Metsäluonnon monimuotoisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BG58-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.02.2014 - 17.03.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.03.2014 - 31.07.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 40
- Koulutus
- Metsätalouden koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Manne Viljamaa
- Petri Keto-Tokoi
- Eveliina Asikainen
- Ari Vanamo
- Vastuuhenkilö
- Petri Keto-Tokoi
- Opintojakso
- 6M00BG58
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
-tuntee metsäekosysteemien toiminnan pääpiirteet sekä luonnonmetsien häiriö- ja sukkessiodynamiikan perusteet
-tuntee elävien ja kuolleiden puiden merkityksen metsälajistolle
-tuntee pääpiirtein Suomen luontotyyppien luokittelun periaatteet ja erilaisten luontotyyppien merkityksen luonnon monimuotoisuudelle
-tuntee metsätalouden vaikutukset Suomen lajiston ja luontotyyppien uhanalaistumiseen
-tuntee uhanalaisia metsälajeja ja lajiryhmiä, niiden elinympäristövaatimuksia ja niiden uhanalaistumisen syitä
-tuntee metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen keinovalikoiman, nykytilanteen ja haasteet
Sisältö (Opintojakso)
Metsäekosysteemien lajisto, rakenne ja toiminta. Luonnonmetsien häiriöt ja sukkessiot. Elävät ja kuolleet puut metsälajien elinympäristöinä. Erilaiset luontotyypit ja niiden merkitys monimuotoisuudelle. Lajiston ja luontotyyppien uhanalaisuus ja siihen vaikuttavat tekijät. Uhanalaisten metsälajien elinympäristövaatimukset ja uhanalaistumisen syyt. Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen nykytilanne, haasteet ja keinovalikoima
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Lopputentti 11.4. klo 8.15-11.00
1. uusintatentti 28.4. 9-11
2. uusintatentti 12.5. 9-11
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
50% lopputentti
30% tutoriaaliarviointi
20% ryhmätyö ja sen esitys
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
PBL, tutoriaalit, itsenäinen tiedonhankinta, ryhmätyö, luennot, maastoretkeily, itseopiskelutehtävät
Oppimateriaalit
Tabulaan tallennetut aineistot ja linkit
Ryhmätöiden esitykset.
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. ss-10-29, 114-223
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. 380 s. Helsinki. Luvut: 1,2,3,4 ja 5 Sivut: 19-188.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta n. 70 h
Lisäksi itseopiskelutehtäviä ja itsenäistä tiedonhankintaa
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan kahdessa tutoriaalisyklissä. Ensimmäinen sykli 11.3.-24.3. ja teemana on luonnonmetsät ja metsätalouden aiheuttamat muutokset metsäluonnossa. Toinen sykli 27.3.-10.4. ja teemana monimuotoisuuden turvaamisen keinot. Toisen tutoeiaalisyklin aikana pidetään myös ryhmätöiden esitykset.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutoriaalipoissaolot korvataan metsätalouden koulutusohjelman ohjeistuksen mukaisesti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovelvollisuus: tutoriaalit, maastoretkeily 18.3., oman ryhmätyöaiheen esittäminen.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on oikeaa mutta hajanaista tietoa metsäluonnon lajien ja luontotyyppien monimuotoisuudesta ja niitä ylläpitävistä tekijöistä.
Opiskelijalla on hajanaista perustietoa metsätalouden vaikutuksista Suomen lajiston ja luontotyyppien monimuotoisuuteen ja uhanalaisuuteen.
Opiskelijalla osaa luetella monimuotoisuuden turvaamisen keinoja, mutta ei pysty juurikaan perustelemaan niiden soveltuvuutta monimuotoisuuden turvaamisen erilaisiin tarpeisiin. .
Opiskelija on perehtynyt pintapuolisesti ryhmän aiheeksi annettuun luontotyyppiin ja sen lajistoon ja laiminlyönyt osallistumistaan esityksen valmisteluun ja esitykseen, mm. olemalla poissa esitystilanteesta.
Opiskelija on melko passiivinen tutoriaali-istunnoissa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on hyvin jäsenneltyä tietoa metsäluonnon lajien ja luontotyyppien monimuotoisuudesta ja niitä ylläpitävistä tekijöistä.
Opiskelijalla on monipuolista ja hyvin jäsenneltyä tietoa metsätalouden vaikutuksista Suomen lajiston ja luontotyyppien monimuotoisuuteen ja uhanalaisuuteen.
Opiskelija tuntee pääpiirteissään monimuotoisuuden turvaamisen keinot ja niiden soveltuvuuden monimuotoisuuden turvaamisen erilaisiin tarpeisiin.
Opiskelija on perehtynyt hyvin aiheeksi annettuun luontotyyppiin ja sen lajistoon ja osallistunut esitykseen ja sen valmisteluun hyvin.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tutoriaali-istuntoihin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on monipuolista ja hyvin jäsenneltyä tietoa metsäluonnon lajien luontotyyppien monimuotoisuudesta ja niitä ylläpitävistä tekijöistä ja hän kykenee kuvaamaan syvällisesti eri tekijöiden välisiä vuorovaikutuksia.
Opiskelijalla on monipuolista ja hyvin jäsenneltyä tietoa metsätalouden vaikutuksista Suomen lajiston ja luontotyyppien monimuotoisuuteen ja uhanalaisuuteen ja hän kykenee kuvaamaan syvällisesti eri tekijöiden välisiä vuorovaikutuksia.
Opiskelija tuntee pääpiirteissään monimuotoisuuden turvaamisen keinovalikoiman ja osaa arvioida ja perustella eri keinojen vahvuuksia, heikkouksia ja niiden soveltuvuutta erilaisiin monimuotoisuuden turvaamisen tarpeisiin.
Opiskelija on perehtynyt syvällisesti ja monipuolisesti ryhmän aiheeksi annettuun luontotyyppiin, sen ekologiaan ja lajistoon ja panostanut esityksen valmisteluun ja esitykseen.
Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja panostaa tutoriaali-istuntoihin ja on keskeisessä roolissa niissä