Biodiversity of Forest Ecosystems (5 cr)
Code: 6M00BG58-3001
General information
- Enrolment period
- 08.02.2014 - 17.03.2014
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.03.2014 - 31.07.2014
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 30 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Manne Viljamaa
- Petri Keto-Tokoi
- Eveliina Asikainen
- Ari Vanamo
- Person in charge
- Petri Keto-Tokoi
- Course
- 6M00BG58
Objectives (course unit)
The student:
-knows the main functions of forest ecosystems and the basics of disturbance and succession dynamics of natural forests
-knows the significance of living and dead trees for forest organisms
-knows the classification of biotopes in Finland on general level and understands the significance of different biotopes for natural biodiversity
-knows the effects of forestry on the endangerment of forest species and biotopes in Finland
- knows threatened forest species and groups of species, their habitat requirements and the reasons for their population decline
- knows the current state of forest biodiversity protection, challenges and methods of protection
Content (course unit)
The species composition, structure and function of forest ecosystems. The disturbances and successions in natural forests. Living and dead trees as habitats for forest species. Biotopes and their significance for biodiversity. The impacts of forestry on the decline of endangered forest species and biotopes. Habitat requirements of endangered forest species. Current state and challenges of forest biodiversity protection. The methods of forest biodiversity protection.
Exam schedules
Lopputentti 11.4. klo 8.15-11.00
1. uusintatentti 28.4. 9-11
2. uusintatentti 12.5. 9-11
Assessment methods and criteria
50% lopputentti
30% tutoriaaliarviointi
20% ryhmätyö ja sen esitys
Assessment scale
0-5
Teaching methods
PBL, tutoriaalit, itsenäinen tiedonhankinta, ryhmätyö, luennot, maastoretkeily, itseopiskelutehtävät
Learning materials
Tabulaan tallennetut aineistot ja linkit
Ryhmätöiden esitykset.
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. ss-10-29, 114-223
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. 380 s. Helsinki. Luvut: 1,2,3,4 ja 5 Sivut: 19-188.
Student workload
Lähiopetusta n. 70 h
Lisäksi itseopiskelutehtäviä ja itsenäistä tiedonhankintaa
Content scheduling
Opintojakso toteutetaan kahdessa tutoriaalisyklissä. Ensimmäinen sykli 11.3.-24.3. ja teemana on luonnonmetsät ja metsätalouden aiheuttamat muutokset metsäluonnossa. Toinen sykli 27.3.-10.4. ja teemana monimuotoisuuden turvaamisen keinot. Toisen tutoeiaalisyklin aikana pidetään myös ryhmätöiden esitykset.
Completion alternatives
Tutoriaalipoissaolot korvataan metsätalouden koulutusohjelman ohjeistuksen mukaisesti.
Practical training and working life cooperation
Ei ole
International connections
Ei ole
Further information
Läsnäolovelvollisuus: tutoriaalit, maastoretkeily 18.3., oman ryhmätyöaiheen esittäminen.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on oikeaa mutta hajanaista tietoa metsäluonnon lajien ja luontotyyppien monimuotoisuudesta ja niitä ylläpitävistä tekijöistä.
Opiskelijalla on hajanaista perustietoa metsätalouden vaikutuksista Suomen lajiston ja luontotyyppien monimuotoisuuteen ja uhanalaisuuteen.
Opiskelijalla osaa luetella monimuotoisuuden turvaamisen keinoja, mutta ei pysty juurikaan perustelemaan niiden soveltuvuutta monimuotoisuuden turvaamisen erilaisiin tarpeisiin. .
Opiskelija on perehtynyt pintapuolisesti ryhmän aiheeksi annettuun luontotyyppiin ja sen lajistoon ja laiminlyönyt osallistumistaan esityksen valmisteluun ja esitykseen, mm. olemalla poissa esitystilanteesta.
Opiskelija on melko passiivinen tutoriaali-istunnoissa
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on hyvin jäsenneltyä tietoa metsäluonnon lajien ja luontotyyppien monimuotoisuudesta ja niitä ylläpitävistä tekijöistä.
Opiskelijalla on monipuolista ja hyvin jäsenneltyä tietoa metsätalouden vaikutuksista Suomen lajiston ja luontotyyppien monimuotoisuuteen ja uhanalaisuuteen.
Opiskelija tuntee pääpiirteissään monimuotoisuuden turvaamisen keinot ja niiden soveltuvuuden monimuotoisuuden turvaamisen erilaisiin tarpeisiin.
Opiskelija on perehtynyt hyvin aiheeksi annettuun luontotyyppiin ja sen lajistoon ja osallistunut esitykseen ja sen valmisteluun hyvin.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tutoriaali-istuntoihin
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on monipuolista ja hyvin jäsenneltyä tietoa metsäluonnon lajien luontotyyppien monimuotoisuudesta ja niitä ylläpitävistä tekijöistä ja hän kykenee kuvaamaan syvällisesti eri tekijöiden välisiä vuorovaikutuksia.
Opiskelijalla on monipuolista ja hyvin jäsenneltyä tietoa metsätalouden vaikutuksista Suomen lajiston ja luontotyyppien monimuotoisuuteen ja uhanalaisuuteen ja hän kykenee kuvaamaan syvällisesti eri tekijöiden välisiä vuorovaikutuksia.
Opiskelija tuntee pääpiirteissään monimuotoisuuden turvaamisen keinovalikoiman ja osaa arvioida ja perustella eri keinojen vahvuuksia, heikkouksia ja niiden soveltuvuutta erilaisiin monimuotoisuuden turvaamisen tarpeisiin.
Opiskelija on perehtynyt syvällisesti ja monipuolisesti ryhmän aiheeksi annettuun luontotyyppiin, sen ekologiaan ja lajistoon ja panostanut esityksen valmisteluun ja esitykseen.
Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja panostaa tutoriaali-istuntoihin ja on keskeisessä roolissa niissä