Siirry suoraan sisältöön

Puukauppa ja puunkorjuun suunnittelu (13 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00BG67-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2014 - 20.08.2014
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2014 - 27.10.2014
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
13 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Jukka Tohu
Manne Viljamaa
Eveliina Asikainen
Perttu Arminen
Vastuuhenkilö
Manne Viljamaa
Opintojakso
6M00BG67

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
-tuntee puukauppatavat, mukaanlukien sähköinen puukauppa, sekä puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa ja niiden merkityksen puunhankinnassa
-tuntee puukaupan markkinointimenetelmiä ja asiakkuuden hallinnan perusteet
-osaa hyödyntää puustotietoja, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat
-tuntee puunhankinnan osalta talousmetsien käyttöä ohjaavat lait , metsäsertifioinnin vaatimukset sekä erilaiset suositukset ja osaa soveltaa tätä tietoa puunhankinnan eri vaiheissa
-tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt
-osaa arvioida korjuukohteen puuston määrän, kertymän määrän ja rakenteen
-osaa laatia puukaupan ja korjuun suunnitelmia ja ohjata operaatioita hyödyntämällä paikkatietojärjestelmiä
-osaa arvioida toteutettujen toimenpiteiden onnistumista

Sisältö (Opintojakso)

Arvokkaiden elinympäristöjen tunnistaminen, puukaupan ja puunkorjuun suunnitteluharjoitukset leimikkotasolle, paikkatietolaitteiden ja -järjestelmien hyödyntäminen, leimikoiden ketjuttaminen ja resurssisuunnitelman teko, turvemaiden erityispiirteiden huomioiminen, puuvirtaharjoitukset, korjuujäljen arviointiharjoitus, luontolaadun arviointiharjoitus, maisematyölupa ja maiseman huomiointi operaatioissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Luonnonhoitokortin osaamiskoe
Puukaupan tentti
Lopputentti verkkotenttinä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttavat:
Luonnonhoitokortin suoritus 10 %
Puukaupan osuus 30 %
Puunkorjuun osuus 30 % (Koostuu osioista verkkotentti ja puunkorjuun suunnittelun harjoitus)
Tutoriaalityöskentely 20 %
Metsäkasvio 10%
Pakollisia osasuorituksia ovat (merkitään Winhaan suorituksena S): luonnonhoidon ryhmätyö, Puuvirtaharjoitukset, suunnistusharjoitus, ostoesimiespäivän raportti, opintojaksopalaute.
Lisäksi pakollisia osasuorituksia ovat: kaikki harjoitustyöt, vierailut ja vierailijaluennot.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus|yhteistoiminnallinen oppiminen|harjoitustyöt|tentti|ongelmalähtöinen opiskelu|ohjattu verkko-opiskelu

Oppimateriaalit

Metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt, Markku Meriluoto ja Timo Soininen, TAPIO
Talousmetsien luonnonhoito – metsäammattilaisen käsikirja, TAPIO 2009
Karhunruohosta sudenmarjaan metsäkasviopas, Veli Haikonen, Seppo Vuokko ja Markku Meriluoto, TAPIO
Kasvintunnistusopas (esim. Suomen ja pohjolan kasvit, Bo Nylén, Wsoy)
Metsätalous ja vesiensuojelu, Metsäteho, soveltuvin osin
Liito-orava ja metsän käsittely, TAPIO 2004
Petolinnut ja metsätalous, Kontkanen&Nevalainen 2002
Lainsäädäntö soveltuvin osin
Hyvän metsänhoidon suositukset
Metsätalous kaavoitusalueilla, Tenhola ja Kiviniemi, 2000
Maisematyölupa kaavoitetuilla metsäalueilla, Tenhola, 2002 TAPIO
Metsäteknologian perusteet, Jori Uusitalo, Metsälehti kustannus, soveltuvin osin
Puunkorjuun suunnittelu, 2005,Metsäteho
Teemaan kuuluvat muut Metsätehon oppaat (mm. säästöpuut –esite, rantametsien käsittelysuositus, ojitusalueiden puunkorjuu) – löytyvät Metsätehon inter-netsivuilta (www.metsateho.fi)
Maastotaulukot
Tapion taskukirja, soveltuvat osat
Puukauppa, Matti Kiviniemi, soveltuvat osat
Annetut verkkomateriaalit Moodlessa ja internetissä
Metsäteho Oy:n Puuhuolto-opas, http://www.metsateho.fi/puuhuolto-opas
Uusia kirjoja:
Metsä maisemassa. Komulainen 2012
Taajamametsät - Suunnittelu ja hoito. Hamberg ym. 2012

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus n. 130 h, maasto-opetus n. 120 h, itsenäinen työskentely n 150 h.

Sisällön jaksotus

Puukauppatavat, puunmyyntisuunnitelman laatiminen, leimikon puumäärän arvioiminen, puukaupan tekeminen ja hinnoittelu, puukaupan ja puunkorjuun kannalta keskeisimmät lait, sertifiointikriteerit ja suositukset talousmetsissä, erityisen tärkeät elinympäristöt ja luonnonhoito puunkorjuukohteilla, luontolaadun arviointihartjoitus, luonnonhoitokortin suoritus, korjuun suunnittelu ja työsuojelu, GPS-laitteiden hyödyntäminen korjuun suunnittelussa, korjuun ketjutus, suometsien korjuun erityispiirteet, kunnostusojitus ja vesiensuojelutoimenpiteet puunkorjuussa ja korjuujäljen arviointi.
Kurssin ohjelma on julkaistaan Lukkarikoneessa.
Kurssi on jaksotettu kahteen sykliin: 1) Puukauppa ja 2) puunkorjuun suunnittelu. Ympäristöasioiden opiskelu on integroitu kummallekin syklille,ja ko. asioiden opetus on pääsoin puukaupan syklissä ja opittua sovelletaan myös korjuun suunnittelussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava vastuuopettajan kanssa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitustyöt tehdään todellisille puunkorjuun kohteille. Vierailut/ vierailijaluento puukaupassa metsäyhtiöön ja MHY:een. Vierailu FinnMetko -metsäkonemessuille torstaina 28.8.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus alkaa torstaina 14.8. klo 10.15 kurssin esittelyllä. Aaamupäivällä on yleistä asiaa opiskelusta ja kurssin sisällöstä ja iltapäivällä on kertaus puunhankinnan toimintaympäristöstä sekä tehdään valmistelevaa ryhmätyötä ympäristöasioista. Kurssin tarkempi ohjelma julkaistaan elokuun alussa Lukkarikoneen kautta.
Osa toteutuksesta tehdään puoliryhmittäin, jolloin toinen puolikas on esim. maastoharjoituksessa ja toinen ATK -luokassa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jos opiskelijalla jää suorittamatta tai hän saa hylätyn jostakin pakollisesta arvioitavasta osiosta, hän saa koko kurssista hylätyn. Jos opiskelijalla on poissaoloja yli 30% pakollisista osioista, hänen suorituksensa voidaan hylätä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee oppimistavoitteissa mainitut ilmiöt ja kykenee soveltamaan tietoaan osin ohjattuna tai pinryhmätyöskentelynä. Kurssin hyväksytty arviointi edellyttää eri osioiden hyväksyttyä suoritusta, ja tämä saavutetaan, kun eri osioissa saatu arviointipistemäärä on enemmän kuin 50% ja kurssin kokonaispistemäärä on enemmän kuin 50% maksimipistemäärästä. Opiskelija on valinnut kasvioonsa jonkin verran epäolennaisia kasveja, kuvat ovat laadultaan heikohkoja ja kasviossa on jonkin verran lajintunnistus- tai lisätietovirheitä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee oppimistavoitteissa mainitut ilmiöt hyvin ja kykenee soveltamaan tietoaan itsenäisesti. Hyvä arvosana edellyttää, että opiskelija saavuttaa eri osioissa ja kurssin kokonaisuudessa vähintään 70 % arviontipistemääristä. Opiskelija on valinnut kasvioonsa pääosin olennaisia lajeja, lajit on mahdollista tunnistaa hyvin kuvilta, ja kasviossa sallitaan muutamia lajintunnistus- tai lisätietovirheitä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee oppimistavoitteissa mainitut ilmiöt erittäin hyvin ja kykenee soveltamaan tietoaan itsenäisesti ja monipuolisesti. Kiitettävä arvosana edellyttää, että opiskelija saavuttaa eri osioissa ja kurssin kokonaisuudessa vähintään 90 % arviontipistemääristä. Opiskelija on valinnut kasvioon edustavia lajeja, kuvat ovat laadukkaita ja kasviossa ei ole lajintunnistus- tai lisätietovirheitä.

Siirry alkuun