Skip to main content

Timber Purchasing and Harvesting Planning (13 cr)

Code: 6M00BG67-3001

General information


Enrolment period
02.07.2014 - 20.08.2014
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2014 - 27.10.2014
Implementation has ended.
Credits
13 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Jukka Tohu
Manne Viljamaa
Eveliina Asikainen
Perttu Arminen
Person in charge
Manne Viljamaa
Course
6M00BG67

Objectives (course unit)

The student:
-knows the forms of timber trade icluding e-timber trade and the roundwood market conditions in Finland and their significance in wood supply
-knows the marketing methods in timber trade and the basics of customer relationship management
-knows how to utilize forest resource information, how to purchase wood and how to make the documentation of purchasing
-is aware of different laws, regulations, forest certification and recommendations concerning forestry and knows how to take them into account during the different phases of wood supply
-can identify ecologically important key habitats
-knows how to estimate the total volume of a cutting area and the volume and structure of the removal
-knows how to make plans for purchasing and harvesting and is able to manage operations by utilizing GIS information
-knows how to evaluate operations.

Content (course unit)

Identification of key biotopes (field exercise), timber trade planning exercise, planning exercise on a harvesting area level, utilizing GIS information and GPS tools, chaining harvesting sites and making a resource plan, special features of harvesting in peatland forests, exercises with harvesting planning simulation program, evaluation of harvesting quality in the forest, evaluation of the quality of nature management procedures on a harvesting site, landscape work permit and landscape management in harvesting.

Exam schedules

Luonnonhoitokortin osaamiskoe
Puukaupan tentti
Lopputentti verkkotenttinä

Assessment methods and criteria

Arviointiin vaikuttavat:
Luonnonhoitokortin suoritus 10 %
Puukaupan osuus 30 %
Puunkorjuun osuus 30 % (Koostuu osioista verkkotentti ja puunkorjuun suunnittelun harjoitus)
Tutoriaalityöskentely 20 %
Metsäkasvio 10%
Pakollisia osasuorituksia ovat (merkitään Winhaan suorituksena S): luonnonhoidon ryhmätyö, Puuvirtaharjoitukset, suunnistusharjoitus, ostoesimiespäivän raportti, opintojaksopalaute.
Lisäksi pakollisia osasuorituksia ovat: kaikki harjoitustyöt, vierailut ja vierailijaluennot.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus|yhteistoiminnallinen oppiminen|harjoitustyöt|tentti|ongelmalähtöinen opiskelu|ohjattu verkko-opiskelu

Learning materials

Metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt, Markku Meriluoto ja Timo Soininen, TAPIO
Talousmetsien luonnonhoito – metsäammattilaisen käsikirja, TAPIO 2009
Karhunruohosta sudenmarjaan metsäkasviopas, Veli Haikonen, Seppo Vuokko ja Markku Meriluoto, TAPIO
Kasvintunnistusopas (esim. Suomen ja pohjolan kasvit, Bo Nylén, Wsoy)
Metsätalous ja vesiensuojelu, Metsäteho, soveltuvin osin
Liito-orava ja metsän käsittely, TAPIO 2004
Petolinnut ja metsätalous, Kontkanen&Nevalainen 2002
Lainsäädäntö soveltuvin osin
Hyvän metsänhoidon suositukset
Metsätalous kaavoitusalueilla, Tenhola ja Kiviniemi, 2000
Maisematyölupa kaavoitetuilla metsäalueilla, Tenhola, 2002 TAPIO
Metsäteknologian perusteet, Jori Uusitalo, Metsälehti kustannus, soveltuvin osin
Puunkorjuun suunnittelu, 2005,Metsäteho
Teemaan kuuluvat muut Metsätehon oppaat (mm. säästöpuut –esite, rantametsien käsittelysuositus, ojitusalueiden puunkorjuu) – löytyvät Metsätehon inter-netsivuilta (www.metsateho.fi)
Maastotaulukot
Tapion taskukirja, soveltuvat osat
Puukauppa, Matti Kiviniemi, soveltuvat osat
Annetut verkkomateriaalit Moodlessa ja internetissä
Metsäteho Oy:n Puuhuolto-opas, http://www.metsateho.fi/puuhuolto-opas
Uusia kirjoja:
Metsä maisemassa. Komulainen 2012
Taajamametsät - Suunnittelu ja hoito. Hamberg ym. 2012

Student workload

Lähiopetus n. 130 h, maasto-opetus n. 120 h, itsenäinen työskentely n 150 h.

Content scheduling

Puukauppatavat, puunmyyntisuunnitelman laatiminen, leimikon puumäärän arvioiminen, puukaupan tekeminen ja hinnoittelu, puukaupan ja puunkorjuun kannalta keskeisimmät lait, sertifiointikriteerit ja suositukset talousmetsissä, erityisen tärkeät elinympäristöt ja luonnonhoito puunkorjuukohteilla, luontolaadun arviointihartjoitus, luonnonhoitokortin suoritus, korjuun suunnittelu ja työsuojelu, GPS-laitteiden hyödyntäminen korjuun suunnittelussa, korjuun ketjutus, suometsien korjuun erityispiirteet, kunnostusojitus ja vesiensuojelutoimenpiteet puunkorjuussa ja korjuujäljen arviointi.
Kurssin ohjelma on julkaistaan Lukkarikoneessa.
Kurssi on jaksotettu kahteen sykliin: 1) Puukauppa ja 2) puunkorjuun suunnittelu. Ympäristöasioiden opiskelu on integroitu kummallekin syklille,ja ko. asioiden opetus on pääsoin puukaupan syklissä ja opittua sovelletaan myös korjuun suunnittelussa.

Completion alternatives

Sovittava vastuuopettajan kanssa

Practical training and working life cooperation

Harjoitustyöt tehdään todellisille puunkorjuun kohteille. Vierailut/ vierailijaluento puukaupassa metsäyhtiöön ja MHY:een. Vierailu FinnMetko -metsäkonemessuille torstaina 28.8.

Further information

Toteutus alkaa torstaina 14.8. klo 10.15 kurssin esittelyllä. Aaamupäivällä on yleistä asiaa opiskelusta ja kurssin sisällöstä ja iltapäivällä on kertaus puunhankinnan toimintaympäristöstä sekä tehdään valmistelevaa ryhmätyötä ympäristöasioista. Kurssin tarkempi ohjelma julkaistaan elokuun alussa Lukkarikoneen kautta.
Osa toteutuksesta tehdään puoliryhmittäin, jolloin toinen puolikas on esim. maastoharjoituksessa ja toinen ATK -luokassa.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Jos opiskelijalla jää suorittamatta tai hän saa hylätyn jostakin pakollisesta arvioitavasta osiosta, hän saa koko kurssista hylätyn. Jos opiskelijalla on poissaoloja yli 30% pakollisista osioista, hänen suorituksensa voidaan hylätä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee oppimistavoitteissa mainitut ilmiöt ja kykenee soveltamaan tietoaan osin ohjattuna tai pinryhmätyöskentelynä. Kurssin hyväksytty arviointi edellyttää eri osioiden hyväksyttyä suoritusta, ja tämä saavutetaan, kun eri osioissa saatu arviointipistemäärä on enemmän kuin 50% ja kurssin kokonaispistemäärä on enemmän kuin 50% maksimipistemäärästä. Opiskelija on valinnut kasvioonsa jonkin verran epäolennaisia kasveja, kuvat ovat laadultaan heikohkoja ja kasviossa on jonkin verran lajintunnistus- tai lisätietovirheitä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee oppimistavoitteissa mainitut ilmiöt hyvin ja kykenee soveltamaan tietoaan itsenäisesti. Hyvä arvosana edellyttää, että opiskelija saavuttaa eri osioissa ja kurssin kokonaisuudessa vähintään 70 % arviontipistemääristä. Opiskelija on valinnut kasvioonsa pääosin olennaisia lajeja, lajit on mahdollista tunnistaa hyvin kuvilta, ja kasviossa sallitaan muutamia lajintunnistus- tai lisätietovirheitä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee oppimistavoitteissa mainitut ilmiöt erittäin hyvin ja kykenee soveltamaan tietoaan itsenäisesti ja monipuolisesti. Kiitettävä arvosana edellyttää, että opiskelija saavuttaa eri osioissa ja kurssin kokonaisuudessa vähintään 90 % arviontipistemääristä. Opiskelija on valinnut kasvioon edustavia lajeja, kuvat ovat laadukkaita ja kasviossa ei ole lajintunnistus- tai lisätietovirheitä.

Go back to top of page