Metsä kasvupaikkana (12 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BF55-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2014 - 05.09.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2014 - 21.10.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 12 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Petri Keto-Tokoi
- Eeva Sundström
- Pirjo Puustjärvi
- Eveliina Asikainen
- Ari Vanamo
- Vastuuhenkilö
- Eveliina Asikainen
- Opintojakso
- 6M00BF55
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
-osaa tunnistaa metsä- ja suotyypit sekä maalajit maastossa
- osaa tulkita visuaalisesti ilmakuvaa sekä käyttää maastokarttaa ja suunnistaa niiden avulla
- tietää miten kasvupaikan olosuhteet vaikuttavat puiden kasvuun ja metsänhoidollisiinn ratkaisuihin
-tuntee kotimaiset puulajit sekä niiden olennaiset ekologiset vaatimukset
Sisältö (Opintojakso)
Ilmakuvatulkinta ja kuviointi, metsä- ja suotyyppien sekä turvekankaiden tunnistaminen, opaskasvien käyttö, digitaalisten maaperäkarttojen hyödyntäminen, maalajien määrittäminen maastossa, puulajien tunnistaminen, puun kasvuun vaikuttavat tekijät, puulajien ekologiset vaatimukset, suunnistustaito
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Maastotentti ti 16.9. klo 8-16.
Verkkotentti puulajeista pe 19.9.
Teoriatentti ti 21.10. klo 8-11.
Uusinnoista ilmoitetaan erikseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentit, tutoriaalityöskentely, opiskelijan aktiivisuus, harjoitusten tekeminen, palautteen antaminen. Maasto-opetuksessa vaaditaan 70 % läsnäoloa.
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää tutoriaalitoimintaan osallistumista, annettujen tehtävien suorittamista ja palautteen antamista.
Maastotentti 30%, Puulajitentti 20%, Teoriatentti 30%, Oma metsä -raportti 20%.
Ryhmän toimintaa edistävä tutoriaalityöskentely vaikuttaa korottavasti arviointiin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ongelmaperusteinen oppiminen, luennot, maastoharjoitukset ja -retkeilyt, itsenäinen tiedonhankinta.
Oppimateriaalit
Hotanen, J.-P. Metsätyypit - opas kasvupaikkojen luokitteluun.
Laine, J. ym. Suotyypit ja turvekankaat - opas kasvupaikkojen tunnistamiseen.
Keto-Tokoi, P. Elävä metsämaa.
Mälkönen, E. Metsämaa ja sen hoito.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Retkeilyt n. 50 h
Luennot ym. teoriaoopetus (ryhmätöiden purut) n 40 h
Maastoharjoitukset ja -harjoitusten purut n 50 h
Tutoriaalit 12 h
Tentit 10 h
Omatoiminen opiskelu, valmistauminen tutoriaaleihin ja tentteihin n. 150 h
Sisällön jaksotus
Sisältö jaksottuu kolmeen tutoriaalisykliin: metsäkasvillisuus, ilmakuvatulkinta ja karttojen käyttö sekä metsämaan viljavuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava Eveliina Asikaisen kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssilla tehdään runsaasti maastoharjoituksia ja retkeilyitä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tunnistaa yleiset metsä- ja suotyypit. Erottaa lajittuneet ja lajittumattomat maalajit.
Osaa tehdä puustoon littyviä havaintoja ilmakuvalta ja käyttää maastokarttaa metsässä liikkumiseen.
Tuntee olennaiset metsän kasvuun vaikuttavat kasvupaikkaolosuhteet.
Tuntee tärkeimmät kotimaiset puulajit.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisten lisäksi osaa määrittää maalajit maastossa sekä käyttää kasvillisuutta apuna metsätyyppien määrittämisessä
- osaa tulkita visuaalisesti ilmakuvaa sekä käyttää maastokarttaa ja suunnistaa niiden avulla
- tietää miten kasvupaikan olosuhteet vaikuttavat puiden kasvuun
-tuntee kotimaiset ja taloudellisesti tärkeimmät ulkomaiset puulajit sekä niiden olennaiset ekologiset vaatimukset
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisten lisäksi:
- osaa perustella metsä- ja suotyyppimäärityksen ja kuviointiratkaisut kasvillisuuden, puuston ja maalajin avulla.
- osaa käyttää maastohavaintoja ja teoriatietoa puiden kasvuolosuhteiden analysoimiseen ja metsänhoidollisten ratkaisuiden perustelemiseen.
- tunnistaa kotimaiset puulajit erilaisissa asuissa