Skip to main content

Analysis of film drama (5 cr)

Code: 2E00BR35-3001

General information


Enrolment period
02.07.2013 - 08.09.2013
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2013 - 31.12.2013
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Media
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Film and Television, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Teppo Nuutinen
Arto Koskinen
Person in charge
Arto Koskinen
Course
2E00BR35

Objectives (course unit)

The students are able to break down a feature film into scenes. They are able to analyse how scenes, acts and chapters are divided in a typical feature film and recognise the functions of different characters in the dramaturgical context of the film.

Content (course unit)

Scene-by-scene breakdown of a feature film and dramaturgical analysis.

Assessment methods and criteria

Onko analyysi / opponointi valmisteltu vastuullisesti?
Kuinka opiskelija on analyysissa osannut soveltaa annettua analysointimallia: *Onko opiskelija sisäistänyt analyysin keskeiset teemat - roolifunktiot, käännekohdat, rakenteet?
Näkyykö analyysissa "tehdyn työn" määrä? - huolellisuus. Esityksen ulkoasu (powerpointit), selkeys,
Osaako opiskelija kuunnella muilta saamansa palautetta ja hyödyntää sen rakentavasti - Kykeneekö hän itse antamaan rakentavaa ja arvostavaa palautetta kollegoille?
Suoritetun analysin muodollinen toteutus - ulkoasu, sisällysluettelot, tekstin kieliopillinen virheettömyys, huolellisuus.
Henkilökohtainen läsnäolo ja osallistuminen.

Opiskelijan kyky perustella näkemyksiään eettisesti ja tarkastella tarinoita myös etiikan näkökulmasta.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Aktivoivat kirjoitustehtävät
Ongelmalähtöinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opetuskeskustelu
Esitelmät
Argumentointi
Ohjattu verkko-opiskelu
Harjoitukset

Learning materials

Ensimmäisillä luennoilla powerpoint-muodossa annettu analyysimalli sekä esimerkkianalyysi.

Student workload

OPS: Feature-elokuvan kohtauskohtainen purku ja dramaturginen analyysi: 40%
Kerran viikossa tehdyn analyysin esittäminen ja opponointi - muut osallistuvat analyysin arvioimiseen ryhmässä: 60%

Content scheduling

Ensimmäisinä kurssikertoina esitellään analysointimetodi. Opiskelijoille valitaan analysoitavat elokuvat. Jokainen opiskelija analysoi, joko yksin tai pareissa yhden, valitun kokoillan elokuvan annetun metodin mukaisesti: teema, juoni, tarina, henkilöiden funktiot tarinassa, A- ja B-tarina, objektiivinen juoni, subjektiivinen juoni, käännekohdat, käytetyt draamalliset keinot, istutukset, lunastukset, suspence, jne. Analyysi suoritetaan kirjallisesti ja esitellään elokuvan kanssa muille opiskelijoille ja opponentille.

Completion alternatives

Elokuvan dramaturginen analyysi - verkkototeutus mikäli tarvetta ilmenee.

Further information

oppimistavoitteet:
1. Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi | Opiskelija oppii purkamaan kokoillan elokuvan kohtauksiksi.
2. Hän osaa analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot jakautuvat tyypillisessä kokoillan elokuvassa | Opiskelija oppii hahmottamaan mikä kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä on kokonaisuudessa
3. Hän tunnistaa eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa | Opiskelija oppii henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkityksen tarinankerronnassa.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tyydyttävässä arvosanassa toteutuvat jotkin seuraavista määritelmistä:
1. Opiskelija on osannut purkaa tyydyttävästi kokoillan elokuvan kohtauksiksi. Kohtauksiksi jakaminen ei kaikilta osin toteuta määritelmää - aika tai paikka muuttuu. Kohtausten dramaturgisen merkityksen ja rakenteen analysointi on puutteelista ja osin huolimatonta. Opiskelija on osittain hahmottanut mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä on kokonaisuudessa
2. Opiskelija on tyydyttävästi tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa mutta saattanut jättää joitakin henkilöhahmoja huomioimatta. Hän on pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti.
3. Teksti ei ole kieleltään täysin moitteetonta ja virheetöntä.
4. Opiskelija on osallistunut tunneille kohtalaisesti.
5. Opiskelijan osoittama kiinnostus, argumentointi- ja keskustelukyky ovat laimeaa.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyvässä arvosanassa toteutuvat jotkin seuraavista määritelmistä:
1. Opiskelija on osannut purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä on kokonaisuudessa mutta laiminlyönyt jonkin osa-alueen analyysissa.
2. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä ja pohtinut onnistuneesti henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti.
3. Teksti on kieleltään lähes moitteetonta ja virheetöntä.
4. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti - joitakin poissaoloja.
5. Opiskelija on osoittanut kiinnostusta, argumentointi- ja keskustelukykyä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

1. Opiskelija on osannut purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä on kokonaisuudessa
2. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä ja pohtinut onnistuneesti henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti.
3. Teksti on kieleltään moitteetonta ja virheetöntä.
4. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti.
5. Opiskelija on osoittanut kiinnostusta, argumentointi- ja keskustelukykyä.

Go back to top of page