Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC54-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.06.2013 - 05.09.2013
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.09.2013 - 25.10.2013
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
44 - 52
Koulutus
Hoitotyön koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Mari Laaksonen
Heimo Outinen
Paula Pursiainen
Mari Salmi
Irmeli Nieminen
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 1 . Avoin AMK : 1.)
Pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Opintojakso
7K00BC54

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa ja eri kulttuureissa olevien ihmisten kanssa

Sisältö (Opintojakso)

- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammatillinen toiminta työyhteisössä
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- monikulttuurinen hoitotyö
- muistisairaan ihmisen kohtaaminen
- uhkaavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

- ei esitietovaatimuksia

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Vuorovaikutus: kts. lukujärjestys
Muistisairaan kohtaaminen: kts. lukujärjestys

Uusinnat yleisinä uusintapäivinä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jokaisen osan jälkeen opettaja kerää palautteen.

Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-oppimispäiväkirjan yhteenveto
-painokerroin 3

Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-painokerroin 1

Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-pakollinen osallistuminen opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija tapaa vähintään kolme kertaa omaa asiakastaan.
-hyväksytty / hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Yhteistoiminnallinen oppiminen, lähiopetus, opetuskeskustelu, pienryhmätyöskentely, toiminnalliset menetelmät, simulaatio, reflektiopäiväkirja.

Oppimateriaalit

Luennot.
Ajankohtaiset artikkelit
Kirjallisuus:
• Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos
• Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
• Kauppila: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. PS-kustannus 2006
• Hartikainen & Lönnroos (toim.): Geriatria arvioinnista kuntoutukseen. Edita 2008.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 40 h ja itsenäinen opiskelu 68 h.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pienryhmätyöskentely tapahtuu Omaiset mielenterveystyön tukena Tampere ry:n kanssa yhteistyössä.

Lisätietoja opiskelijoille

Jokaisen osan 1. tunnilla oltava läsnä. Pienryhmään osallistuminen pakollista.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa, työelämätaidoissa ja muistisairaan potilaan kohtaamisessa.
Osallistuu harjoituksiin, reflektio- ja itsearviointitaidot kehittymässä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tietää mitä vuorovaikutus on
Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot
Osaa muistisairaan kohtaamisen perusperiaatteet
Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin
Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät

Siirry alkuun