Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiot (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-20-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2013 - 31.08.2014
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.03.2014 - 20.05.2014
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Juha Santala
Raija Yliniemi
Hanna-Kaisa Korpikoski
Opintojakso
7S-20

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- Tietää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
- Tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
- Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
- Osaa reflektoida omia arvojansa ja omaa toimintaansa suhteessa sosiaalipedagogisen työorientaation lähtökohtiin
- Ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
- Ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä.
- Osaa selittää eriarvoisuuden synnyn peruslähtökohdat

Sisältö (Opintojakso)

- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot ja toimintamuodot
- Ennaltaehkäisevä, kuntouttava, yhteisöllinen ja rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalipedagogiikan lähestymistavat ja peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio
- Sorrettujen pedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen,
- Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
- Yhteisöllisyys, osallisuus, dialogi ja toiminnallisuus sosiaalialan työn lähtökohtina

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

14.5 ip Kirjatentti
Artikkelimateriaali + suurryhmäluennot (Juhan ja Raijan osuudet)
22.5 klo 10 - 13 Kirja ja luentomateriaalitentti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

A) Luento- ja kirjallisuustentti yhdessä sovittavana ajankohtana sekä oppimistehtävä.
Tenttimateriaali.
1) Freire: Sorrettujen pedagogiikka.
2) Sosiaalipedagogiikan artikkelimateriaali ( Tabula )
3) Luennot
B) Osallistuminen järjestöpäivään 9.4 ja opintokäynti johonkin valitsemaansa järjestöön
16.4 klo 13, 28.4 klo 10 (c -ryhmä),
14.4 klo 13 (A-ryhmä), 15.4 klo 13 (b-ryhmä)

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Hämäläinen, J: Johdatus sosiaalipedagogiikkaan, Kuopio: Kuopion yliopisto, 1999.(Tabulassa)
Paolo Freire: Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino 2005
Riitta DalMaso & Voito Kuosmanen: Subjektiuden ja emansipaation edistäminen on 2000-luvun sosionomin sosiaalipedagogisen ammatin ja työn ydintä. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A: 2/2008.
Korpela ym. ”Niin, mehän ollaan yksilöitä kaikki” Vankeinhoidon asiakkaiden kokemuksia vapautumista tukevasta toiminnasta. Moodlessa/Tabulassa (ilmestyy myöhemmin)
Santala, Juha: Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä: Sosiaalipedagoginen aikauskirja. Vuosikirja 2011. Moodlessa/tabulassa, (ilmestyy myöhemmin)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan 135 yhteensä
Lähiopetus 44 tuntia
Opintokäynti + messut 10
Tentti 81 tuntia

Sisällön jaksotus

5.3 ip
Aloitus + Sosiaalityö käytäntönä Hanna
13.3 ap - Sosiaalipedagogiikan määriettelyä ja keskeiset toimintaperiaatteet Raija
18.3 ip Sosiaalipedagogiikka Juha Sorrettujen pedagogiikka - antidialoginen ajattelu ja toiminta
21.3 ap Hanna Sosiaalityö käytäntönä Hanna
27.3 ap Sosiaalipedagogiiikka Raija - Emansipaatio ja integraatio, pedagoginen suhde
3.4 ap Sorrettujen pedagogiikka - Dialogisen toiminnnan lähtökohtia
8.4 ip Raija a, Juha B, Hanna C
9.4 Järjestöpäivä. Koskikeskuksessa. Jokainen käy tutustumassa johonkin
kolmannen sektorin järjestöön
7.5 ip Raija b, JUha c , Hanna a
14.5 Kirjatentti + Artikkeli- ja luentomateriaali
15.5 ip Juha a, Hanna b
20.5 ap + ip Reflektio ja palaute, Iltapäivällä mm.
Tapio Salomäki Madsenin kukkanen
22.5 klo 10 - 13 Kirja, Artikkeli- ja luentomateriaalitentti

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutustapa
Luennot ja seminaarit
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Avainsanat:
Sosiaalityön työorientaatiot
Sorrettujen pedagogiikka, dialogi, vapauttava kasvatus
Pedagoginen suhde
Integraatio-emansipaatio
Osallisuus

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsiteet ja toimintatavat

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-laisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kykenee luomaan kohtuullisen kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuuttta

Siirry alkuun