Firman kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: 3H-304-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.02.2015 - 09.03.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.03.2015 - 15.05.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Lähiosuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jarmo Pösö
- Pietro Albanese
- Petteri Vilén
- Marita Tuomala
- Heli Leskinen
- Pia Lamminsivu
- Paula Lamminen
- Matti Kolehmainen
- Liiketalous Virtuaalihenkilö
- Opintojakso
- 3H-304
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelijat saavat valmiuksia yrityksen toiminnan kehittämiseen ja laajentamiseen. Markkinoinnissa käsitellään brändäyksen ja yrityksen imagonluonnin merkitystä yrityksen edelleen kehittämisessä. Lisäksi perehdytään kansantalouden keskeisiin teorioihin ja käsitteisiin ja jatketaan kansainväliseen kaupankäyntiin perehtymistä. Opintojakson aikana laaditaan myös oman oppiyrityksen tilinpäätös.
TALOUS
Opiskelija
- osaa hoitaa yrityksen tilikauden päättämiseen liittyvät perustoimenpiteet
- osaa laatia pienen yrityksen tuloslaskelman ja taseen.
MARKKINOINTI
Opiskelija
- osaa hyödyntää moderneja markkinointikanavia
- osaa määritellä nonprofit-organisaatioiden markkinoinnin erityispiirteet
- osaa brändin ja imagon rakentamisen perusteet.
KANSANTALOUS
Opiskelija
- tuntee kansantalouden peruskäsitteet ja lainalaisuudet
- osaa mikro- ja makrotaloustieteen perusteet
- tutustuu talouspolitiikkaan ja kansainväliseen talouteen.
MATEMATIIKKA
Opiskelija
- tuntee hintojen ja rahan arvon muutoksen vaikutukset ja osaa käsitellä niitä laskelmissa.
- osaa tehdä valuuttojen välisiä laskemia ja osaa tehdä laskelmia euron arvon muutoksen vaikutuksista.
- osaa tehdä rahoituslaskelmia korko- ja koronkorkolaskentaa soveltaen.
KANSAINVÄLISTYMINEN
Opiskelija
- osaa hakea markkinatietoa kohdemarkkinoista
- osaa analysoida yrityksen kansainvälistymisen syitä ja edellytyksiä
- osaa analysoida kohdemaan makroympäristöä.
PROSESSIT
Opiskelija
- tunnistaa ydin- ja tukiprosessit
- ymmärtää prosessien merkityksen yritystoiminnassa.
Sisältö (Opintojakso)
TALOUS
Miten yritys raportoi tuloksestaan ja taloudellisesta asemastaan?
Miten tilinpäätös laaditaan?
MARKKINOINTI
Miten sosiaalista mediaa hyödynnetään markkinoinnissa?
Millaista on nonprofit-organisaatioiden markkinointi?
Mikä on brändin ja imagon merkitys yrityksen toiminnassa?
KANSANTALOUS
Miten kansantalous toimii?
Millaisia talouden ilmiöitä taloustiede tarkastelee?
MATEMATIIKKA
Miten inflaatio ja siitä aiheutuva rahan arvon muuttuminen otetaan huomioon laskelmissa?
Miten valuuttojen välisiä laskelmia tehdään ja mitä vaikutuksia on valuutan (esim. euron) arvon muutoksilla?
Miten rahoituslaskelmia tehdään ja mitä välineitä taulukkolaskenta tarjoaa laskelmien tekemiseen?
KANSAINVÄLISTYMINEN
Mistä haetaan markkinatietoa oppiyrityksen kansainvälistymisen tueksi?
Miten yrityksen kansainvälistymisen edellytyksiä analysoidaan?
Mitä tietoja kohdemaan markkinakartoitus sisältää?
PROSESSIT
Mitä tarkoitetaan prosessilla?
Mikä on prosessien merkitys menestyvän organisaation toiminnassa?
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Lopputentti: 4.5.2015
Kirjanpito: 7.4.2015
Kansantalous: 29.4.2015
Matematiikka: 27.4.2015
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, harjoitustyöt, raportti/työselostus.
Oppimateriaalit
Kansantalous: Lindholm & Kettunen: Kansantalous, Edita 2014 tai 2009
Kirjanpito: Tomperi, Soile: Käytännön kirjanpito, Edita 2014 tai vanhempi, soveltuvin osin
Matematiikka: Saaranen-Kolttola-Pösö: Liike-elämän matematiikka, Edita, 2010 tai uudempi
Markkinointi: Bergström, Leppänen. Yrityksen asiakasmarkkinointi, Edita 2009 soveltuvin osin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 tuntia työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Ilmoitetaan opintojakson alussa jaettavassa moduulioppaassa ja lukujärjestyksessä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Loppunäyttö ja kansainvälistymisen markkinakatsaus tehdään yhteistyössä ulkopuolisen toimijan kanssa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää opintojakson käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson sisältöä hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä aihepiirin teemoja ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on sisäistänyt oppimansa ja pystyy soveltamaan aihealueen teemat laaja-alaisesti myös käytännössä. Opiskelija pystyy analysoimaan ja vahvasti soveltamaan opintojakson teemat.