Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiot (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-20-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.01.2014 - 24.03.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2014 - 30.05.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Raija Yliniemi
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Opintojakso
- 7S-20
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- Tietää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
- Tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
- Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
- Osaa reflektoida omia arvojansa ja omaa toimintaansa suhteessa sosiaalipedagogisen työorientaation lähtökohtiin
- Ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
- Ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä.
- Osaa selittää eriarvoisuuden synnyn peruslähtökohdat
Sisältö (Opintojakso)
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot ja toimintamuodot
- Ennaltaehkäisevä, kuntouttava, yhteisöllinen ja rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalipedagogiikan lähestymistavat ja peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio
- Sorrettujen pedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen,
- Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
- Yhteisöllisyys, osallisuus, dialogi ja toiminnallisuus sosiaalialan työn lähtökohtina
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sosiaalityön Posteri esitykset 12.3.14 ja sosiaalipedagogiikan etätehtävän palautus 5.5.14
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetus, posteri ja etätehtävä sekä yhteenveto toukokuussa.
Materiaali:
1) Juhila: sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina.
2) Sosiaalipedagogiikan artikkelimateriaali (ohje tabulassa)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan 135 yhteensä
Lähiopetus 24 tuntia
Oppimistehtävät ja itsenäinen opiskelu 111 tuntia.
Sisällön jaksotus
16.1. ip Hanna, sosiaalityön perusteet
17.1. ip Raija, Sosiaalipedagogiikkaa
13.2. ip Raija, Sosiaalipedagogiikkaa
12.3 ip Hanna, posteriesitykset
24.4. ip Raija, sosiaalipedagogiikkaa
20.5. ip Hanna ja Raija, yhteenveto kokonaisuudesta
Lisätietoja opiskelijoille
Ajankohta
16.1.-20.5.2014
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Posteri: Käsitteet määritelty, mutta suhteet epäselvät. Työ ja esitys kokonaisuudessaan kuvailevalla tasolla. Visuaalinen ilme vaatimaton.
Etätehtävä sosiaalipedagogiikka:
Kokonaisuus ei ole selkeä, asiat käsitellään, eritellään pinnallisesti, yleisellä tasolla. Paljon lähes suoraa lainausta. Soveltamista ja kommentointia erittäin niukasti.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Posteri: Keskeiset käsitteet selkeästi esillä ja käsitteiden suhteet loogisesti eriteltynä. Posterin esityksessä sosiaalityön ytimen soveltaminen onnistuu hyvin. Visuaalinen ilme selkeä.
Etätehtävä: Keskeiset asiat käsitelty selkeästi. Teksti sujuvaa, mutta melko referoivaa. Omia näkemyksiä ilmaistu jonkin verran. Tekstistä selviää asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Posteri: Edellä mainittujen lisäksi (3-4) posterissa ja esityksessä on kriittinen ja kehittävä ote. Kokonaisuudesta löytyy jotain erityistä.
Etätehtävä: Asioita käsitelty jäsentyneesti ja monipuolisesti. Työ on selkeästi rajattu ja vastaa annettuihin aiheisiin, teemoihin. Teksti on analysoivaa. Omia kommentteja, kokemuksia ja näkemyksiä esitellään hyvin. Työssä näkyy oma reflektointi ja teksti on omakohtaista.