Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus ja päivähoito (8 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-29-2000

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2013 - 01.11.2013
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2013 - 31.12.2013
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Eijamaria Broholm
Raija Yliniemi
Opintojakso
7S-29

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.

Sisältö (Opintojakso)

Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
- Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
- Vaihtoehtoiset pedagogiikat
- Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen oppimisen tukijana
- Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
- Pedagoginen suunnittelu (varhaiskasvatussuunnitelma)
- Lapsen oppimisympäristöt
- Sisällölliset orientaatiot
- Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
- Päivähoidon eri muodot, laatu ja arviointi
- Kasvatuskumppanuus ja moniammatillinen verkostotyö

Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokokonaisuuteen sisältyy itsenäisesti ja ohjatusti laadittu 'Tutkiva oppimispäiväkirja', joka sisältää 2 ohjeistettua oppimistehtävää sekä opiskelijan itsensä valitsemaa oppimismateriaalia; palautus 22.3. Perustellusti opiskelija voi sopia myöhemmän palautuspäivämäärän, viimeinen mahdollinen palautuspäivä on 10.5.

Arvioinnin kriteerit: Lähdemateriaalin hyödyntäminen/ tiedon soveltaminen, asian ja kokonaisuuden rajaus, työn jäsentyneisyys, itsenäinen ja kriittinen analysointi/arviointi, innovatiivisuus, omakohtaisuus, kehittävä työote.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus|aktivoivat kirjoitustehtävät|opetuskeskustelu|yhteistoiminnallinen oppiminen|harjoitukset|päiväkirjatyöskentely (esim. oppimispäiväkirja, projektipäiväkirja)|ohjattu verkko-opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus 4 opintopistettä. Tabulassa kurssin orientaatiopohja ja kurssin aikataulutus.

Sisällön jaksotus

Sisällöt:
- Ekologinen ja ekokulttuurinen teoria varhaiskasvatuksessa
- Oppimiskäsitykset erityisesti sosiokulttuurinen oppimisteoria
- Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
- Hoito, kasvatus ja opetus
- Pedagoginen suunnittelu ja Vasu-prosessi
- Kasvattajana toimiminen ja kasvatustietoisuus
- Lapsen oppimisympäristö ja lasten kulttuuri
- Sisällölliset orientaatiot
- Lapsille ominainen tapa toimia
- Kasvatuskumppanuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovittava erikseen opettajan kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Ajankohta
7.1.-10.5.2013

Esitiedot
Varhaiskasvatus ja päivähoito (8 op) -kokonaisuudesta osa eli 4 opintopistettä toteutetaan Monimuoto 2 -ryhmälle ajalla 7.1.-10.5. 2013.

Tavoitteet
Tunnistaa päivähoidon perustehtävän, tavoitteet ja keskeiset toiminnalliset päämäärät; tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä; tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.

Tunnistaa varhaiskasvatuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin periaatteita valtakunnallisella, kunnallisella, päiväkotikohtaisella, ryhmä- ja yksilötasolla. Tunnistaa ihmis-, lapsikäsityksen ja oppimisnäkemyksen merkityksen varhaiskasvatuskäytäntöjen taustalla sekä kehittää omaa tietoista kasvatusnäkemystään ja -toimintaansa. Osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan; osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Osaa yksin ja tiimissä suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille; osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät; osaa suunnitella sekä osallistua mielekkään kasvu- ja oppimisympäristön rakentamiseen lapselle; osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä.

Oppimistavoitteet
Ymmärtää varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisen viitekehyksen ja perustehtävän; tuntee päivähoidon muodot
Syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja tunnistaa käsityksiään kasvatuksesta, lapsesta ja lapsiperheistä
Tunnistaa varhaiskasvatuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin periaatteita valtakunnallisella, kunnallisella, päiväkotikohtaisella, ryhmä- ja yksilötasolla.
Tunnistaa lapsilähtöisyyden ja lasta osallistavan orientaation varhaiskasvatuyskäytännöissä ja pyrkii soveltamaan tätä omassa toiminnassaan; osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille; osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät - osaa suunnitella ja toteuttaa varhaiskasvatustoimintaa mielekkään kasvu- ja oppimisympäristön näkökulman huomioon ottaen

Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle
Kurssilla on Tabula-sivut.

Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Muulla tavoin
Tabulan kautta tai sähköpostitse; opettaja kerää palautetta opintojaksosta.

Siirry alkuun