Ammatillinen vuorovaikutus (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BC54-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2013 - 06.01.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2014 - 09.03.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 39
- Koulutus
- Hoitotyön koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Eija Piikkilä
- Paula Pursiainen
- Terhi Pekkinen
- Anne-Marie Lehtonen
- Eija Piikkilä
- Vastuuhenkilö
- Eija Piikkilä
- Pienryhmät
- ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- Opintojakso
- 7K00BC54
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa ja eri kulttuureissa olevien ihmisten kanssa
Sisältö (Opintojakso)
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammatillinen toiminta työyhteisössä
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- monikulttuurinen hoitotyö
- muistisairaan ihmisen kohtaaminen
- uhkaavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
- ei esitietovaatimuksia
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osa 1 ja osa 2 yhdessä. Osa 1 ryhmätentti, osa 2 yksilötentti (yht. 3h). Tentti 11.12.13
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5 ja oppimispäiväkirjan ohjeenmukainen tekeminen ja palautus
-painokerroin 3
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5, aktiivinen osallistuminen tunneilla
-painokerroin 1
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-pakollinen osallistuminen opetukseen, oppimistehtävän tekeminen ohjeen mukaan.
-hyväksytty / hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3op:
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Lähiopetus
- Opetuskeskustelu
- Pienryhmätyöskentely
- Toiminnalliset menetelmät
- Oppimispäiväkirja, josta lopussa yhden sivun tiivistelmä opettajalle.
Osa 2 Muistisairaan kohtaaminen 1op:
-Keskusteluluennot
Oppimateriaalit
-Ajankohtaiset artikkelit
-Kirjallisuus:
•Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos soveltuvin osin.
•Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
•Kauppila: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. PS-kustannus 2006
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32h, itsenäinen opiskelu 76h.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa, työelämätaidoissa ja muistisairaan potilaan kohtaamisessa.
Osallistuu harjoituksiin, reflektio- itsearviointitaidot kehittymässä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietää mitä vuorovaikutus on.
Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on.
Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot.
Osaa muistisairaan kohtaamisen perusperiaatteet.
Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin.
Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä.
Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti.
Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa.
Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä.
Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita.
Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät.