English for social services (3 cr)
Code: 7S-4-2001
General information
- Enrolment period
- 29.07.2012 - 08.10.2012
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2013 - 31.07.2013
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
Objectives (course unit)
Students:
- have cultural awareness and sensitivity so that they can mediate between own and foreign cultures
- master the key terminology of social and health care so that they can make use of professional English literature in their work and professional growth
-can present a social work unit or project and describe the work of a Bachelor of Social Services
- can explain the principles of Finnish social services and income security
- can explain their education
- can write work related texts in neutral and formal style (e.g. e-mail, CV)
- can maintain, develop and assess their own language skills
Content (course unit)
Content
- face- to- face situations and appropriate language and register
the work and clientele of a Bachelor of Social Services
- Finnish social services and income security
Education
visits to social work units and presentations
authentic professional texts and key terminology of social and health care
business letter, cv and e-mail
- business calls
Exam schedules
Toteutuksen viimeisellä kerralla
Assessment methods and criteria
Lähitunneilla on läsnäolovelvollisuus. Arvosana muodostuu suullisesta osaamisesta 50% (esitelmä, suullinen koe, kesksutelutehtävät)ja kirjallisesta osaamisesta 50% (asiatyylinen teksti, sanakoe, kirjallinen koe).
Arviointikriteerit:
ERINOMAINEN OSAAMINEN (5/5)
Opiskelija
- viestii tavoitteellisesti, suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä vaativissakin tilanteissa (esim. palaverit, palautekeskustelut)
- ymmärtää erilaisia sosiaali- ja terveysalan artikkeleita ja raportteja
- käyttää taitavasti monipuolisia rakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- käyttää täsmällisesti laajaa sosiaali-/terveysalan sanastoa mukaan lukien oman erityisalansa terminologian
- käyttää idiomaattisia ja sensitiivisiä ilmauksia
- ääntää erittäin luontevasti, käyttää luontevaa lauserytmiä ja intonaatiota
- hahmottaa nopeasti tekstin sisällön arvioidakseen kriittisesti lähteen luotettavuuden
- käyttää tehokkaasti sanakirjoja ja muita apuvälineitä
HYVÄ OSAAMINEN (3/5)
Opiskelija
-pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti moniammatilliselle työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. puhelinkeskustelut,suullinen esitys)
-osaa hankkia tietoa erilaisista sosiaali- ja terveysalan artikkeleista ja raporteista
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheet jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
- käyttää hyvin sosiaali- ja terveysalan keskeistä sanastoa ja melko hyvin oman erityisalansa sanastoa.
- käyttää kiertoilmaisuja sekä sopeuttaa kielenkäyttönsä tilanteeseen sopivaksi käyttäen mm. pehmentäviä ilmauksia
- ääntää luontevasti ja käyttää lähes luontevaa lauserytmiä kiinnittäen huomiota myös intonaatioon.
- löytää silmäilemällä tekstin pääkohdat
- käyttää tarkoituksenmukaisesti sanakirjoja ja muita apuvälineitä
HYVÄKSYTTY OSAAMINEN (1/5)
Opiskelija:
- selviytyy rutiiniluonteisissa suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. sähköposti, lomakkeiden täyttö, CV, työyksikön esittely)
- ymmärtää tyydyttävästi omiin työtehtäviinsä liittyviä yksinkertaisia sosiaali- ja terveysalan asiatekstejä
- tekee rakenteissa ja sanavalinnoissa virheitä, mutta ne eivät estä viestin perille menoa.
- käyttää sosiaali- ja terveysalan perussanastoa niin että asioiden hoitamisen kannalta tarpeelliset tiedot välittyvät kuulijalle ja lukijalle
- ääntää ymmärrettävästi, mutta epätarkkuudet eivät aiheuta väärinymmärryksiä
- pystyy auttavasti hahmottamaan tekstin sisältöjä
- tarvitsee toisinaan sanakirjaa tekstiä lukiessaan tai puhekumppanin tukea keskustelussa
HYLÄTTY
Opiskelija:
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan perussanastoa niin että asioiden hoitamisen kannalta tarpeelliset tiedot välittyvät kuulijalle ja lukijalle
- käyttää yksipuolisia ja toistuvia rakenteita
- rakenteissa ja sanavalinnoissa tapahtuvat virheet häiritsevät viestin perille menoa
- ei äännä ymmärrettävästi
- epätarkkuudet aiheuttavat väärinymmärryksiä
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus|aktivoivat kirjoitustehtävät|esitelmät|opetuskeskustelu|prosessikirjoittaminen|harjoitukset|tentti|ohjattu verkko-opiskelu
Learning materials
Saarinen & Saarinen: Way to Welfare
Student workload
Lähiopetusta 9 x 4h, itsenäsitä opiskelua 42h
Completion alternatives
Kielisalkku (ohje Moodlessa)
Practical training and working life cooperation
sosiaalialan toimipisteisiin/hankkeisiin tutustuminen ja niiden esittely
International connections
mahdollisuuksien mukaan vaihto-opsikelijoita lähitunneilla
Further information
Ajankohta
Tämä toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti Monimuoto2 ryhmälle. Ensimmäinen kerta, jolloin on oltava läsnä, jos haluaa osallistua tähän toteutukseen, on 19.11 klo 16.15 -19.30 luokassa 237.
Esitiedot
Lukion A-englanti tai vastaavat tiedot/hyväksytysti suoritettu lähtötasotesti tai valmentava opintojakso
Oppimistavoitteet
osaa sosiaali- ja terveysalan keskeistä terminologiaa ja selittää Suomen sosiaaliturvan yleiset periaatteet
osaa kirjoittaa työhönsä liittyviä asiatyylisiä tekstejä (esim. CV:n, säköpostin, jne)
osaa esitellä sosiaalialan toimipisteen/hankkeen ja kuvata sosionomin työtä
Toteutustapa
Aikuistoteutus
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle
Moodlessa on osa oppimateriaalista ja ohjannat harjoitustöihin sekä ajankohtaiset tiedot opintojakson etenemisestä.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Muulla tavoin
Puolivälipalaute Moodlessa
Muutokset edelliseen toteutukseen
tutustuminen sosiaalialan toimispisteisiin/hankkeisiin on aikaistettu niin, että toteutuu jo tällä ensimmäisellä opintojaksolla.