. Osallistuminen opetukseen. Osakoe1/2.
Osa 3. Kuten osa 2, osakoe 2/2
Osa 4. Pienryhmätyöskentely. Pienryhmätyöskentely arvioidaan hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on läsnäolo, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, simulaatio-oppiminen, verkko-opetus (verkkoluennot, verkkokeskustelu, ryhmätehtävät), opintokäynnit, hanketyöskentelyyn osallistuminen, luentopäiväkirja

Oppimateriaalit

Kertauskoe:
Castren M, Aalto S, Rantala E, Sopanen P & Westergård A. 2010. Ensihoidosta päivystyspoliklinikalle. Wsoy.
Sivut 60-247, 267-600, 621-628.
Noppari E, Kiiltomäki A & Pesonen A. 2007. Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa. SanomaPro.
Kurssimateriaali: täydentyy myöhemmin
Ajankohtaiset artikkelit.
Kirjallisuus:
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. SanomaPro
Oksanen J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.
Nurminen M-L. 2011. Lääkehoito. WsoyPro. tai Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro.
Opettajan osoittama materiaali.
KOE 1 materiaali
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. SanomaPro. Kappaleet 3(sisätauteja sairastavan hoitotyö), 6.1-6.8 (Sydänsairaudet, tutkiminen, valtimotaudit, vajaatoiminta), 9(keuhkosairaudet), 13(Tule-sairaudet) ja 15((allergiat ja ihotaudit).
Em. alueisiin liittyvä lääkehoito joko Nurminen M-L. 2011. Lääkehoito. WsoyPro. kappaleet 10,11, 14 (ei anestesia-aineita) ja 20 tai Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro. Kappaleet 1, 8, 10 ja 13
Case 1 ja 2 käsittelyyn liittyvien teoriatuntien materiaali
Pesonen T. 2011. Kriisihoidot somaattisen sairauden yhteydessä. Suomen lääkärilehti. tabulassa.
KOE 2 materiaali
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. Kpl 6 (Sydänsairaudet, rytmit, rakenteelliset, synnynnäiset ja tulehdukselliset sairaudet, veritukokset ja alaraajojen valtimoahtauma)
Nurminen M-L. 2011. Lääkehoito. WsoyPro. kappale 11 (sydän- ja verisuonisairauksien lääkehoito) Tai vastaava osuus kirjasta Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro.
Depressio. 2014. Käypä hoito suositus.
Huttunen 2006 tai 2008. Lääkkeet mielen hoidossa. (huom. löytyy sähköisenä Terveysportista)
kappaleet:
-Ahdistuneisuus ja pelko-oireiset häiriöt
-Masennus.
Tilvis,Pitkälä, Strandberg, Sulkava, Viitanen (toim.) 2010. Geriatria. Duodecim.
Kappaleet Vanhusten sairaanhoidon erityispiirteitä, Vanhusten hoidon erityiskysymyksiä ja Kuoleva vanhus. Kirja löytyy Terveysportista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä 108 tuntia, joka sisältää sekä lähi- että itsenäisen opetuksen.

Sisällön jaksotus

Osa 1 Kertauskoe.
Osa 2 ja 3 Hoitotyö, sisältöalueet
1.Sairastuneen, psykosomaattinen oireilevan tai masentuneen ihmisen hoitotyö perusterveydenhuollossa
2.Sydän- ja verisuonisairauksia sairastava potilas perusterveydenhuollon asiakkaana
3.Muistisairaan ihmisen kohtaaminen ja hoitotyö sairauteen soveltuvin menetelmin
Kokeet 1 ja 2, sisältöalueet eritelty koemateriaaleissa.
Osa 4. Pienryhmätyöskentely
Kokonaistuntimäärä 108 tuntia, joka sisältää sekä lähi- että itsenäisen opetuksen

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma täydentyy
Case 1 19.8.2014
Essee ryhmän valitsemasta tehtävästä 5-7s. Purku 1.9. pienryhmissä.
Kirjoitusasu opinnäytetyön ohjeen mukainen.
Case 2
eettisen näkökulman purku pienryhmäkeskusteluna. Lähteiden linkitys tabulaan.
Casen purku simulaatiossa 15.9
Case 3
Casen purku orientoivan harjoitetlun tunnilla 3.11
Elämän loppuvaiheeseen liittyvän aiheen purku pienryhmissä 3.11, lähteet tabulaan
Case 4
Casen purku orientoivan harjoittelun tunnilla 7.11 sekä pienryhmissä 24 ja 25.11.11.
Case 5
Case ourku 8.11 loppukokeen yhteydessä

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
-Tunnistaa sairastumisen aiheuttaman kriisin
-Osaa huomioida potilaan psykosomaattisen kokonaistilan
-Tietää perusteet opintojaksoon sisältyvien sairauksien hoidon tarpeen tunnistamisesta, hoidon suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista
-Tunnistaa sairastumisen vaikutuksia perheeseen
-Osaa huomioida lääketieteellisen näkökulman keskeisiin perusterveydenhuollossa esiintyviin sairauksiin
-Kykenee ohjattuna arvioimaan omaa toimintaansa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason
Opiskelija
-Soveltaa oppimaansa opintojaksoon sisältyvien sairauksien puheeksi ottamisessa, hoidon tarpeen tunnistamisessa, hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnista
-Osaa ottaa huomioon sairastumisen vaikutuksia perheeseen ja suunnitella hoitoa perhekeskeisesti
-Tunnistaa keskeisiä perusterveydenhuollossa esiintyviä sairauksia ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
-Osaa hyödyntää hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa
-Reflektoi omaa toimintaansa ja tunnistaa kehittämishaasteitaan sekä osaa arvioida vertaisiaan ja antaa rakentavaa palautetta

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason
Opiskelija
-Osaa arvioida toimintaansa ja tekemiään ratkaisuja
-Osaa analysoida, pohtia ja yhdistää oppimiaan asioita ammatilliseen kontekstiin
-Osaa soveltaa lääketieteellistä tietoperustaa toteuttaessaan hoitotyötä
-Osaa arvioida toimintaansa potilaan ja perheen hoitamisessa itsenäisesti
-Osaa hyödyntää ja soveltaa hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa
-Reflektoi omaa toimintaansa arvioiden sen vaikutuksia suhteessa toisiin

Siirry alkuun