Työelämän ruotsi (suullinen) (1 op)
Toteutuksen tunnus: RM-1302-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.09.2013 - 20.01.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2014 - 31.07.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakennusmestari
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1: kynnystaso, selviytyminen kielialueella
Sisältö (Opintojakso)
Opintojaksolla käsitellään seuraavia aiheita:
• Tekniikan kommunikointi
• Vuorovaikutteinen viestintä
• Koulutus
• Työnhaku ja työ
• Työympäristö ja yhteiskunta
• Työelämän kirjalliset ja suulliset viestintätilanteet
• Oman alan terminologia
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen koe:
Suullinen koe:
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asteikko 0-5. Kokeet ja tuntiaktiivisuus. Lähiopetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, harjoitukset, tentti, itsenäinen verkko-opiskelu, alkutesti
Oppimateriaalit
Joni Sallila: Protocall – Teknikbiten, Tammertekniikka 2013. Ammattialakohtaiset tekstit ilmoitetaan kurssin aikana.
http://2014ruotsi.webs.com/12r441
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: 12 vko, 3h/vko = 36h Itsenäinen työskentely 15 vko, 3h/vko = 45 h Yht. 81 -> 27 h/op
Sisällön jaksotus
Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tehdasalue, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tekniikan alat, tienneuvominen, -kysyminen,
taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, tehdaskierros, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit. Peruskieliopin kertaus + kielioppitesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT (lehtori Katri Kallinen)
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli haluat lisätietoja koskien:
- Opintojakson aikataulu, sisältö ja arviointiperusteet.
- Opintojakson oppimistavoitteet ja niiden yhteys työelämään ja myöhempiin opintoihin.
- Aiemmin annetun opintojaksonpalautteen vaikutus sisältöön ja toteutustapaan.
Lähetä sähköpostia osoitteeseen joni.sallila@tamk.fi
Katso myös http://2014ruotsi.webs.com
Esitiedot Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito,
joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.
Toteutustapa: päiväopetus.
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle: Osittainen verkkototeutus.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautettan opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista
ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköpostiviestit, reklamaatiot, puhelintilanteet ja raportoinnit.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistä
aiheista. Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja
raportointia. Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä
laaja-alaisesti. Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella
aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia. Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa
teknisiä ohjeistuksia.