Ammatillinen vuorovaikutus (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BC54-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 29.09.2014 - 26.10.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.10.2014 - 16.12.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Heidi Valtatie
- Sanna Jokinen
- Terhi Pekkinen
- Anne-Marie Lehtonen
- Vastuuhenkilö
- Terhi Pekkinen
- Pienryhmät
- ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- Opintojakso
- 7K00BC54
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa ja eri kulttuureissa olevien ihmisten kanssa
Sisältö (Opintojakso)
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammatillinen toiminta työyhteisössä
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- monikulttuurinen hoitotyö
- muistisairaan ihmisen kohtaaminen
- uhkaavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
- ei esitietovaatimuksia
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osa1 Vuorovaikutus 11.12. Ryhmätentti, uusintatentit 13.1, 10.2 ja 17.3: yleinen tenttipäivä
Osa2 Muistisairaan kohtaaminen 11.12., yksilötentti, uusintatentit 13.1, 10.2 ja 17.3.
Tentittävä materiaali: Vilén, Leppämäki, Ekström (2008): Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos. S. s. 11 – 126, 192 – 206, 237 – 347.
Voutilainen P. & Tiikkainen P. (toim. ) Gerontologinen hoitotyö. WSOYpro oy. 2010 ss. 219-246
Tunnilla käsitellyt asiat ja aiheet
Ajankohtaiset artikkelit. Annetaan opetuksen yhteydessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3 op -tentti: numeerinen arviointi 0-5 + oppimistiivistelmä, painokerroin 3
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1 op, tentti: numeerinen arviointi 0-5, painokerroin 1
Osa 3 Pienryhmätyöskentely -pakollinen osallistuminen opetukseen -hyväksytty / hylätty
Osat 1 ja 2 tentitään samaan aikaan
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen - Lähiopetus - Opetuskeskustelu - Pienryhmätyöskentely - Toiminnalliset menetelmät - Oppimismuistion tekeminen, muut tehtävät
Pienryhmätyöskentely: 1 lk ja purku, JÄRJESTÖPÄIVÄ 19.11.
Oppimateriaalit
-ajankohtaiset artikkelit -kirjallisuus: •
Vilén, Leppämäki, Ekström (2008): Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos •s. 11 – 126, 192 – 206, 237 – 347.
Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012 •
Kauppila: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. PS-kustannus 2006 •
Voutilainen P. & Tiikkainen P. (toim. ) Gerontologinen hoitotyö. WSOYpro oy. 2010 ss. 219-246
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 40h Itsenäinen opiskelu 60h
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista osista
Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1op
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
T Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa, työelämätaidoissa ja muistisairaan potilaan kohtaamisessa. Osallistuu harjoituksiin, reflektio- itsearviointitaidot kehittymässä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ylempi kotegoria sisältyy alempaan Tietää mitä vuorovaikutus on Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot Osaa muistisairaan kohtaamisen perusperiaatteet Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Kiitettävä
K Ylempi kotegoria sisältyy alempaan Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kiitettävä
K Ylempi kotegoria sisältyy alempaan Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät