Siirry suoraan sisältöön

Metsä kasvupaikkana (12 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00BF55-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2014 - 05.09.2014
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2014 - 21.10.2014
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
12 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Petri Keto-Tokoi
Eeva Sundström
Pirjo Puustjärvi
Eveliina Asikainen
Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Eveliina Asikainen
Opintojakso
6M00BF55

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
-osaa tunnistaa metsä- ja suotyypit sekä maalajit maastossa
- osaa tulkita visuaalisesti ilmakuvaa sekä käyttää maastokarttaa ja suunnistaa niiden avulla
- tietää miten kasvupaikan olosuhteet vaikuttavat puiden kasvuun ja metsänhoidollisiinn ratkaisuihin
-tuntee kotimaiset puulajit sekä niiden olennaiset ekologiset vaatimukset

Sisältö (Opintojakso)

Ilmakuvatulkinta ja kuviointi, metsä- ja suotyyppien sekä turvekankaiden tunnistaminen, opaskasvien käyttö, digitaalisten maaperäkarttojen hyödyntäminen, maalajien määrittäminen maastossa, puulajien tunnistaminen, puun kasvuun vaikuttavat tekijät, puulajien ekologiset vaatimukset, suunnistustaito

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Maastotentti ti 16.9. klo 8-16.
Verkkotentti puulajeista pe 19.9.
Teoriatentti ti 21.10. klo 8-11.
Uusinnoista ilmoitetaan erikseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentit, tutoriaalityöskentely, opiskelijan aktiivisuus, harjoitusten tekeminen, palautteen antaminen. Maasto-opetuksessa vaaditaan 70 % läsnäoloa.

Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää tutoriaalitoimintaan osallistumista, annettujen tehtävien suorittamista ja palautteen antamista.
Maastotentti 30%, Puulajitentti 20%, Teoriatentti 30%, Oma metsä -raportti 20%.

Ryhmän toimintaa edistävä tutoriaalityöskentely vaikuttaa korottavasti arviointiin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ongelmaperusteinen oppiminen, luennot, maastoharjoitukset ja -retkeilyt, itsenäinen tiedonhankinta.

Oppimateriaalit

Hotanen, J.-P. Metsätyypit - opas kasvupaikkojen luokitteluun.
Laine, J. ym. Suotyypit ja turvekankaat - opas kasvupaikkojen tunnistamiseen.
Keto-Tokoi, P. Elävä metsämaa.
Mälkönen, E. Metsämaa ja sen hoito.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Retkeilyt n. 50 h
Luennot ym. teoriaoopetus (ryhmätöiden purut) n 40 h
Maastoharjoitukset ja -harjoitusten purut n 50 h
Tutoriaalit 12 h
Tentit 10 h
Omatoiminen opiskelu, valmistauminen tutoriaaleihin ja tentteihin n. 150 h

Sisällön jaksotus

Sisältö jaksottuu kolmeen tutoriaalisykliin: metsäkasvillisuus, ilmakuvatulkinta ja karttojen käyttö sekä metsämaan viljavuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava Eveliina Asikaisen kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla tehdään runsaasti maastoharjoituksia ja retkeilyitä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tunnistaa yleiset metsä- ja suotyypit. Erottaa lajittuneet ja lajittumattomat maalajit.
Osaa tehdä puustoon littyviä havaintoja ilmakuvalta ja käyttää maastokarttaa metsässä liikkumiseen.
Tuntee olennaiset metsän kasvuun vaikuttavat kasvupaikkaolosuhteet.
Tuntee tärkeimmät kotimaiset puulajit.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisten lisäksi osaa määrittää maalajit maastossa sekä käyttää kasvillisuutta apuna metsätyyppien määrittämisessä
- osaa tulkita visuaalisesti ilmakuvaa sekä käyttää maastokarttaa ja suunnistaa niiden avulla
- tietää miten kasvupaikan olosuhteet vaikuttavat puiden kasvuun
-tuntee kotimaiset ja taloudellisesti tärkeimmät ulkomaiset puulajit sekä niiden olennaiset ekologiset vaatimukset

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisten lisäksi:
- osaa perustella metsä- ja suotyyppimäärityksen ja kuviointiratkaisut kasvillisuuden, puuston ja maalajin avulla.
- osaa käyttää maastohavaintoja ja teoriatietoa puiden kasvuolosuhteiden analysoimiseen ja metsänhoidollisten ratkaisuiden perustelemiseen.
- tunnistaa kotimaiset puulajit erilaisissa asuissa

Siirry alkuun