Gerontological Social Work (8 cr)
Code: 7S-32-3001
General information
- Enrolment period
- 01.01.2014 - 31.01.2014
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2014 - 31.07.2014
- Implementation has ended.
- Credits
- 8 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Teija Eskola
- Course
- 7S-32
Objectives (course unit)
1. Bachelor of Social Services in Work with Senior Citizens and the Aged
Students
- are able to analyse their individual and professional identity in working with senior citizens and the aged
- adssopt the ethical values of work with the aged
2. Elderly People as Clients of Social and Health Care Services
Students
- can analyse and understand old age and ageing with the help of gerontological theories
- can apply gerontological information and principles of empowerment in work with senior citizens and the aged
3. Methods and Approaches to Work with Elderly Clients
Students
- can explain the process and experiences of ageing from the perspective of individuals, community, society and cultures
- can apply different methods and approaches to work with clients
- comprehend case management with senior citizens and elderly people
- are familiar with the most common memory disorders and can apply different work methods with memory disorder patients
- can apply different methods of client work in individual and group counselling
4. Phenomena and Special issues in Work with Senior Citizens and the Aged
- Assistive technology, accessibility
- Social rehabilitation of elderly people
- Family caregivers, supporting family members, intergenerational work
- Maltreatment
- Sociocultural work with the aged
- Relationships and sexuality
- Current studies
5. Advanced Knowledge of Legislation, Service system and Client Process
Students
- acquire information on key laws, service system, services, and benefits in work with senior citizens and the aged
-can assess client relationships from the perspective of legislation, service system, and client process
Content (course unit)
Different disciplines and practices of gerontology
- Environments and actors
- Services, rehabilitation, legislation, case management
- Multi-professionalism, expertise
- Sociocultural and preventive work
- Memory disorders and reminiscence
- Special issues and current advocacy work
Exam schedules
Oppimistehtävän palautus (esittely ryhmässä) 3.3.14 lähiopetuksessa ja seminaarit viikolla 12. Oppimistehtävä täydennetään käytännön harjoittelun aikana ja palautetaan arvioitavaksi harjoittelun päättyessä, viimeistään 2.6.14.
TENTIT kirjallisuudesta
1. TENTTI 28.1. klo 9-12 (varsinainen tentti)
Yleiset tenttipäivät
2. 4.2.14 (ilmoittaudu tenttikuorella)
3. 4.3.14 (ilmoittaudu tenttikuorella)
Assessment methods and criteria
Arviointi (numeraalinen 0-5) suhteessa opintojakson tavoitteisiin.
Kaikki opintojakson osa-alueet suoritettuna 2.6.14 mennessä hyväksytysti. Lähiopetuksen läsnäolo 80%. Lähiopetus, kentänkartoitus, tentti =50% arvioinnista. Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävä, seminaari =50%.
Keskeiset sisällöt
- osaa sosiaaligerontologian teoreettiset lähtökohdat
- osaa keskeisen lainsäädännön
- osaa ikäihmisten palvelujärjestelmän ja sosiaaliturvan keskeiset sisällöt sekä osaa etsiä niistä tietoa
- osaa ikäihmisen asiakasprosessin ja osaa laatia palvelu- ja hoitosuunnitelma
- tietää keskeiset sisällöt omaishoidosta ja perhehoidosta
- tuntee ikäihmisten keskeiset sosiaaliset ongelmat ja osaa sosionomina toimia asiakkaan tilannetta kartoittaen, tukien ja voimavaraistaen
- työelämäyhteistyö, kentän kartoitusta
- päätavoitteena osata sosionomin työn perustiedot ja -taidot ikäihmisten palveluissa ja lukuvuoden teoriaopintojen soveltaminen käytännön harjoitteluun
Assessment scale
0-5
Teaching methods
- luennot
- harjoitukset
- kentän kartoitus
- itsenäinen opiskelu; kirjallisuus ja tutkimus
- opiskelijakohtainen oppimistehtävä (kytkeytyy myös opintovuoden ammatilliseen harjoitteluun) ja seminaari
- tentti
Learning materials
Kirjallisuus ja tutkimus sekä opintojaksolla jaettava materiaali.
www.finlex.fi
www.kela.fi
www.stm.fi
www.thl.fi
www.omaishoitajat.fi
www.perhehoitoliitto.fi
www.tampere.fi / Ikäihmiset
www.ikakaste.fi
Tenttikirjallisuus:
- Vanhuus ja sosiaalityö - sosiaalityö avuttomuuden ja toimijuuden välissä, Marjaana Seppänen &Antti Karisto &Teppo Kroger (toim.)2007
- Gerontologinen sosiaalityö, Marjaana Seppänen (2006)
Tentissä saa olla mukana 1 A4 sivun lunttilappu kirjallisuudesta.
Student workload
8x27h= 216h
-luennot ja seminaarit 40h
-kentänkartoitus 40h
-itsenäinen opiskelu, oppimistehtävä 96h
-tentti 40h
Completion alternatives
-
Practical training and working life cooperation
Ikäihmisten palveluihin ja sosionomin työkenttään tutustuminen.
International connections
-
Further information
- osa lähiopetuksesta toteutuu yhdessä palsos15-ryhmän kanssa
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin. Osaa ikääntyneiden parissa tehtävän sosiaalialan työn perusasiat tyydyttävästi. Tuntee keskeiset käsitteet ja suoriutuu annetuista tehtävistä opintojaksolla ja osallistuu ryhmän toimintaan.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin.Osaa ikääntyneiden parissa tehtävän sosiaalialan asiakastyön keskeiset tiedot ja -taidot hyvin. Osaa soveltaa ja perustella teoriaa suhteessa käytäntöön. Tunnistaa asiakastyön haasteet ja osaa arvioida kehittämistyön tarpeita. Tuntee yhteiskunnallisen ja yhteisöllisen tason vaikutuksia asiakastyöhön. Toimii vastuullisesti oman ja ryhmän osaamisen vahvistamiseksi.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin.Ymmärtää laaja-alaisesti ikääntyneiden parissa tehtävän sosiaalialan työn kokonaisuuden. Osaa yhdistää teoriaa ammatilliseen kontekstiin. Osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja vaihtoehtoja asiakastyössä sekä yhdistää niihin yhteiskunnallisen ja yhteisöllisen tason vaikutuksia. Toimii sitoutuneesti ja rakentavasti ryhmässä. Oman osaamisen vastuullinen kehittäminen.