Siirry suoraan sisältöön

English for social services (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-4-2001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.07.2012 - 08.10.2012
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2013 - 31.07.2013
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Sisko Mällinen
Vastuuhenkilö
Sisko Mällinen
Opintojakso
7S-4

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- osaa sosiaali- ja terveysalan keskeistä terminologiaa, jotta pystyy hyödyntämään englanninkielistä lähdemateriaalia työssään ja ammatillisessa kasvussaan
- osaa esitellä sosiaalialan toimipisteen/hankkeen ja kuvata sosionomin työtä
- osaa selittää Suomen sosiaalipalveluiden yleiset periaatteet
- osaa kirjoittaa työhönsä liittyviä asiatyylisiä tekstejä (esim. sähköposti, CV, jne)
- osaa ylläpitää, kehittää ja arvioida kielitaitoaan ja kielenoppimisen taitojaan

Sisältö (Opintojakso)

- Kohtaamistilanteet ja kohtelias kieli
- Sosionomin työtehtävät ja asiakaskunta
- Suomen sosiaalipalveluiden pääpiirteet
- Omasta koulutuksesta kertominen
- Sosiaalialan eri toimipisteisiin tutustuminen ja niiden esittely
- Autenttiset ammatilliset tekstit, keskeinen sosiaalialan sanasto
- Asiatyylinen kirje ja ansioluettelo
- Asiatyylinen sähköposti
- Työpuhelut

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutuksen viimeisellä kerralla

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähitunneilla on läsnäolovelvollisuus. Arvosana muodostuu suullisesta osaamisesta 50% (esitelmä, suullinen koe, kesksutelutehtävät)ja kirjallisesta osaamisesta 50% (asiatyylinen teksti, sanakoe, kirjallinen koe).

Arviointikriteerit:

ERINOMAINEN OSAAMINEN (5/5)
Opiskelija
- viestii tavoitteellisesti, suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä vaativissakin tilanteissa (esim. palaverit, palautekeskustelut)
- ymmärtää erilaisia sosiaali- ja terveysalan artikkeleita ja raportteja
- käyttää taitavasti monipuolisia rakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- käyttää täsmällisesti laajaa sosiaali-/terveysalan sanastoa mukaan lukien oman erityisalansa terminologian
- käyttää idiomaattisia ja sensitiivisiä ilmauksia
- ääntää erittäin luontevasti, käyttää luontevaa lauserytmiä ja intonaatiota
- hahmottaa nopeasti tekstin sisällön arvioidakseen kriittisesti lähteen luotettavuuden
- käyttää tehokkaasti sanakirjoja ja muita apuvälineitä

HYVÄ OSAAMINEN (3/5)
Opiskelija
-pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti moniammatilliselle työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. puhelinkeskustelut,suullinen esitys)
-osaa hankkia tietoa erilaisista sosiaali- ja terveysalan artikkeleista ja raporteista
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheet jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
- käyttää hyvin sosiaali- ja terveysalan keskeistä sanastoa ja melko hyvin oman erityisalansa sanastoa.
- käyttää kiertoilmaisuja sekä sopeuttaa kielenkäyttönsä tilanteeseen sopivaksi käyttäen mm. pehmentäviä ilmauksia
- ääntää luontevasti ja käyttää lähes luontevaa lauserytmiä kiinnittäen huomiota myös intonaatioon.
- löytää silmäilemällä tekstin pääkohdat
- käyttää tarkoituksenmukaisesti sanakirjoja ja muita apuvälineitä

HYVÄKSYTTY OSAAMINEN (1/5)
Opiskelija:
- selviytyy rutiiniluonteisissa suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. sähköposti, lomakkeiden täyttö, CV, työyksikön esittely)
- ymmärtää tyydyttävästi omiin työtehtäviinsä liittyviä yksinkertaisia sosiaali- ja terveysalan asiatekstejä
- tekee rakenteissa ja sanavalinnoissa virheitä, mutta ne eivät estä viestin perille menoa.
- käyttää sosiaali- ja terveysalan perussanastoa niin että asioiden hoitamisen kannalta tarpeelliset tiedot välittyvät kuulijalle ja lukijalle
- ääntää ymmärrettävästi, mutta epätarkkuudet eivät aiheuta väärinymmärryksiä
- pystyy auttavasti hahmottamaan tekstin sisältöjä
- tarvitsee toisinaan sanakirjaa tekstiä lukiessaan tai puhekumppanin tukea keskustelussa


HYLÄTTY
Opiskelija:
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan perussanastoa niin että asioiden hoitamisen kannalta tarpeelliset tiedot välittyvät kuulijalle ja lukijalle
- käyttää yksipuolisia ja toistuvia rakenteita
- rakenteissa ja sanavalinnoissa tapahtuvat virheet häiritsevät viestin perille menoa
- ei äännä ymmärrettävästi
- epätarkkuudet aiheuttavat väärinymmärryksiä

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus|aktivoivat kirjoitustehtävät|esitelmät|opetuskeskustelu|prosessikirjoittaminen|harjoitukset|tentti|ohjattu verkko-opiskelu

Oppimateriaalit

Saarinen & Saarinen: Way to Welfare

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 9 x 4h, itsenäsitä opiskelua 42h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kielisalkku (ohje Moodlessa)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

sosiaalialan toimipisteisiin/hankkeisiin tutustuminen ja niiden esittely

Kansainvälisyys

mahdollisuuksien mukaan vaihto-opsikelijoita lähitunneilla

Lisätietoja opiskelijoille

Ajankohta
Tämä toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti Monimuoto2 ryhmälle. Ensimmäinen kerta, jolloin on oltava läsnä, jos haluaa osallistua tähän toteutukseen, on 19.11 klo 16.15 -19.30 luokassa 237.

Esitiedot
Lukion A-englanti tai vastaavat tiedot/hyväksytysti suoritettu lähtötasotesti tai valmentava opintojakso

Oppimistavoitteet
osaa sosiaali- ja terveysalan keskeistä terminologiaa ja selittää Suomen sosiaaliturvan yleiset periaatteet
osaa kirjoittaa työhönsä liittyviä asiatyylisiä tekstejä (esim. CV:n, säköpostin, jne)
osaa esitellä sosiaalialan toimipisteen/hankkeen ja kuvata sosionomin työtä

Toteutustapa
Aikuistoteutus

Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle
Moodlessa on osa oppimateriaalista ja ohjannat harjoitustöihin sekä ajankohtaiset tiedot opintojakson etenemisestä.

Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Muulla tavoin
Puolivälipalaute Moodlessa

Muutokset edelliseen toteutukseen
tutustuminen sosiaalialan toimispisteisiin/hankkeisiin on aikaistettu niin, että toteutuu jo tällä ensimmäisellä opintojaksolla.

Siirry alkuun