Skip to main content

Work Orientations of Social Work and Social Pedagogy (5 cr)

Code: 7S-20-3001

General information


Enrolment period
02.12.2013 - 31.08.2014
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.03.2014 - 20.05.2014
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Juha Santala
Raija Yliniemi
Hanna-Kaisa Korpikoski
Course
7S-20

Objectives (course unit)

Students:
- are aware of the multi-disciplinary and diverse aspects of social services
- can explain the historical development and theoretical traditions of social pedagogy and social work
- are familiar with different approaches to social work and social pedagogy
- understand the significance of social work and social pedagogy in society
- can explain the importance of social pedagogy in early childhood education and social work
- can explain the significance of social pedagogy in client work

Content (course unit)

- The historical development and theoretical traditions of social work and social pedagogy
- Preventive, rehabilitative, communal, and structural social work
- Pedagogy of the oppressed, socio-cultural motivation
- Social pedagogy in early childhood education, civic education, and social work
- Community, inclusion, dialogue, and functionality as principles of client work

Exam schedules

14.5 ip Kirjatentti
Artikkelimateriaali + suurryhmäluennot (Juhan ja Raijan osuudet)
22.5 klo 10 - 13 Kirja ja luentomateriaalitentti

Assessment methods and criteria

A) Luento- ja kirjallisuustentti yhdessä sovittavana ajankohtana sekä oppimistehtävä.
Tenttimateriaali.
1) Freire: Sorrettujen pedagogiikka.
2) Sosiaalipedagogiikan artikkelimateriaali ( Tabula )
3) Luennot
B) Osallistuminen järjestöpäivään 9.4 ja opintokäynti johonkin valitsemaansa järjestöön
16.4 klo 13, 28.4 klo 10 (c -ryhmä),
14.4 klo 13 (A-ryhmä), 15.4 klo 13 (b-ryhmä)

Assessment scale

0-5

Learning materials

Hämäläinen, J: Johdatus sosiaalipedagogiikkaan, Kuopio: Kuopion yliopisto, 1999.(Tabulassa)
Paolo Freire: Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino 2005
Riitta DalMaso & Voito Kuosmanen: Subjektiuden ja emansipaation edistäminen on 2000-luvun sosionomin sosiaalipedagogisen ammatin ja työn ydintä. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A: 2/2008.
Korpela ym. ”Niin, mehän ollaan yksilöitä kaikki” Vankeinhoidon asiakkaiden kokemuksia vapautumista tukevasta toiminnasta. Moodlessa/Tabulassa (ilmestyy myöhemmin)
Santala, Juha: Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä: Sosiaalipedagoginen aikauskirja. Vuosikirja 2011. Moodlessa/tabulassa, (ilmestyy myöhemmin)

Student workload

Opiskelijan 135 yhteensä
Lähiopetus 44 tuntia
Opintokäynti + messut 10
Tentti 81 tuntia

Content scheduling

5.3 ip
Aloitus + Sosiaalityö käytäntönä Hanna
13.3 ap - Sosiaalipedagogiikan määriettelyä ja keskeiset toimintaperiaatteet Raija
18.3 ip Sosiaalipedagogiikka Juha Sorrettujen pedagogiikka - antidialoginen ajattelu ja toiminta
21.3 ap Hanna Sosiaalityö käytäntönä Hanna
27.3 ap Sosiaalipedagogiiikka Raija - Emansipaatio ja integraatio, pedagoginen suhde
3.4 ap Sorrettujen pedagogiikka - Dialogisen toiminnnan lähtökohtia
8.4 ip Raija a, Juha B, Hanna C
9.4 Järjestöpäivä. Koskikeskuksessa. Jokainen käy tutustumassa johonkin
kolmannen sektorin järjestöön
7.5 ip Raija b, JUha c , Hanna a
14.5 Kirjatentti + Artikkeli- ja luentomateriaali
15.5 ip Juha a, Hanna b
20.5 ap + ip Reflektio ja palaute, Iltapäivällä mm.
Tapio Salomäki Madsenin kukkanen
22.5 klo 10 - 13 Kirja, Artikkeli- ja luentomateriaalitentti

Further information

Toteutustapa
Luennot ja seminaarit
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Avainsanat:
Sosiaalityön työorientaatiot
Sorrettujen pedagogiikka, dialogi, vapauttava kasvatus
Pedagoginen suhde
Integraatio-emansipaatio
Osallisuus

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsiteet ja toimintatavat

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-laisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kykenee luomaan kohtuullisen kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuuttta

Go back to top of page