Siirry suoraan sisältöön

Metsäluonnon monimuotoisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00BG58-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.02.2014 - 17.03.2014
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.03.2014 - 31.07.2014
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
30 - 40
Koulutus
Metsätalouden koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Manne Viljamaa
Petri Keto-Tokoi
Eveliina Asikainen
Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Petri Keto-Tokoi
Opintojakso
6M00BG58

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
-tuntee metsäekosysteemien toiminnan pääpiirteet sekä luonnonmetsien häiriö- ja sukkessiodynamiikan perusteet
-tuntee elävien ja kuolleiden puiden merkityksen metsälajistolle
-tuntee pääpiirtein Suomen luontotyyppien luokittelun periaatteet ja erilaisten luontotyyppien merkityksen luonnon monimuotoisuudelle
-tuntee metsätalouden vaikutukset Suomen lajiston ja luontotyyppien uhanalaistumiseen
-tuntee uhanalaisia metsälajeja ja lajiryhmiä, niiden elinympäristövaatimuksia ja niiden uhanalaistumisen syitä
-tuntee metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen keinovalikoiman, nykytilanteen ja haasteet

Sisältö (Opintojakso)

Metsäekosysteemien lajisto, rakenne ja toiminta. Luonnonmetsien häiriöt ja sukkessiot. Elävät ja kuolleet puut metsälajien elinympäristöinä. Erilaiset luontotyypit ja niiden merkitys monimuotoisuudelle. Lajiston ja luontotyyppien uhanalaisuus ja siihen vaikuttavat tekijät. Uhanalaisten metsälajien elinympäristövaatimukset ja uhanalaistumisen syyt. Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen nykytilanne, haasteet ja keinovalikoima

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Lopputentti 11.4. klo 8.15-11.00
1. uusintatentti 28.4. 9-11
2. uusintatentti 12.5. 9-11

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

50% lopputentti
30% tutoriaaliarviointi
20% ryhmätyö ja sen esitys

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

PBL, tutoriaalit, itsenäinen tiedonhankinta, ryhmätyö, luennot, maastoretkeily, itseopiskelutehtävät

Oppimateriaalit

Tabulaan tallennetut aineistot ja linkit
Ryhmätöiden esitykset.
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. ss-10-29, 114-223
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. 380 s. Helsinki. Luvut: 1,2,3,4 ja 5 Sivut: 19-188.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta n. 70 h
Lisäksi itseopiskelutehtäviä ja itsenäistä tiedonhankintaa

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan kahdessa tutoriaalisyklissä. Ensimmäinen sykli 11.3.-24.3. ja teemana on luonnonmetsät ja metsätalouden aiheuttamat muutokset metsäluonnossa. Toinen sykli 27.3.-10.4. ja teemana monimuotoisuuden turvaamisen keinot. Toisen tutoeiaalisyklin aikana pidetään myös ryhmätöiden esitykset.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutoriaalipoissaolot korvataan metsätalouden koulutusohjelman ohjeistuksen mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovelvollisuus: tutoriaalit, maastoretkeily 18.3., oman ryhmätyöaiheen esittäminen.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on oikeaa mutta hajanaista tietoa metsäluonnon lajien ja luontotyyppien monimuotoisuudesta ja niitä ylläpitävistä tekijöistä.
Opiskelijalla on hajanaista perustietoa metsätalouden vaikutuksista Suomen lajiston ja luontotyyppien monimuotoisuuteen ja uhanalaisuuteen.
Opiskelijalla osaa luetella monimuotoisuuden turvaamisen keinoja, mutta ei pysty juurikaan perustelemaan niiden soveltuvuutta monimuotoisuuden turvaamisen erilaisiin tarpeisiin. .
Opiskelija on perehtynyt pintapuolisesti ryhmän aiheeksi annettuun luontotyyppiin ja sen lajistoon ja laiminlyönyt osallistumistaan esityksen valmisteluun ja esitykseen, mm. olemalla poissa esitystilanteesta.
Opiskelija on melko passiivinen tutoriaali-istunnoissa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on hyvin jäsenneltyä tietoa metsäluonnon lajien ja luontotyyppien monimuotoisuudesta ja niitä ylläpitävistä tekijöistä.
Opiskelijalla on monipuolista ja hyvin jäsenneltyä tietoa metsätalouden vaikutuksista Suomen lajiston ja luontotyyppien monimuotoisuuteen ja uhanalaisuuteen.
Opiskelija tuntee pääpiirteissään monimuotoisuuden turvaamisen keinot ja niiden soveltuvuuden monimuotoisuuden turvaamisen erilaisiin tarpeisiin.
Opiskelija on perehtynyt hyvin aiheeksi annettuun luontotyyppiin ja sen lajistoon ja osallistunut esitykseen ja sen valmisteluun hyvin.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tutoriaali-istuntoihin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on monipuolista ja hyvin jäsenneltyä tietoa metsäluonnon lajien luontotyyppien monimuotoisuudesta ja niitä ylläpitävistä tekijöistä ja hän kykenee kuvaamaan syvällisesti eri tekijöiden välisiä vuorovaikutuksia.
Opiskelijalla on monipuolista ja hyvin jäsenneltyä tietoa metsätalouden vaikutuksista Suomen lajiston ja luontotyyppien monimuotoisuuteen ja uhanalaisuuteen ja hän kykenee kuvaamaan syvällisesti eri tekijöiden välisiä vuorovaikutuksia.
Opiskelija tuntee pääpiirteissään monimuotoisuuden turvaamisen keinovalikoiman ja osaa arvioida ja perustella eri keinojen vahvuuksia, heikkouksia ja niiden soveltuvuutta erilaisiin monimuotoisuuden turvaamisen tarpeisiin.
Opiskelija on perehtynyt syvällisesti ja monipuolisesti ryhmän aiheeksi annettuun luontotyyppiin, sen ekologiaan ja lajistoon ja panostanut esityksen valmisteluun ja esitykseen.
Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja panostaa tutoriaali-istuntoihin ja on keskeisessä roolissa niissä

Siirry alkuun