Siirry suoraan sisältöön

Ikäihmiset ja senioripalvelut (8 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-32-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2014 - 31.01.2014
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2014 - 31.07.2014
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Teija Eskola
Opintojakso
7S-32

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet:

1. Sosionomina ikäihmisten kanssa
- osaa jäsentää sosionomin identiteettiä ikäihmisten kanssa tehtävässä työssä
- sisäistää gerontologisen sosiaalialan työn eettiset arvot.
2. Ikääntynyt ihminen hyvinvointi- sosiaali ja terveyspalveluiden asiakkaana
- osaa jäsentää ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden avulla
- osaa soveltaa gerontologista tietoa sekä voimavaraistavan ja valtauttavan ajattelun periaatteita
- ikääntyneen toimintakyvyn arviointi ja osallisuus asiakasprosessissa
3. Työorientaatiot ja menetelmät ikääntyneen kohtaamisessa
- osaa selittää vanhenemisen prosessia ja kokemuksia yksilön, yhteisön, yhteiskunnan ja kulttuurien kautta
- osaa soveltaa erilaisia työorientaatiota ja menetelmiä asiakkaan kohtaamisessa sekä yksilö- ja ryhmänohjauksessa
- hallitsee ikääntyneen asiakkaan palveluohjauksen
- tietää yleisimmät muistisairaudet
- osaa soveltaa erilaisia sosionomin asiakastyömenetelmäopintoja
4. Ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa soveltaa erityiskysymyksiin liittyvää ajankohtaista tutkimustietoa
- geronteknologia, esteettömyys
- kuntoutus ja ennalta ehkäisevä työ ikääntyneen näkökulmasta
- omaishoito, omaisten tukeminen, sukupolvityö, perhehoito,
- sosiokulttuurinen työ ikääntyvien parissa
- ikäihmisten sosiaaliset ongelmat ja muistisairaudet
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
-tietää ikäihmisiä koskevat lait ja osaa soveltaa niitä asiakaskeskeisesti,
- osaa arvioida ja kehittää asiakkuutta juridisten säädösten ja palvelujärjestelmän sekä asiakasprosessin näkökulmista.

Sisältö (Opintojakso)

- Gerontologian eri tieteen alat ja käytännöt
- Gerontologisen työn toimintakentät ja toimijat
- Ikäihmisten palvelut, kuntoutus, juridiset säädökset, palveluohjaus
- Moniammatillisuus, asiantuntijuus
- Sosiokulttuurinen ja ennalta ehkäisevä vanhustyö
- Ikäihmisten sosiaaliset ongelmat sekä muistisairaudet ja muistelutyö
- Erityiskysymykset ja ajankohtainen vaikuttamistyö

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Oppimistehtävän palautus (esittely ryhmässä) 3.3.14 lähiopetuksessa ja seminaarit viikolla 12. Oppimistehtävä täydennetään käytännön harjoittelun aikana ja palautetaan arvioitavaksi harjoittelun päättyessä, viimeistään 2.6.14.

TENTIT kirjallisuudesta
1. TENTTI 28.1. klo 9-12 (varsinainen tentti)

Yleiset tenttipäivät
2. 4.2.14 (ilmoittaudu tenttikuorella)
3. 4.3.14 (ilmoittaudu tenttikuorella)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi (numeraalinen 0-5) suhteessa opintojakson tavoitteisiin.
Kaikki opintojakson osa-alueet suoritettuna 2.6.14 mennessä hyväksytysti. Lähiopetuksen läsnäolo 80%. Lähiopetus, kentänkartoitus, tentti =50% arvioinnista. Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävä, seminaari =50%.

Keskeiset sisällöt
- osaa sosiaaligerontologian teoreettiset lähtökohdat

- osaa keskeisen lainsäädännön

- osaa ikäihmisten palvelujärjestelmän ja sosiaaliturvan keskeiset sisällöt sekä osaa etsiä niistä tietoa

- osaa ikäihmisen asiakasprosessin ja osaa laatia palvelu- ja hoitosuunnitelma

- tietää keskeiset sisällöt omaishoidosta ja perhehoidosta

- tuntee ikäihmisten keskeiset sosiaaliset ongelmat ja osaa sosionomina toimia asiakkaan tilannetta kartoittaen, tukien ja voimavaraistaen

- työelämäyhteistyö, kentän kartoitusta

- päätavoitteena osata sosionomin työn perustiedot ja -taidot ikäihmisten palveluissa ja lukuvuoden teoriaopintojen soveltaminen käytännön harjoitteluun

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- luennot
- harjoitukset
- kentän kartoitus
- itsenäinen opiskelu; kirjallisuus ja tutkimus
- opiskelijakohtainen oppimistehtävä (kytkeytyy myös opintovuoden ammatilliseen harjoitteluun) ja seminaari
- tentti

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ja tutkimus sekä opintojaksolla jaettava materiaali.

www.finlex.fi
www.kela.fi
www.stm.fi
www.thl.fi
www.omaishoitajat.fi
www.perhehoitoliitto.fi
www.tampere.fi / Ikäihmiset
www.ikakaste.fi

Tenttikirjallisuus:
- Vanhuus ja sosiaalityö - sosiaalityö avuttomuuden ja toimijuuden välissä, Marjaana Seppänen &Antti Karisto &Teppo Kroger (toim.)2007
- Gerontologinen sosiaalityö, Marjaana Seppänen (2006)

Tentissä saa olla mukana 1 A4 sivun lunttilappu kirjallisuudesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

8x27h= 216h
-luennot ja seminaarit 40h
-kentänkartoitus 40h
-itsenäinen opiskelu, oppimistehtävä 96h
-tentti 40h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ikäihmisten palveluihin ja sosionomin työkenttään tutustuminen.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

- osa lähiopetuksesta toteutuu yhdessä palsos15-ryhmän kanssa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin. Osaa ikääntyneiden parissa tehtävän sosiaalialan työn perusasiat tyydyttävästi. Tuntee keskeiset käsitteet ja suoriutuu annetuista tehtävistä opintojaksolla ja osallistuu ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin.Osaa ikääntyneiden parissa tehtävän sosiaalialan asiakastyön keskeiset tiedot ja -taidot hyvin. Osaa soveltaa ja perustella teoriaa suhteessa käytäntöön. Tunnistaa asiakastyön haasteet ja osaa arvioida kehittämistyön tarpeita. Tuntee yhteiskunnallisen ja yhteisöllisen tason vaikutuksia asiakastyöhön. Toimii vastuullisesti oman ja ryhmän osaamisen vahvistamiseksi.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin.Ymmärtää laaja-alaisesti ikääntyneiden parissa tehtävän sosiaalialan työn kokonaisuuden. Osaa yhdistää teoriaa ammatilliseen kontekstiin. Osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja vaihtoehtoja asiakastyössä sekä yhdistää niihin yhteiskunnallisen ja yhteisöllisen tason vaikutuksia. Toimii sitoutuneesti ja rakentavasti ryhmässä. Oman osaamisen vastuullinen kehittäminen.

Siirry alkuun