Varhaiskasvatus ja päivähoito (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-29-2000
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2013 - 01.11.2013
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2013 - 31.12.2013
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Eijamaria Broholm
- Raija Yliniemi
- Opintojakso
- 7S-29
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.
Sisältö (Opintojakso)
Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
- Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
- Vaihtoehtoiset pedagogiikat
- Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen oppimisen tukijana
- Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
- Pedagoginen suunnittelu (varhaiskasvatussuunnitelma)
- Lapsen oppimisympäristöt
- Sisällölliset orientaatiot
- Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
- Päivähoidon eri muodot, laatu ja arviointi
- Kasvatuskumppanuus ja moniammatillinen verkostotyö
Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintokokonaisuuteen sisältyy itsenäisesti ja ohjatusti laadittu 'Tutkiva oppimispäiväkirja', joka sisältää 2 ohjeistettua oppimistehtävää sekä opiskelijan itsensä valitsemaa oppimismateriaalia; palautus 22.3. Perustellusti opiskelija voi sopia myöhemmän palautuspäivämäärän, viimeinen mahdollinen palautuspäivä on 10.5.
Arvioinnin kriteerit: Lähdemateriaalin hyödyntäminen/ tiedon soveltaminen, asian ja kokonaisuuden rajaus, työn jäsentyneisyys, itsenäinen ja kriittinen analysointi/arviointi, innovatiivisuus, omakohtaisuus, kehittävä työote.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus|aktivoivat kirjoitustehtävät|opetuskeskustelu|yhteistoiminnallinen oppiminen|harjoitukset|päiväkirjatyöskentely (esim. oppimispäiväkirja, projektipäiväkirja)|ohjattu verkko-opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus 4 opintopistettä. Tabulassa kurssin orientaatiopohja ja kurssin aikataulutus.
Sisällön jaksotus
Sisällöt:
- Ekologinen ja ekokulttuurinen teoria varhaiskasvatuksessa
- Oppimiskäsitykset erityisesti sosiokulttuurinen oppimisteoria
- Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
- Hoito, kasvatus ja opetus
- Pedagoginen suunnittelu ja Vasu-prosessi
- Kasvattajana toimiminen ja kasvatustietoisuus
- Lapsen oppimisympäristö ja lasten kulttuuri
- Sisällölliset orientaatiot
- Lapsille ominainen tapa toimia
- Kasvatuskumppanuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovittava erikseen opettajan kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Ajankohta
7.1.-10.5.2013
Esitiedot
Varhaiskasvatus ja päivähoito (8 op) -kokonaisuudesta osa eli 4 opintopistettä toteutetaan Monimuoto 2 -ryhmälle ajalla 7.1.-10.5. 2013.
Tavoitteet
Tunnistaa päivähoidon perustehtävän, tavoitteet ja keskeiset toiminnalliset päämäärät; tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä; tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
Tunnistaa varhaiskasvatuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin periaatteita valtakunnallisella, kunnallisella, päiväkotikohtaisella, ryhmä- ja yksilötasolla. Tunnistaa ihmis-, lapsikäsityksen ja oppimisnäkemyksen merkityksen varhaiskasvatuskäytäntöjen taustalla sekä kehittää omaa tietoista kasvatusnäkemystään ja -toimintaansa. Osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan; osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Osaa yksin ja tiimissä suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille; osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät; osaa suunnitella sekä osallistua mielekkään kasvu- ja oppimisympäristön rakentamiseen lapselle; osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä.
Oppimistavoitteet
Ymmärtää varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisen viitekehyksen ja perustehtävän; tuntee päivähoidon muodot
Syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja tunnistaa käsityksiään kasvatuksesta, lapsesta ja lapsiperheistä
Tunnistaa varhaiskasvatuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin periaatteita valtakunnallisella, kunnallisella, päiväkotikohtaisella, ryhmä- ja yksilötasolla.
Tunnistaa lapsilähtöisyyden ja lasta osallistavan orientaation varhaiskasvatuyskäytännöissä ja pyrkii soveltamaan tätä omassa toiminnassaan; osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille; osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät - osaa suunnitella ja toteuttaa varhaiskasvatustoimintaa mielekkään kasvu- ja oppimisympäristön näkökulman huomioon ottaen
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle
Kurssilla on Tabula-sivut.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Muulla tavoin
Tabulan kautta tai sähköpostitse; opettaja kerää palautetta opintojaksosta.