Siirry suoraan sisältöön

Elokuvan dramaturginen analyysi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2E00BR35-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2013 - 08.09.2013
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2013 - 31.12.2013
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
Elokuvan ja television koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Teppo Nuutinen
Arto Koskinen
Vastuuhenkilö
Arto Koskinen
Opintojakso
2E00BR35

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi. Hän osaa analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot jakautuvat tyypillisessä kokoillan elokuvassa ja tunnistaa eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa.

Sisältö (Opintojakso)

Luennot ja näytteet. Harjoitus: feature-elokuvan kohtauskohtainen purku ja dramaturginen analyysi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Onko analyysi / opponointi valmisteltu vastuullisesti?
Kuinka opiskelija on analyysissa osannut soveltaa annettua analysointimallia: *Onko opiskelija sisäistänyt analyysin keskeiset teemat - roolifunktiot, käännekohdat, rakenteet?
Näkyykö analyysissa "tehdyn työn" määrä? - huolellisuus. Esityksen ulkoasu (powerpointit), selkeys,
Osaako opiskelija kuunnella muilta saamansa palautetta ja hyödyntää sen rakentavasti - Kykeneekö hän itse antamaan rakentavaa ja arvostavaa palautetta kollegoille?
Suoritetun analysin muodollinen toteutus - ulkoasu, sisällysluettelot, tekstin kieliopillinen virheettömyys, huolellisuus.
Henkilökohtainen läsnäolo ja osallistuminen.

Opiskelijan kyky perustella näkemyksiään eettisesti ja tarkastella tarinoita myös etiikan näkökulmasta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Aktivoivat kirjoitustehtävät
Ongelmalähtöinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opetuskeskustelu
Esitelmät
Argumentointi
Ohjattu verkko-opiskelu
Harjoitukset

Oppimateriaalit

Ensimmäisillä luennoilla powerpoint-muodossa annettu analyysimalli sekä esimerkkianalyysi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

OPS: Feature-elokuvan kohtauskohtainen purku ja dramaturginen analyysi: 40%
Kerran viikossa tehdyn analyysin esittäminen ja opponointi - muut osallistuvat analyysin arvioimiseen ryhmässä: 60%

Sisällön jaksotus

Ensimmäisinä kurssikertoina esitellään analysointimetodi. Opiskelijoille valitaan analysoitavat elokuvat. Jokainen opiskelija analysoi, joko yksin tai pareissa yhden, valitun kokoillan elokuvan annetun metodin mukaisesti: teema, juoni, tarina, henkilöiden funktiot tarinassa, A- ja B-tarina, objektiivinen juoni, subjektiivinen juoni, käännekohdat, käytetyt draamalliset keinot, istutukset, lunastukset, suspence, jne. Analyysi suoritetaan kirjallisesti ja esitellään elokuvan kanssa muille opiskelijoille ja opponentille.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Elokuvan dramaturginen analyysi - verkkototeutus mikäli tarvetta ilmenee.

Lisätietoja opiskelijoille

oppimistavoitteet:
1. Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi | Opiskelija oppii purkamaan kokoillan elokuvan kohtauksiksi.
2. Hän osaa analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot jakautuvat tyypillisessä kokoillan elokuvassa | Opiskelija oppii hahmottamaan mikä kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä on kokonaisuudessa
3. Hän tunnistaa eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa | Opiskelija oppii henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkityksen tarinankerronnassa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tyydyttävässä arvosanassa toteutuvat jotkin seuraavista määritelmistä:
1. Opiskelija on osannut purkaa tyydyttävästi kokoillan elokuvan kohtauksiksi. Kohtauksiksi jakaminen ei kaikilta osin toteuta määritelmää - aika tai paikka muuttuu. Kohtausten dramaturgisen merkityksen ja rakenteen analysointi on puutteelista ja osin huolimatonta. Opiskelija on osittain hahmottanut mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä on kokonaisuudessa
2. Opiskelija on tyydyttävästi tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa mutta saattanut jättää joitakin henkilöhahmoja huomioimatta. Hän on pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti.
3. Teksti ei ole kieleltään täysin moitteetonta ja virheetöntä.
4. Opiskelija on osallistunut tunneille kohtalaisesti.
5. Opiskelijan osoittama kiinnostus, argumentointi- ja keskustelukyky ovat laimeaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyvässä arvosanassa toteutuvat jotkin seuraavista määritelmistä:
1. Opiskelija on osannut purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä on kokonaisuudessa mutta laiminlyönyt jonkin osa-alueen analyysissa.
2. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä ja pohtinut onnistuneesti henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti.
3. Teksti on kieleltään lähes moitteetonta ja virheetöntä.
4. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti - joitakin poissaoloja.
5. Opiskelija on osoittanut kiinnostusta, argumentointi- ja keskustelukykyä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

1. Opiskelija on osannut purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä on kokonaisuudessa
2. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä ja pohtinut onnistuneesti henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti.
3. Teksti on kieleltään moitteetonta ja virheetöntä.
4. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti.
5. Opiskelija on osoittanut kiinnostusta, argumentointi- ja keskustelukykyä.

Siirry alkuun