Skip to main content

Early Education and Day Care Services (8 cr)

Code: 7S-29-2000

General information


Enrolment period
01.08.2013 - 01.11.2013
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2013 - 31.12.2013
Implementation has ended.
Credits
8 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Eijamaria Broholm
Raija Yliniemi
Course
7S-29

Objectives (course unit)

1. Early Childhood Educator
Students
- deepen and clarify own pedagogical awareness and can apply own perceptions in practical situations
- understand the meaning of pedagogical relationship
- can apply child orientation and child participation in own work
- recognize and question own beliefs, values, and attitudes concerning childhood, parenthood, and professionalism
2. Theoretical Principles of Early Childhood Education
Students
- can apply key principles and values of early childhood education
- know the main objectives of early childhood education and the documents governing it
- understand the learning and development process of a child
- can explain and justify own decisions and the principles of own work
- recognize the characteristics of children’s culture and community and can use them in own work
3. Education and Pedagogy
Students
- can support and guide a child in the different stages of growth, development, and learning
- can observe and assess the development and needs of a child
- can plan, implement and evaluate pedagogically meaningful activities for children
- can guide a child individually and in a group taking key pedagogical principles into account
- recognize the meaning of care, upbringing, and education in a child’s everyday life
- know the most important contents and methods of early childhood education
- can plan and construct a meaningful growth and learning environment for a child
- can support and promote a child’s spontaneous play and guide it if necessary
4. Environment and Basic Task of Day Care
Students
- know and can apply documents and legislation governing early education and day care
- can take the basic task of day care into account in own work and in the development of own work
- know and understand the different forms of day care
5. Multi-professional Networking and Educational Partnership
Students
- know the basic principles of educational partnership
- can initiate and maintain educational partnership in the different stages and situations of a child’s development
- can help to consolidate the different growth environments of a child
- can assess the need for early support and know what early intervention is
- understand the principles of multi-professional networking and can apply them in own work

Content (course unit)

Bachelor of Social services as an early childhood educator
The historical and theoretical background of early childhood education
Education and pedagogical understanding
The environment and basic task of day care
- Legislation, statutes
- Children’s culture
Multi-professional networking and educational partnership

Assessment methods and criteria

Opintokokonaisuuteen sisältyy itsenäisesti ja ohjatusti laadittu 'Tutkiva oppimispäiväkirja', joka sisältää 2 ohjeistettua oppimistehtävää sekä opiskelijan itsensä valitsemaa oppimismateriaalia; palautus 22.3. Perustellusti opiskelija voi sopia myöhemmän palautuspäivämäärän, viimeinen mahdollinen palautuspäivä on 10.5.

Arvioinnin kriteerit: Lähdemateriaalin hyödyntäminen/ tiedon soveltaminen, asian ja kokonaisuuden rajaus, työn jäsentyneisyys, itsenäinen ja kriittinen analysointi/arviointi, innovatiivisuus, omakohtaisuus, kehittävä työote.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus|aktivoivat kirjoitustehtävät|opetuskeskustelu|yhteistoiminnallinen oppiminen|harjoitukset|päiväkirjatyöskentely (esim. oppimispäiväkirja, projektipäiväkirja)|ohjattu verkko-opiskelu

Student workload

Kurssin laajuus 4 opintopistettä. Tabulassa kurssin orientaatiopohja ja kurssin aikataulutus.

Content scheduling

Sisällöt:
- Ekologinen ja ekokulttuurinen teoria varhaiskasvatuksessa
- Oppimiskäsitykset erityisesti sosiokulttuurinen oppimisteoria
- Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
- Hoito, kasvatus ja opetus
- Pedagoginen suunnittelu ja Vasu-prosessi
- Kasvattajana toimiminen ja kasvatustietoisuus
- Lapsen oppimisympäristö ja lasten kulttuuri
- Sisällölliset orientaatiot
- Lapsille ominainen tapa toimia
- Kasvatuskumppanuus

Completion alternatives

Vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovittava erikseen opettajan kanssa.

Further information

Ajankohta
7.1.-10.5.2013

Esitiedot
Varhaiskasvatus ja päivähoito (8 op) -kokonaisuudesta osa eli 4 opintopistettä toteutetaan Monimuoto 2 -ryhmälle ajalla 7.1.-10.5. 2013.

Tavoitteet
Tunnistaa päivähoidon perustehtävän, tavoitteet ja keskeiset toiminnalliset päämäärät; tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä; tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.

Tunnistaa varhaiskasvatuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin periaatteita valtakunnallisella, kunnallisella, päiväkotikohtaisella, ryhmä- ja yksilötasolla. Tunnistaa ihmis-, lapsikäsityksen ja oppimisnäkemyksen merkityksen varhaiskasvatuskäytäntöjen taustalla sekä kehittää omaa tietoista kasvatusnäkemystään ja -toimintaansa. Osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan; osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Osaa yksin ja tiimissä suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille; osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät; osaa suunnitella sekä osallistua mielekkään kasvu- ja oppimisympäristön rakentamiseen lapselle; osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä.

Oppimistavoitteet
Ymmärtää varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisen viitekehyksen ja perustehtävän; tuntee päivähoidon muodot
Syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja tunnistaa käsityksiään kasvatuksesta, lapsesta ja lapsiperheistä
Tunnistaa varhaiskasvatuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin periaatteita valtakunnallisella, kunnallisella, päiväkotikohtaisella, ryhmä- ja yksilötasolla.
Tunnistaa lapsilähtöisyyden ja lasta osallistavan orientaation varhaiskasvatuyskäytännöissä ja pyrkii soveltamaan tätä omassa toiminnassaan; osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille; osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät - osaa suunnitella ja toteuttaa varhaiskasvatustoimintaa mielekkään kasvu- ja oppimisympäristön näkökulman huomioon ottaen

Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle
Kurssilla on Tabula-sivut.

Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Muulla tavoin
Tabulan kautta tai sähköpostitse; opettaja kerää palautetta opintojaksosta.

Go back to top of page