Ammatillinen vuorovaikutus (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BC54-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.06.2013 - 05.09.2013
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.09.2013 - 25.10.2013
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 44 - 52
- Koulutus
- Hoitotyön koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Mari Laaksonen
- Heimo Outinen
- Paula Pursiainen
- Mari Salmi
- Irmeli Nieminen
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 1 . Avoin AMK : 1.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
- Opintojakso
- 7K00BC54
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa ja eri kulttuureissa olevien ihmisten kanssa
Sisältö (Opintojakso)
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammatillinen toiminta työyhteisössä
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- monikulttuurinen hoitotyö
- muistisairaan ihmisen kohtaaminen
- uhkaavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
- ei esitietovaatimuksia
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Vuorovaikutus: kts. lukujärjestys
Muistisairaan kohtaaminen: kts. lukujärjestys
Uusinnat yleisinä uusintapäivinä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jokaisen osan jälkeen opettaja kerää palautteen.
Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-oppimispäiväkirjan yhteenveto
-painokerroin 3
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-painokerroin 1
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-pakollinen osallistuminen opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija tapaa vähintään kolme kertaa omaa asiakastaan.
-hyväksytty / hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen, lähiopetus, opetuskeskustelu, pienryhmätyöskentely, toiminnalliset menetelmät, simulaatio, reflektiopäiväkirja.
Oppimateriaalit
Luennot.
Ajankohtaiset artikkelit
Kirjallisuus:
• Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos
• Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
• Kauppila: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. PS-kustannus 2006
• Hartikainen & Lönnroos (toim.): Geriatria arvioinnista kuntoutukseen. Edita 2008.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 40 h ja itsenäinen opiskelu 68 h.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Pienryhmätyöskentely tapahtuu Omaiset mielenterveystyön tukena Tampere ry:n kanssa yhteistyössä.
Lisätietoja opiskelijoille
Jokaisen osan 1. tunnilla oltava läsnä. Pienryhmään osallistuminen pakollista.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa, työelämätaidoissa ja muistisairaan potilaan kohtaamisessa.
Osallistuu harjoituksiin, reflektio- ja itsearviointitaidot kehittymässä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietää mitä vuorovaikutus on
Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot
Osaa muistisairaan kohtaamisen perusperiaatteet
Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin
Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät