Adult Care 1 (4 cr)
Code: 7K00CC34-3002
General information
- Enrolment period
- 28.07.2014 - 07.09.2014
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2014 - 22.12.2014
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Anna-Mari Rautiola
- Sirpa Salin
- Anne Kivimäki
- Pirkko Kivinen
- Taru Manner
- Person in charge
- Taru Manner
- Small groups
- ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- Course
- 7K00CC34
Objectives (course unit)
The student
-is able to plan, implement and evaluate health promotion and nursing of long-term patients in different stages of the most common chronic illnesses by using evidence-based knowledge;
-shows improved expertise in nursing of elderly people and their families;
-is able to guide patients and their families individually.
Content (course unit)
-crisis, depression
-nursing of patients with cardiovascular disorders
-nursing of patients with musculoskeletal disorders
-basic nursing issues in public health clinics
-dementia patients
Prerequisites (course unit)
First year and middle phase studies completed, at least 135 credits, including the basic level studies in the field of the optional professional studies
Exam schedules
Kertauskoe 18.8, uusinta 16.9
Hoitotyö koe 1/2: 19.9
Uusintakokeet 11.11.2014 ja 9.12.2014
Hoitotyö koe 2/2: 10.12
Uusintakokeet 13.1 ja 10.2 2015
- lääkelaskujen uusintamahdollisuus myös Lääkelaskupajoissa
Evaluation methods and criteria
Osa 1. Kertauskoe. Arviointi hyväksytty/hylätty.
Osa 2. Hoitotyö. Opintojakso arvioidaan numeerisesti (0-5). Opiskelijan tulee saada hyväksytty suoritus kokeen jokaisesta sisältöalueesta. Lääkelasku. Osallistuminen opetukseen. Osakoe1/2.
Osa 3. Kuten osa 2, osakoe 2/2
Osa 4. Pienryhmätyöskentely. Pienryhmätyöskentely arvioidaan hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on läsnäolo, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Teaching methods
Luennot, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, simulaatio-oppiminen, verkko-opetus (verkkoluennot, verkkokeskustelu, ryhmätehtävät), opintokäynnit, hanketyöskentelyyn osallistuminen, luentopäiväkirja
Learning materials
Kertauskoe:
Castren M, Aalto S, Rantala E, Sopanen P & Westergård A. 2010. Ensihoidosta päivystyspoliklinikalle. Wsoy.
Sivut 60-247, 267-600, 621-628.
Noppari E, Kiiltomäki A & Pesonen A. 2007. Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa. SanomaPro.
Kurssimateriaali: täydentyy myöhemmin
Ajankohtaiset artikkelit.
Kirjallisuus:
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. SanomaPro
Oksanen J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.
Nurminen M-L. 2011. Lääkehoito. WsoyPro. tai Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro.
Opettajan osoittama materiaali.
KOE 1 materiaali
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. SanomaPro. Kappaleet 3(sisätauteja sairastavan hoitotyö), 6.1-6.8 (Sydänsairaudet, tutkiminen, valtimotaudit, vajaatoiminta), 9(keuhkosairaudet), 13(Tule-sairaudet) ja 15((allergiat ja ihotaudit).
Em. alueisiin liittyvä lääkehoito joko Nurminen M-L. 2011. Lääkehoito. WsoyPro. kappaleet 10,11, 14 (ei anestesia-aineita) ja 20 tai Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro. Kappaleet 1, 8, 10 ja 13
Case 1 ja 2 käsittelyyn liittyvien teoriatuntien materiaali
Pesonen T. 2011. Kriisihoidot somaattisen sairauden yhteydessä. Suomen lääkärilehti. tabulassa.
KOE 2 materiaali
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. Kpl 6 (Sydänsairaudet, rytmit, rakenteelliset, synnynnäiset ja tulehdukselliset sairaudet, veritukokset ja alaraajojen valtimoahtauma)
Nurminen M-L. 2011. Lääkehoito. WsoyPro. kappale 11 (sydän- ja verisuonisairauksien lääkehoito) Tai vastaava osuus kirjasta Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro.
Depressio. 2014. Käypä hoito suositus.
Huttunen 2006 tai 2008. Lääkkeet mielen hoidossa. (huom. löytyy sähköisenä Terveysportista)
kappaleet:
-Ahdistuneisuus ja pelko-oireiset häiriöt
-Masennus.
Tilvis,Pitkälä, Strandberg, Sulkava, Viitanen (toim.) 2010. Geriatria. Duodecim.
Kappaleet Vanhusten sairaanhoidon erityispiirteitä, Vanhusten hoidon erityiskysymyksiä ja Kuoleva vanhus. Kirja löytyy Terveysportista.
Student workload
Kokonaistuntimäärä 108 tuntia, joka sisältää sekä lähi- että itsenäisen opetuksen.
Content scheduling
Osa 1 Kertauskoe.
Osa 2 ja 3 Hoitotyö, sisältöalueet
1.Sairastuneen, psykosomaattinen oireilevan tai masentuneen ihmisen hoitotyö perusterveydenhuollossa
2.Sydän- ja verisuonisairauksia sairastava potilas perusterveydenhuollon asiakkaana
3.Muistisairaan ihmisen kohtaaminen ja hoitotyö sairauteen soveltuvin menetelmin
Kokeet 1 ja 2, sisältöalueet eritelty koemateriaaleissa.
Osa 4. Pienryhmätyöskentely
Kokonaistuntimäärä 108 tuntia, joka sisältää sekä lähi- että itsenäisen opetuksen
Further information
Toteutussuunnitelma täydentyy
Case 1 19.8.2014
Essee ryhmän valitsemasta tehtävästä 5-7s. Purku 1.9. pienryhmissä.
Kirjoitusasu opinnäytetyön ohjeen mukainen.
Case 2
eettisen näkökulman purku pienryhmäkeskusteluna. Lähteiden linkitys tabulaan.
Casen purku simulaatiossa 15.9
Case 3
Casen purku orientoivan harjoitetlun tunnilla 3.11
Elämän loppuvaiheeseen liittyvän aiheen purku pienryhmissä 3.11, lähteet tabulaan
Case 4
Casen purku orientoivan harjoittelun tunnilla 7.11 sekä pienryhmissä 24 ja 25.11.11.
Case 5
Case ourku 8.11 loppukokeen yhteydessä
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
-Tunnistaa sairastumisen aiheuttaman kriisin
-Osaa huomioida potilaan psykosomaattisen kokonaistilan
-Tietää perusteet opintojaksoon sisältyvien sairauksien hoidon tarpeen tunnistamisesta, hoidon suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista
-Tunnistaa sairastumisen vaikutuksia perheeseen
-Osaa huomioida lääketieteellisen näkökulman keskeisiin perusterveydenhuollossa esiintyviin sairauksiin
-Kykenee ohjattuna arvioimaan omaa toimintaansa
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason
Opiskelija
-Soveltaa oppimaansa opintojaksoon sisältyvien sairauksien puheeksi ottamisessa, hoidon tarpeen tunnistamisessa, hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnista
-Osaa ottaa huomioon sairastumisen vaikutuksia perheeseen ja suunnitella hoitoa perhekeskeisesti
-Tunnistaa keskeisiä perusterveydenhuollossa esiintyviä sairauksia ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
-Osaa hyödyntää hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa
-Reflektoi omaa toimintaansa ja tunnistaa kehittämishaasteitaan sekä osaa arvioida vertaisiaan ja antaa rakentavaa palautetta
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason
Opiskelija
-Osaa arvioida toimintaansa ja tekemiään ratkaisuja
-Osaa analysoida, pohtia ja yhdistää oppimiaan asioita ammatilliseen kontekstiin
-Osaa soveltaa lääketieteellistä tietoperustaa toteuttaessaan hoitotyötä
-Osaa arvioida toimintaansa potilaan ja perheen hoitamisessa itsenäisesti
-Osaa hyödyntää ja soveltaa hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa
-Reflektoi omaa toimintaansa arvioiden sen vaikutuksia suhteessa toisiin