Skip to main content

English for social services (3 cr)

Code: 7S-4-2001

General information


Enrolment period
29.07.2012 - 08.10.2012
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2013 - 31.07.2013
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Sisko Mällinen
Person in charge
Sisko Mällinen
Course
7S-4

Objectives (course unit)

Students:
- have cultural awareness and sensitivity so that they can mediate between own and foreign cultures
- master the key terminology of social and health care so that they can make use of professional English literature in their work and professional growth
-can present a social work unit or project and describe the work of a Bachelor of Social Services
- can explain the principles of Finnish social services and income security
- can explain their education
- can write work related texts in neutral and formal style (e.g. e-mail, CV)
- can maintain, develop and assess their own language skills

Content (course unit)

Content
- face- to- face situations and appropriate language and register
the work and clientele of a Bachelor of Social Services
- Finnish social services and income security
Education
visits to social work units and presentations
authentic professional texts and key terminology of social and health care
business letter, cv and e-mail
- business calls

Exam schedules

Toteutuksen viimeisellä kerralla

Assessment methods and criteria

Lähitunneilla on läsnäolovelvollisuus. Arvosana muodostuu suullisesta osaamisesta 50% (esitelmä, suullinen koe, kesksutelutehtävät)ja kirjallisesta osaamisesta 50% (asiatyylinen teksti, sanakoe, kirjallinen koe).

Arviointikriteerit:

ERINOMAINEN OSAAMINEN (5/5)
Opiskelija
- viestii tavoitteellisesti, suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä vaativissakin tilanteissa (esim. palaverit, palautekeskustelut)
- ymmärtää erilaisia sosiaali- ja terveysalan artikkeleita ja raportteja
- käyttää taitavasti monipuolisia rakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- käyttää täsmällisesti laajaa sosiaali-/terveysalan sanastoa mukaan lukien oman erityisalansa terminologian
- käyttää idiomaattisia ja sensitiivisiä ilmauksia
- ääntää erittäin luontevasti, käyttää luontevaa lauserytmiä ja intonaatiota
- hahmottaa nopeasti tekstin sisällön arvioidakseen kriittisesti lähteen luotettavuuden
- käyttää tehokkaasti sanakirjoja ja muita apuvälineitä

HYVÄ OSAAMINEN (3/5)
Opiskelija
-pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti moniammatilliselle työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. puhelinkeskustelut,suullinen esitys)
-osaa hankkia tietoa erilaisista sosiaali- ja terveysalan artikkeleista ja raporteista
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheet jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
- käyttää hyvin sosiaali- ja terveysalan keskeistä sanastoa ja melko hyvin oman erityisalansa sanastoa.
- käyttää kiertoilmaisuja sekä sopeuttaa kielenkäyttönsä tilanteeseen sopivaksi käyttäen mm. pehmentäviä ilmauksia
- ääntää luontevasti ja käyttää lähes luontevaa lauserytmiä kiinnittäen huomiota myös intonaatioon.
- löytää silmäilemällä tekstin pääkohdat
- käyttää tarkoituksenmukaisesti sanakirjoja ja muita apuvälineitä

HYVÄKSYTTY OSAAMINEN (1/5)
Opiskelija:
- selviytyy rutiiniluonteisissa suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. sähköposti, lomakkeiden täyttö, CV, työyksikön esittely)
- ymmärtää tyydyttävästi omiin työtehtäviinsä liittyviä yksinkertaisia sosiaali- ja terveysalan asiatekstejä
- tekee rakenteissa ja sanavalinnoissa virheitä, mutta ne eivät estä viestin perille menoa.
- käyttää sosiaali- ja terveysalan perussanastoa niin että asioiden hoitamisen kannalta tarpeelliset tiedot välittyvät kuulijalle ja lukijalle
- ääntää ymmärrettävästi, mutta epätarkkuudet eivät aiheuta väärinymmärryksiä
- pystyy auttavasti hahmottamaan tekstin sisältöjä
- tarvitsee toisinaan sanakirjaa tekstiä lukiessaan tai puhekumppanin tukea keskustelussa


HYLÄTTY
Opiskelija:
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan perussanastoa niin että asioiden hoitamisen kannalta tarpeelliset tiedot välittyvät kuulijalle ja lukijalle
- käyttää yksipuolisia ja toistuvia rakenteita
- rakenteissa ja sanavalinnoissa tapahtuvat virheet häiritsevät viestin perille menoa
- ei äännä ymmärrettävästi
- epätarkkuudet aiheuttavat väärinymmärryksiä

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus|aktivoivat kirjoitustehtävät|esitelmät|opetuskeskustelu|prosessikirjoittaminen|harjoitukset|tentti|ohjattu verkko-opiskelu

Learning materials

Saarinen & Saarinen: Way to Welfare

Student workload

Lähiopetusta 9 x 4h, itsenäsitä opiskelua 42h

Completion alternatives

Kielisalkku (ohje Moodlessa)

Practical training and working life cooperation

sosiaalialan toimipisteisiin/hankkeisiin tutustuminen ja niiden esittely

International connections

mahdollisuuksien mukaan vaihto-opsikelijoita lähitunneilla

Further information

Ajankohta
Tämä toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti Monimuoto2 ryhmälle. Ensimmäinen kerta, jolloin on oltava läsnä, jos haluaa osallistua tähän toteutukseen, on 19.11 klo 16.15 -19.30 luokassa 237.

Esitiedot
Lukion A-englanti tai vastaavat tiedot/hyväksytysti suoritettu lähtötasotesti tai valmentava opintojakso

Oppimistavoitteet
osaa sosiaali- ja terveysalan keskeistä terminologiaa ja selittää Suomen sosiaaliturvan yleiset periaatteet
osaa kirjoittaa työhönsä liittyviä asiatyylisiä tekstejä (esim. CV:n, säköpostin, jne)
osaa esitellä sosiaalialan toimipisteen/hankkeen ja kuvata sosionomin työtä

Toteutustapa
Aikuistoteutus

Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle
Moodlessa on osa oppimateriaalista ja ohjannat harjoitustöihin sekä ajankohtaiset tiedot opintojakson etenemisestä.

Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Muulla tavoin
Puolivälipalaute Moodlessa

Muutokset edelliseen toteutukseen
tutustuminen sosiaalialan toimispisteisiin/hankkeisiin on aikaistettu niin, että toteutuu jo tällä ensimmäisellä opintojaksolla.

Go back to top of page