Sosionomin osaaminen vammaistyössä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-18-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2013 - 30.09.2013
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2013 - 31.12.2013
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Ulla-Maija Takkunen
- Opintojakso
- 7S-18
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- tarkastella vammaisuutta yksilökeskeisen, sosiaalisen ja oikeusnäkökulma mallin kautta
- osaa kohdata eri ikäisiä vammaisia henkilöitä erilaisissa asiakastilanteissa
- edistää inklusiivisuutta ja esteettömyyttä
- etsiä ajantasaista tietoa vammaistyön erilaisiin kysymyksiin kotimaisista ja ulkomaisista lähteistä
- osaa selostaa sosiaalisen kuntoutuksen orientaatioperustan suhteessa vammaisuuteen
Sisältö (Opintojakso)
- Vammaisuuden erilaiset mallit
- Ajankohtainen vammaistyöhön liittyvä lainsäädäntö
- Vammaisuuden kohtaaminen
- Inkluusio ja esteettömyys
- Asiantuntijatieto kirjallisuudessa ja alan järjestöissä
- Kansainväliset näkökulmat
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
22. marraskuuta mennessä tehtävän palautus, paitsi oppimispäiväkirjat
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritukset
1. Reflektiivinen oppimispäiväkirja (yksilötyö)
arvioidaan seuraavien seikkojen suhteen:
a) kuvaus omasta oppimisesta (deskriptiivinen taso)
b) oppimisen pohdinta (analyyttinen / kriittinen taso)
c) opitun soveltaminen sosionomin työhön
d) kirjallisuuden integrointi tekstiin¬
Laajuus 4000 sanaa ¬(plus/miinus 10 prosenttia)
Oppimispäiväkirjan teemat ja painopisteet voivat olla yksilöllisiä, mutta jokaisesta kontaktiopetuskerrasta oltava jokin pohdinta joko perustuen aktiiviseen läsnäoloon oppitunnilla tai vastaavaan sisältöön kirjallisuuteen perehtymällä.
2. Posteriesitys (22.11.) (noin 3-5 hengen ryhmätyö)
Arvioidaan seuraavien seikkojen suhteen:
a) tutkimuskysymys, tutkimusmenetelmä, tulosten kuvaaminen
b) tulosten analyysi ja pohdinta; käsitteiden käyttö ja kontekstuaalinen ymmärrys
c) kirjallisuuden mielekäs käyttö
d) eettiset näkökulmat
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ks tavoitteet ja sisällöt edellä. Tässä toteutuksessa on kontaktiopetuksen lisäksi kotitehtäviä.
1. Kirjallisuus ja muu opetusmateriaali. Kontaktiopetus: 12 syyskuuta, 5 marraskuuta, 3 joulukuuta.
2. Minitutkimus josta posteri, jonka palautus 22. marraskuuta mennessä
3. Kotitehtävät
4. Reflektiivinen oppimispäiväkirja. Palautus 15 joulukuuta mennessä.
Oppimateriaalit
Ks kurssin ohjeistus joka annetaan kurssin alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ks tavoitteet ja sisällöt edellä. Tässä toteutuksessa on kontaktiopetuksen lisäksi kotitehtäviä.
1. Kirjallisuus ja muu opetusmateriaali. Kontaktiopetus: 12 syyskuuta, 5 marraskuuta, 3 joulukuuta.
2. Minitutkimus josta posteri, jonka palautus 22. marraskuuta mennessä
3. Kotitehtävät
4. Reflektiivinen oppimispäiväkirja. Palautus 15 joulukuuta mennessä.
Sisällön jaksotus
Ks tavoitteet ja sisällöt edellä. Tässä toteutuksessa on kontaktiopetuksen lisäksi kotitehtäviä.
1. Kirjallisuus ja muu opetusmateriaali. Kontaktiopetus: 12 syyskuuta, 5 marraskuuta, 3 joulukuuta.
2. Minitutkimus josta posteri, jonka palautus 22. marraskuuta mennessä
3. Kotitehtävät
4. Reflektiivinen oppimispäiväkirja. Palautus 15 joulukuuta mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava kurssi englannin kielellä
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä toteutus on Monimuoto 2 ryhmälle suunnattu