Siirry suoraan sisältöön

Firman kehittäminenLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: 3H-304

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelijat saavat valmiuksia yrityksen toiminnan kehittämiseen ja laajentamiseen. Markkinoinnissa käsitellään brändäyksen ja yrityksen imagonluonnin merkitystä yrityksen edelleen kehittämisessä. Lisäksi perehdytään kansantalouden keskeisiin teorioihin ja käsitteisiin ja jatketaan kansainväliseen kaupankäyntiin perehtymistä. Opintojakson aikana laaditaan myös oman oppiyrityksen tilinpäätös.

TALOUS
Opiskelija
- osaa hoitaa yrityksen tilikauden päättämiseen liittyvät perustoimenpiteet
- osaa laatia pienen yrityksen tuloslaskelman ja taseen.

MARKKINOINTI
Opiskelija
- osaa hyödyntää moderneja markkinointikanavia
- osaa määritellä nonprofit-organisaatioiden markkinoinnin erityispiirteet
- osaa brändin ja imagon rakentamisen perusteet.

KANSANTALOUS
Opiskelija
- tuntee kansantalouden peruskäsitteet ja lainalaisuudet
- osaa mikro- ja makrotaloustieteen perusteet
- tutustuu talouspolitiikkaan ja kansainväliseen talouteen.

MATEMATIIKKA
Opiskelija
- tuntee hintojen ja rahan arvon muutoksen vaikutukset ja osaa käsitellä niitä laskelmissa.
- osaa tehdä valuuttojen välisiä laskemia ja osaa tehdä laskelmia euron arvon muutoksen vaikutuksista.
- osaa tehdä rahoituslaskelmia korko- ja koronkorkolaskentaa soveltaen.

KANSAINVÄLISTYMINEN
Opiskelija
- osaa hakea markkinatietoa kohdemarkkinoista
- osaa analysoida yrityksen kansainvälistymisen syitä ja edellytyksiä
- osaa analysoida kohdemaan makroympäristöä.

PROSESSIT
Opiskelija
- tunnistaa ydin- ja tukiprosessit
- ymmärtää prosessien merkityksen yritystoiminnassa.

Sisältö

TALOUS
Miten yritys raportoi tuloksestaan ja taloudellisesta asemastaan?
Miten tilinpäätös laaditaan?

MARKKINOINTI
Miten sosiaalista mediaa hyödynnetään markkinoinnissa?
Millaista on nonprofit-organisaatioiden markkinointi?
Mikä on brändin ja imagon merkitys yrityksen toiminnassa?

KANSANTALOUS
Miten kansantalous toimii?
Millaisia talouden ilmiöitä taloustiede tarkastelee?

MATEMATIIKKA
Miten inflaatio ja siitä aiheutuva rahan arvon muuttuminen otetaan huomioon laskelmissa?
Miten valuuttojen välisiä laskelmia tehdään ja mitä vaikutuksia on valuutan (esim. euron) arvon muutoksilla?
Miten rahoituslaskelmia tehdään ja mitä välineitä taulukkolaskenta tarjoaa laskelmien tekemiseen?

KANSAINVÄLISTYMINEN
Mistä haetaan markkinatietoa oppiyrityksen kansainvälistymisen tueksi?
Miten yrityksen kansainvälistymisen edellytyksiä analysoidaan?
Mitä tietoja kohdemaan markkinakartoitus sisältää?

PROSESSIT
Mitä tarkoitetaan prosessilla?
Mikä on prosessien merkitys menestyvän organisaation toiminnassa?

Siirry alkuun