Work Orientations of Social Work and Social Pedagogy (5 cr)
Code: 7S-20-3001
General information
- Enrolment period
- 02.12.2013 - 31.08.2014
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 05.03.2014 - 20.05.2014
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Juha Santala
- Raija Yliniemi
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Course
- 7S-20
Objectives (course unit)
Students:
- are aware of the multi-disciplinary and diverse aspects of social services
- can explain the historical development and theoretical traditions of social pedagogy and social work
- are familiar with different approaches to social work and social pedagogy
- understand the significance of social work and social pedagogy in society
- can explain the importance of social pedagogy in early childhood education and social work
- can explain the significance of social pedagogy in client work
Content (course unit)
- The historical development and theoretical traditions of social work and social pedagogy
- Preventive, rehabilitative, communal, and structural social work
- Pedagogy of the oppressed, socio-cultural motivation
- Social pedagogy in early childhood education, civic education, and social work
- Community, inclusion, dialogue, and functionality as principles of client work
Exam schedules
14.5 ip Kirjatentti
Artikkelimateriaali + suurryhmäluennot (Juhan ja Raijan osuudet)
22.5 klo 10 - 13 Kirja ja luentomateriaalitentti
Assessment methods and criteria
A) Luento- ja kirjallisuustentti yhdessä sovittavana ajankohtana sekä oppimistehtävä.
Tenttimateriaali.
1) Freire: Sorrettujen pedagogiikka.
2) Sosiaalipedagogiikan artikkelimateriaali ( Tabula )
3) Luennot
B) Osallistuminen järjestöpäivään 9.4 ja opintokäynti johonkin valitsemaansa järjestöön
16.4 klo 13, 28.4 klo 10 (c -ryhmä),
14.4 klo 13 (A-ryhmä), 15.4 klo 13 (b-ryhmä)
Assessment scale
0-5
Learning materials
Hämäläinen, J: Johdatus sosiaalipedagogiikkaan, Kuopio: Kuopion yliopisto, 1999.(Tabulassa)
Paolo Freire: Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino 2005
Riitta DalMaso & Voito Kuosmanen: Subjektiuden ja emansipaation edistäminen on 2000-luvun sosionomin sosiaalipedagogisen ammatin ja työn ydintä. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A: 2/2008.
Korpela ym. ”Niin, mehän ollaan yksilöitä kaikki” Vankeinhoidon asiakkaiden kokemuksia vapautumista tukevasta toiminnasta. Moodlessa/Tabulassa (ilmestyy myöhemmin)
Santala, Juha: Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä: Sosiaalipedagoginen aikauskirja. Vuosikirja 2011. Moodlessa/tabulassa, (ilmestyy myöhemmin)
Student workload
Opiskelijan 135 yhteensä
Lähiopetus 44 tuntia
Opintokäynti + messut 10
Tentti 81 tuntia
Content scheduling
5.3 ip
Aloitus + Sosiaalityö käytäntönä Hanna
13.3 ap - Sosiaalipedagogiikan määriettelyä ja keskeiset toimintaperiaatteet Raija
18.3 ip Sosiaalipedagogiikka Juha Sorrettujen pedagogiikka - antidialoginen ajattelu ja toiminta
21.3 ap Hanna Sosiaalityö käytäntönä Hanna
27.3 ap Sosiaalipedagogiiikka Raija - Emansipaatio ja integraatio, pedagoginen suhde
3.4 ap Sorrettujen pedagogiikka - Dialogisen toiminnnan lähtökohtia
8.4 ip Raija a, Juha B, Hanna C
9.4 Järjestöpäivä. Koskikeskuksessa. Jokainen käy tutustumassa johonkin
kolmannen sektorin järjestöön
7.5 ip Raija b, JUha c , Hanna a
14.5 Kirjatentti + Artikkeli- ja luentomateriaali
15.5 ip Juha a, Hanna b
20.5 ap + ip Reflektio ja palaute, Iltapäivällä mm.
Tapio Salomäki Madsenin kukkanen
22.5 klo 10 - 13 Kirja, Artikkeli- ja luentomateriaalitentti
Further information
Toteutustapa
Luennot ja seminaarit
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Avainsanat:
Sosiaalityön työorientaatiot
Sorrettujen pedagogiikka, dialogi, vapauttava kasvatus
Pedagoginen suhde
Integraatio-emansipaatio
Osallisuus
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsiteet ja toimintatavat
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-laisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kykenee luomaan kohtuullisen kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuuttta