Skip to main content

Child Welfare and Child Welfare Methods (3 cr)

Code: 7S-16-3001

General information


Enrolment period
02.07.2013 - 06.09.2013
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2013 - 28.11.2013
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 65
Degree programmes
Degree Programme in Social Services, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Anssi-Pekka Udd
Course
7S-16

Objectives (course unit)

Students
- are able to define the values and ethical principles of child welfare and its significance on an individual, communal and societal level
- are able to explain the essential contents of legislation on child welfare and family work
- are able to describe the different stages of client process in child welfare, the forms of organizing child welfare, and the role of Bachelor of Social Services in them

Content (course unit)

- Global declarations and ethical principles, the interests and social participation of children, family-oriented approach, the past, present and future of child welfare
- Key legislation on child welfare, services and benefits
- Preventive child welfare, child and family-based child welfare – preventive work, clients in child protection services, forms of support in non-institutional services, family foster care, institutional care, and aftercare

Exam schedules

Opintojakson sisältöjen hallinta osoitetaan opintojakson aikana rakentuvan ryhmätyön kautta SEKÄ toiseksi viimeisellä kerralla olevan "toiminnallisen tentin" kautta.
Ryhmätyön palautus ja "toiminnallinen tentti" 19.11.

Assessment methods and criteria

Opintojakson arviointiin vaikuttaa:
- yleinen aktiivisuus lähiopetuksessa
- opintojakson suorituksena toimivan tentin arviointi - muoto sovitaan vielä tarkemmin ryhmän kanssa 1. lähiopetuskerralla

Assessment scale

0-5

Teaching methods

-luennot
-draama
-harjoitukset
-yhteistoiminnallinen oppiminen
-opintokäynnit
-tentti
Opintojaksolla pyritään omaksumaan asiat soveltamisen ja käytännön esimerkkien kautta.

Learning materials

OPINTOJAKSON SISÄLLÖT:
LASTENSUOJELUPROSESSI JA PALVELUJÄRJESTELMÄ
-Lastensuojelulaki 417/2007, Lastensuojelun käsikirjan avaavat tekstit ja luentodiat
-TABULA -sivulla olevat, lastensuojelua ja lakia tarkemmin käsittelevät linkit
MUUTA HYVÄÄ JA OSIN OPINTOJAKSOLLAKIN KÄYTETTÄVÄÄ KIRJALLISUUTTA
Arkimies, K. 2008. Terveisiä sijaisperheestä: yhdessä lapsen parhaaksi. Helsinki: Kirjapaja. (Käsitellään osin opintojaksolla)
Heino, T. 2008. Lastensuojelun avohuolto ja perhetyö: kehitys, nykytila, haasteet ja kehittämisehdotukset. Selvitys Lastensuojelun kehittämisohjelmalle. Stakes. Työpapareita 9/2008. (Käsitellään osin opintojaksolla)
Reinikainen, S. 2009. Nuorisokodista maailmalle. Kokemuksia nuorisokodissa elämisestä ja aikuisiässä selviytymisestä. Halsingin yliopisto. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 224.
Tanskanen, I. & Timonen-Kallio, E. (toim.) 2009. Lastensuojelun hyvät työkäytännöt. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 44.
Tanskanen, I. & Timonen-Kallio, E. (toim.) 2010. Lasten ja nuorten osallisuuden tukeminen lastensuojelutyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 51.
Lastensuojelun laatusuositus. Työryhmän esitys. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2013: 20. Soveltuvin osin.
Toimiva lastensuojelu. Selvitysryhmän loppuraportti. Sosiaali- ja terterveysministeriön raportteja ja muistioita 2013: 19. Soveltuvin osin.
Sarvimäki, P. & Siltaniemi, A. (toim.) Sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön tehtävärakennesuositus. Sosiaali- ja terveysministeiön julkaisuja 2007: 14, sivut: (21-)29-32.
Eronen, T. 2013. Viisi vuotta huostaanotosta. Seurantatutkimus huostaanotettujen lasten institutionaalisista poluista. THL:n raportti 4.
Lastensuojelun käsikirjan sisällöt monipuolisesti:
http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/

Student workload

Koko opintojakso 3 op = 81 h
Lähiopetus 10 x 4 h = 40 h = 1,5 op
Itsenäinen työskentely (materiaalien lukeminen, tutustumiskäynti, ryhmätyöt) 41 h = 1,5 op

Content scheduling

sos16VP/sos16NA+IS
1. ti 3.9. klo 13-16/ma 2.9. klo 13-16
2. pe 13.9. klo 9-12/ke 11.9. klo 13-16
-lastensuojelun perusteet
3. ti 1.10. klo 13-16/pe 4.10. klo 13-16
4. ke 2.10. 9-12/ti 8.10. klo 13-16
5. pe 25.10. klo 9-12/ke 23.10. klo 9-12
-asiakasprosessi
6. ti 30.10. klo 9-12/ke 30.10. klo 13-16
7. to 31.10. klo 13-16/to 13.11. klo 9-12
-sijaishuollon järjestämismuodot
8. ke 13.11. klo 12-15 LAPA -messut
- tutustuminen Tampereen lastensuojelun eri toimijoihin
9. to 14.11. klo 9-12/pe 15.11. klo 9-12
- tutustumiskäynnin jakaminen
10. ti 19.11. klo 9-12/ti 19.11. klo 13-16
-ryhmätyön palautus
-"toiminnallinen tentti"
11. to 28.11. klo 9-12
- ryhmätehtävän läpikäyminen
- palaute keskustellen+sähköinen opintojaksopalaute

Completion alternatives

Kesäopintoina 1 op etukäteen suorittaneiden ei tarvitse osallistua KAHDELLE ENSIMMÄISELLE lähiopetuskerralle (sos16NA+IS ma 2.9. ja ke 11.9./sos16VP ti 3.9. ja pe 13.9.) ja niihin liittyvien tehtävien tekemiseen !!!

Practical training and working life cooperation

Opintojaksolla vierailee työelämässä olevia monimuoto1 ja 2 -ryhmän aikuisopiskelijoita. Lisäksi ke 13.11. klo 12-15 vieraillaan LAPA -messuilla, joissa esittäytyvät laajasti Tampereen lastensuojelun eri toimijat.

Further information

Opintojakso on tarkoitettu pääasiallisesti sos16 -ryhmälle ja ajoittuu 1. ja 2. periodin ajalle. Opintojakso toteutetaan kahdessa ryhmässä: sos16VP/sos16NA+IS.
Opintojakson lopussa - viimeistään 29.11. - annettava sähköinen opintojaksopalaute on edellytys suoritusmerkinnälle.
Opintojaksolla on TABULA -sivu, josta löytyvät materiaalit ja tehtävänannot:
7S-16-3001 Sosionomin osaaminen lastensuojelussa, EI AVAINTA

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa kuvata lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yleisellä tasolla
- osaa nimetä lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön pääkohdat
- osaa nimetä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun arvolähtökohtien, eettisten periaatteiden ja merkityksen toteutumista sekä haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa soveltaa lastensuojelun ja perhetyön lainsäädäntöä
- osaa analysoida ja perustella sosionomin roolia ja merkitystä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheissa ja järjestämismuodoissa

Go back to top of page