Mielenterveys ja päihdetyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-19-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2013 - 31.03.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.11.2013 - 31.05.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tuntee mielenterveys- ja päihdetyön lähtökohdat
- tietää ja osaa edistää ennaltaehkäisevää mielenterveys-ja päihdetyötä eri ikäisten kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä
- tuntee mielenterveystyön lähtökohdat, lainsäädännön ja palvelut (pois tämä lause)
- tuntee perustiedot päihteistä ja riippuvuuksien syntymisestä
- tuntee mielenterveyshäiriöiden luokittelumalleja ja osaa huomioida niitä sosiaalialan näkökulmasta
- ymmärtää päihderiippuvuuden ja mielenterveyshäiriöiden vaikutukset ihmisen elämäntapaan ja sosiaaliseen todellisuuteen
- tulee tietoiseksi omista asenteistaan ja kehittää ammatillista suhtautumista asiakastyössä ja moniammatillisissa ryhmissä
- tietää mielenterveys- ja päihdetyön palvelut ja niitä ohjaavaan lainsäädännön
Sisältö (Opintojakso)
- Päihderiippuvuuksiin ja mielenterveyshäiriöihin liittyvät ilmiöt
- Mielenterveys ja päihdetyön lähtökohdat
- Ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö
- Lainsäädäntö ja palvelut
- Omien asenteiden pohtiminen
- Taidot kohdata asiakas ja hänen läheisensä ammatillisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus
Arviointi- ja suoritusperusteet:
1) Kirjallisuustentti verkossa 15.5. ap:
Teokset:
a) Saarelainen, R.,Stengård,E., Vuori-Kemilä, A. (2003). Mielenterveys- ja päihdetyö. WSOY. Porvoo; Helsinki.
b) Toivio, T., Nordling, E. (2013). Mielenterveyden psykologia. Edita. Helsinki. (ei sivuja 241-259)
2) Ryhmäesitys toteutuneesta työelämäyhteistyöstä (hyväksytty-hylätty)
3) Välitehtävät
4) Lähiopetuksessa läsnäolo riittävä (entintään 2 poissaoloa). Aloitus ja 10.3. ap pakolliset.
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
MIELENTERVEYSTYÖN LÄHTEITÄ:
Tilbury: Mielenterveystyön opas
Koskisuu, Jari: Eri teitäperille: Mitä mielenterveyskuntoutus?
Beresford &Salo. 2008. Kokemuksen muodonmuutos.
Pietiläinen, P., 2013. Hulluuden historia. Gaudeamus.
Seikkula: Sosiaaliset verkostot
Reformin pirstaleet
Tahtoa ja tekemisen paloa (toim. Anne Kärkkäinen)
PÄIHDETYÖN LÄHTEITÄ
Neuvoa-antavat(http://neuvoa-antavat.stakes.fi/FI/index.htm)
Päihdelinkki (http://www.paihdelinkki.fi /)
Tiimi -lehti (http://www.a-klinikka.fi/tiimi/128 1)
Koski-Jännes (1998) Miten riippuvuus voitetaan
Saarnio (2004) Päihdeongelmista toipumisen punaista lankaa punomassa. Yhteiskuntapolitiikka 3/2004; http://www.stakes.fi/yp/pdf/2004/yp32004.pdf
Wiman: Alkoholismi elämänkaaren osana (1986) (saa monisteena lainaan Juhalta)
Kaukonen & Hakkarainen: Huumeidenkäyttäjä hyvinvointivaltiossa (2002)
Piisi (Toim.) Huumetyö sekä Ahtiala ym. 1998 "Se oli sitä koko elämä" : kokemuksia ja näkemyksiä huumeriippuvuudesta
http://www.stakes.fi/FI/Kehittaminen/valineet/laatusuosituksia/paihdepalvelut/index.htm
Ihan Oikea ihme: http://193.64.220.92/paja/ihme/kirja/tekijat.php
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Lähiopetus + esitysajat = 58tuntia
Työelämäyhteistyö + ryhmäesitys= 14 tuntia
Tehtävät (2)= 8 tuntia
Tentti = 55 tuntia
Sisällön jaksotus
Ma 3.3. ip Yhteinen aloitus ja orientointi mielenterveys- ja päihdetyöhön
Ti 4.3. ap Mielenterveysasiaa
To 6.3. ap Psykiatriaa, diagonoosti. Vertaistuki ja kokemusasiantuntijuus valmistelu / Minna Putous
Ma 10.3. ap Kokemusasiantuntijat, mukana 14ASosi
Ma 10.3. klo 13-14.30 aamupäivän purku / Tuija Salo
Ke 12.3.ip reflektio, Kriisit. Varhainen tukeminen /Minna Putous + Tuija Salo, kahdessa ryhmässä
Pe 14.3. osalla suunnittelu Sopimusvuoren kanssa tehtävää yhteistyötä varten, muilla verkkotehtävä mielenterveyskuntoutumisen näkökulmasta
Ti 18.3. Mielenterveystyötä: katsaus palveluihin (case´it)+ varahinen tukeinen (malli)
Ke 19.3.ip Sopimusvuoriyhteistyö osalla, osalla jatkuu verkkotehtävä
To 20.3. Psykiatriaa, diagnoosti jatkuu. Mielenterveystyötä ohjaavia lakeja ja katsaus palveluihin jatkuu
Ti 25.3. ap Sopimusvuoriesitykset kahdessa luokassa + sosionomin osaaminen mielenterveystyössä + palvelujärjestelmä /Minna Putous ja Tuija Salo
Ti 1.4. ap Päihdetyön lähtökohtia Tuija Salo, Minna Putous klo 10.45-12.00 Sos.ped. päihdetyö Juha Santala
Ti 8.4.ap Päihdetyö. Valmistautumista Mainiemen päivää varten. Tuija Salo ja Minna Putous
Ke 16.4.koko päivä osa Mainiemessa, muut tekevät verkkotehtävää päihdekuntoutumisen näkökulmasta
Ti 29.4.ap klo 9.00-10.30 Miika Joenperä, Ehkäisevä päihdetyö ja vapputehtävän valmistelu, Tuija Salo ja Minna Putous
Pe 2.5. itsenäinen työ ehkäisevän päihdetyön näkökulmasta, vapputehtävä
Ti 6.5. ap Päihdetyöstä A-kiltojen lliton pj. Hannu Silvennoinen klo 9-10.30 ja 10.45-12.00 Asenteiden merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä
To 8.5. koko päivä: osa opiskelijoista Mainiemessä, muut jatkavat verkkotehtävää
Ti 13.5. ap Mainiemiesitykset ja Mainiemen kohtaamispäivien reflektio kahdessä ryhmässä.
To 15.5. ap Verkkotentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mainiemen kuntoutumiskeskus
Sopimusvuori ry
Muotialan asuin ja toimintakeskus ry
Lisätietoja opiskelijoille
Ajankohta: 3. periodi.
Esitiedot
Koskee ryhmää 13sosi
Opetus tehdään kahdessa ryhmässä 1 ja 2.
Oppimistavoitteet
Opiskelija hallitsee mielenterveystyön peruskäsitteet ja lähtökohdat
Opiskelija hallitsee perustiedot päihteistä, niiden käytöstä ja niiden käyttöön liittyvistä riskeistä ja haitoista
Opiskelija on tietoinen omista asenteistaan päihteiden käyttöön ja mielenterveysongelmiin sekä pystyy suhtautumaan avoimesti ja ammatillisesti niistä kärsiviin
Opiskelija tuntee päihteisiin ja mielenterveyteen liittyvää lainsäädäntöä ja palveluverkostoa
Opiskelija tietää ennalta ehkäisevän ja varhaisen tuen merkityksen ja osaa soveltaa työssään näihin liittyviä menetelmiä
Toteutustapa
Luennot, opintokäynnit, tentti ja oppimistehtävät
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta