Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin osaaminen lastensuojelussa (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-16-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2013 - 06.09.2013
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2013 - 28.11.2013
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 65
Koulutus
Sosiaalialan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Anssi-Pekka Udd
Opintojakso
7S-16

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä

Sisältö (Opintojakso)

- Kansainväliset sopimukset ja julistukset, lapsen etu ja osallisuus, perhekohtaisuus, syrjäytyminen ja sen ehkäisy
- Lastensuojelulaki, sosiaalihuoltolaki, laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta
- Ehkäisevä työ ja perhepalvelut, lastensuojeluilmoitus ja -tarpeen selvitys, asiakassuunnitelma, avohuollon tukitoimet, kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuolto, jälkihuolto, tehtävärakenne

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson sisältöjen hallinta osoitetaan opintojakson aikana rakentuvan ryhmätyön kautta SEKÄ toiseksi viimeisellä kerralla olevan "toiminnallisen tentin" kautta.
Ryhmätyön palautus ja "toiminnallinen tentti" 19.11.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointiin vaikuttaa:
- yleinen aktiivisuus lähiopetuksessa
- opintojakson suorituksena toimivan tentin arviointi - muoto sovitaan vielä tarkemmin ryhmän kanssa 1. lähiopetuskerralla

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-luennot
-draama
-harjoitukset
-yhteistoiminnallinen oppiminen
-opintokäynnit
-tentti
Opintojaksolla pyritään omaksumaan asiat soveltamisen ja käytännön esimerkkien kautta.

Oppimateriaalit

OPINTOJAKSON SISÄLLÖT:
LASTENSUOJELUPROSESSI JA PALVELUJÄRJESTELMÄ
-Lastensuojelulaki 417/2007, Lastensuojelun käsikirjan avaavat tekstit ja luentodiat
-TABULA -sivulla olevat, lastensuojelua ja lakia tarkemmin käsittelevät linkit
MUUTA HYVÄÄ JA OSIN OPINTOJAKSOLLAKIN KÄYTETTÄVÄÄ KIRJALLISUUTTA
Arkimies, K. 2008. Terveisiä sijaisperheestä: yhdessä lapsen parhaaksi. Helsinki: Kirjapaja. (Käsitellään osin opintojaksolla)
Heino, T. 2008. Lastensuojelun avohuolto ja perhetyö: kehitys, nykytila, haasteet ja kehittämisehdotukset. Selvitys Lastensuojelun kehittämisohjelmalle. Stakes. Työpapareita 9/2008. (Käsitellään osin opintojaksolla)
Reinikainen, S. 2009. Nuorisokodista maailmalle. Kokemuksia nuorisokodissa elämisestä ja aikuisiässä selviytymisestä. Halsingin yliopisto. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 224.
Tanskanen, I. & Timonen-Kallio, E. (toim.) 2009. Lastensuojelun hyvät työkäytännöt. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 44.
Tanskanen, I. & Timonen-Kallio, E. (toim.) 2010. Lasten ja nuorten osallisuuden tukeminen lastensuojelutyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 51.
Lastensuojelun laatusuositus. Työryhmän esitys. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2013: 20. Soveltuvin osin.
Toimiva lastensuojelu. Selvitysryhmän loppuraportti. Sosiaali- ja terterveysministeriön raportteja ja muistioita 2013: 19. Soveltuvin osin.
Sarvimäki, P. & Siltaniemi, A. (toim.) Sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön tehtävärakennesuositus. Sosiaali- ja terveysministeiön julkaisuja 2007: 14, sivut: (21-)29-32.
Eronen, T. 2013. Viisi vuotta huostaanotosta. Seurantatutkimus huostaanotettujen lasten institutionaalisista poluista. THL:n raportti 4.
Lastensuojelun käsikirjan sisällöt monipuolisesti:
http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koko opintojakso 3 op = 81 h
Lähiopetus 10 x 4 h = 40 h = 1,5 op
Itsenäinen työskentely (materiaalien lukeminen, tutustumiskäynti, ryhmätyöt) 41 h = 1,5 op

Sisällön jaksotus

sos16VP/sos16NA+IS
1. ti 3.9. klo 13-16/ma 2.9. klo 13-16
2. pe 13.9. klo 9-12/ke 11.9. klo 13-16
-lastensuojelun perusteet
3. ti 1.10. klo 13-16/pe 4.10. klo 13-16
4. ke 2.10. 9-12/ti 8.10. klo 13-16
5. pe 25.10. klo 9-12/ke 23.10. klo 9-12
-asiakasprosessi
6. ti 30.10. klo 9-12/ke 30.10. klo 13-16
7. to 31.10. klo 13-16/to 13.11. klo 9-12
-sijaishuollon järjestämismuodot
8. ke 13.11. klo 12-15 LAPA -messut
- tutustuminen Tampereen lastensuojelun eri toimijoihin
9. to 14.11. klo 9-12/pe 15.11. klo 9-12
- tutustumiskäynnin jakaminen
10. ti 19.11. klo 9-12/ti 19.11. klo 13-16
-ryhmätyön palautus
-"toiminnallinen tentti"
11. to 28.11. klo 9-12
- ryhmätehtävän läpikäyminen
- palaute keskustellen+sähköinen opintojaksopalaute

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kesäopintoina 1 op etukäteen suorittaneiden ei tarvitse osallistua KAHDELLE ENSIMMÄISELLE lähiopetuskerralle (sos16NA+IS ma 2.9. ja ke 11.9./sos16VP ti 3.9. ja pe 13.9.) ja niihin liittyvien tehtävien tekemiseen !!!

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämässä olevia monimuoto1 ja 2 -ryhmän aikuisopiskelijoita. Lisäksi ke 13.11. klo 12-15 vieraillaan LAPA -messuilla, joissa esittäytyvät laajasti Tampereen lastensuojelun eri toimijat.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu pääasiallisesti sos16 -ryhmälle ja ajoittuu 1. ja 2. periodin ajalle. Opintojakso toteutetaan kahdessa ryhmässä: sos16VP/sos16NA+IS.
Opintojakson lopussa - viimeistään 29.11. - annettava sähköinen opintojaksopalaute on edellytys suoritusmerkinnälle.
Opintojaksolla on TABULA -sivu, josta löytyvät materiaalit ja tehtävänannot:
7S-16-3001 Sosionomin osaaminen lastensuojelussa, EI AVAINTA

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa kuvata lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yleisellä tasolla
- osaa nimetä lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön pääkohdat
- osaa nimetä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun arvolähtökohtien, eettisten periaatteiden ja merkityksen toteutumista sekä haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa soveltaa lastensuojelun ja perhetyön lainsäädäntöä
- osaa analysoida ja perustella sosionomin roolia ja merkitystä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheissa ja järjestämismuodoissa

Siirry alkuun