Mental Health and Substance Abuse Work (5 cr)
Code: 7S-19-3001
General information
- Enrolment period
- 02.12.2013 - 31.03.2014
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.11.2013 - 31.05.2014
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
Objectives (course unit)
Students
- have basic knowledge on substances, their abuse, and risks and harms connected with substance abuse
- comprehend basic concepts and principles of mental health work
- are aware of their own attitudes towards substance use and mental health disorders and are able to work openly and professionally with people suffering from these problems
- are familiar with the legislation and service system governing substance abuse and mental health work
- are able to recognise and encounter people with mental health or substance abuse problems and their families
- are able to counsel clients according to their needs
- know the significance of early intervention and are able to apply methods of early intervention in their work
Content (course unit)
- Addictions, basic knowledge on substances and substance abuse
- Principles and models of mental health work
- Reflection of own attitudes
- Skills to encounter clients and their families in a professional manner
Assessment methods and criteria
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus
Arviointi- ja suoritusperusteet:
1) Kirjallisuustentti verkossa 15.5. ap:
Teokset:
a) Saarelainen, R.,Stengård,E., Vuori-Kemilä, A. (2003). Mielenterveys- ja päihdetyö. WSOY. Porvoo; Helsinki.
b) Toivio, T., Nordling, E. (2013). Mielenterveyden psykologia. Edita. Helsinki. (ei sivuja 241-259)
2) Ryhmäesitys toteutuneesta työelämäyhteistyöstä (hyväksytty-hylätty)
3) Välitehtävät
4) Lähiopetuksessa läsnäolo riittävä (entintään 2 poissaoloa). Aloitus ja 10.3. ap pakolliset.
Assessment scale
0-5
Learning materials
MIELENTERVEYSTYÖN LÄHTEITÄ:
Tilbury: Mielenterveystyön opas
Koskisuu, Jari: Eri teitäperille: Mitä mielenterveyskuntoutus?
Beresford &Salo. 2008. Kokemuksen muodonmuutos.
Pietiläinen, P., 2013. Hulluuden historia. Gaudeamus.
Seikkula: Sosiaaliset verkostot
Reformin pirstaleet
Tahtoa ja tekemisen paloa (toim. Anne Kärkkäinen)
PÄIHDETYÖN LÄHTEITÄ
Neuvoa-antavat(http://neuvoa-antavat.stakes.fi/FI/index.htm)
Päihdelinkki (http://www.paihdelinkki.fi /)
Tiimi -lehti (http://www.a-klinikka.fi/tiimi/128 1)
Koski-Jännes (1998) Miten riippuvuus voitetaan
Saarnio (2004) Päihdeongelmista toipumisen punaista lankaa punomassa. Yhteiskuntapolitiikka 3/2004; http://www.stakes.fi/yp/pdf/2004/yp32004.pdf
Wiman: Alkoholismi elämänkaaren osana (1986) (saa monisteena lainaan Juhalta)
Kaukonen & Hakkarainen: Huumeidenkäyttäjä hyvinvointivaltiossa (2002)
Piisi (Toim.) Huumetyö sekä Ahtiala ym. 1998 "Se oli sitä koko elämä" : kokemuksia ja näkemyksiä huumeriippuvuudesta
http://www.stakes.fi/FI/Kehittaminen/valineet/laatusuosituksia/paihdepalvelut/index.htm
Ihan Oikea ihme: http://193.64.220.92/paja/ihme/kirja/tekijat.php
Student workload
5 op = 135 tuntia
Lähiopetus + esitysajat = 58tuntia
Työelämäyhteistyö + ryhmäesitys= 14 tuntia
Tehtävät (2)= 8 tuntia
Tentti = 55 tuntia
Content scheduling
Ma 3.3. ip Yhteinen aloitus ja orientointi mielenterveys- ja päihdetyöhön
Ti 4.3. ap Mielenterveysasiaa
To 6.3. ap Psykiatriaa, diagonoosti. Vertaistuki ja kokemusasiantuntijuus valmistelu / Minna Putous
Ma 10.3. ap Kokemusasiantuntijat, mukana 14ASosi
Ma 10.3. klo 13-14.30 aamupäivän purku / Tuija Salo
Ke 12.3.ip reflektio, Kriisit. Varhainen tukeminen /Minna Putous + Tuija Salo, kahdessa ryhmässä
Pe 14.3. osalla suunnittelu Sopimusvuoren kanssa tehtävää yhteistyötä varten, muilla verkkotehtävä mielenterveyskuntoutumisen näkökulmasta
Ti 18.3. Mielenterveystyötä: katsaus palveluihin (case´it)+ varahinen tukeinen (malli)
Ke 19.3.ip Sopimusvuoriyhteistyö osalla, osalla jatkuu verkkotehtävä
To 20.3. Psykiatriaa, diagnoosti jatkuu. Mielenterveystyötä ohjaavia lakeja ja katsaus palveluihin jatkuu
Ti 25.3. ap Sopimusvuoriesitykset kahdessa luokassa + sosionomin osaaminen mielenterveystyössä + palvelujärjestelmä /Minna Putous ja Tuija Salo
Ti 1.4. ap Päihdetyön lähtökohtia Tuija Salo, Minna Putous klo 10.45-12.00 Sos.ped. päihdetyö Juha Santala
Ti 8.4.ap Päihdetyö. Valmistautumista Mainiemen päivää varten. Tuija Salo ja Minna Putous
Ke 16.4.koko päivä osa Mainiemessa, muut tekevät verkkotehtävää päihdekuntoutumisen näkökulmasta
Ti 29.4.ap klo 9.00-10.30 Miika Joenperä, Ehkäisevä päihdetyö ja vapputehtävän valmistelu, Tuija Salo ja Minna Putous
Pe 2.5. itsenäinen työ ehkäisevän päihdetyön näkökulmasta, vapputehtävä
Ti 6.5. ap Päihdetyöstä A-kiltojen lliton pj. Hannu Silvennoinen klo 9-10.30 ja 10.45-12.00 Asenteiden merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä
To 8.5. koko päivä: osa opiskelijoista Mainiemessä, muut jatkavat verkkotehtävää
Ti 13.5. ap Mainiemiesitykset ja Mainiemen kohtaamispäivien reflektio kahdessä ryhmässä.
To 15.5. ap Verkkotentti
Practical training and working life cooperation
Mainiemen kuntoutumiskeskus
Sopimusvuori ry
Muotialan asuin ja toimintakeskus ry
Further information
Ajankohta: 3. periodi.
Esitiedot
Koskee ryhmää 13sosi
Opetus tehdään kahdessa ryhmässä 1 ja 2.
Oppimistavoitteet
Opiskelija hallitsee mielenterveystyön peruskäsitteet ja lähtökohdat
Opiskelija hallitsee perustiedot päihteistä, niiden käytöstä ja niiden käyttöön liittyvistä riskeistä ja haitoista
Opiskelija on tietoinen omista asenteistaan päihteiden käyttöön ja mielenterveysongelmiin sekä pystyy suhtautumaan avoimesti ja ammatillisesti niistä kärsiviin
Opiskelija tuntee päihteisiin ja mielenterveyteen liittyvää lainsäädäntöä ja palveluverkostoa
Opiskelija tietää ennalta ehkäisevän ja varhaisen tuen merkityksen ja osaa soveltaa työssään näihin liittyviä menetelmiä
Toteutustapa
Luennot, opintokäynnit, tentti ja oppimistehtävät
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta