Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiot (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-20-2000
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 29.07.2012 - 21.09.2012
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.10.2012 - 10.03.2013
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Juha Santala
- Sosionomi Virtuaalihenkilö
- Raija Yliniemi
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Vastuuhenkilö
- Juha Santala
- Opintojakso
- 7S-20
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- Tietää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
- Tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
- Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
- Osaa reflektoida omia arvojansa ja omaa toimintaansa suhteessa sosiaalipedagogisen työorientaation lähtökohtiin
- Ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
- Ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä.
- Osaa selittää eriarvoisuuden synnyn peruslähtökohdat
Sisältö (Opintojakso)
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot ja toimintamuodot
- Ennaltaehkäisevä, kuntouttava, yhteisöllinen ja rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalipedagogiikan lähestymistavat ja peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio
- Sorrettujen pedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen,
- Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
- Yhteisöllisyys, osallisuus, dialogi ja toiminnallisuus sosiaalialan työn lähtökohtina
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Juhilan kirjan ryhmätentti tentitään seuraavasti:
Ryhmä 1 ja 2 8.4. klo 9-12, kokoontuminen auditoriossa 301 klo 9.
Sosiaalipedagogiikan tentti
7.5. klo 10-12
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luento- ja kirjallisuustentti.
Juhila: sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina.
Sosiaalipedagogiikan tenttiartikkelimateriaali löytyy moodlesta
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Hämäläinen, J & Kurki, L: Sosiaalipedagogiikka, Porvoo: WSOY, 1997.
Hämäläinen, J: Johdatus sosiaalipedagogiikkaan, Kuopio: Kuopion yliopisto, 1999.
Paolo Freire: Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino 2005
Riitta DalMaso & Voito Kuosmanen: Subjektiuden ja emansipaation edistäminen on 2000-luvun sosionomin sosiaalipedagogisen ammatin ja työn ydintä. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A: 2/2008.
Juhila ym. Marginaalit ja sosiaalityö
Raunio: Syrjäytyminen - sosiaalityötä kiinnostavia näkökulmia
Juhila 2006. Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. (Kumppanuussuhde, Vuorovaikutuksessa rakentuva suhde)
Asiakkuus sosiaalityössä / Merja Laitinen & Anneli Pohjola (toimittaneet).
Kohtaako sosiaalityö köyhyyden? / Forssen, Katja ... [et al.] (toim.).
Ronnby, Alf (1983)Sosiaalityön perustelut KLASSIKKO
7) Korpela ym. ”Niin, mehän ollaan yksilöitä kaikki” Vankeinhoidon asiakkaiden kokemuksia vapautumista tukevasta toiminnasta. Moodlessa/Tabulassa (ilmestyy myöhemmin)
2) Santala, Juha: Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä: Sosiaalipedagoginen aikauskirja. Vuosikirja 2011. Moodlessa/tabulassa, (ilmestyy sinne myöhemmin)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan 135 yhteensä Luento + Kirjatentti: kaksi eri tenttiä
Juhila: Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina 40 tuntia
Sosiaalipedan tentti 40
Lähiopetus 40 tuntia
Muu työ n. 10-15 tuntia
Sisällön jaksotus
Ryhmä 1 (B + A1)
17.1 ap (Auditorio)
Juha, Raija ja Hanna
Sosialityön perusteet
Ryhmä 2 ( C + A2)
TI 9.4. klo 9-12 / PE 12.4. klo 9-12/ PE 19.4. 9-12/ PE 26.4. klo 13-16.
Sosiaalipedagogiikan tentti 7.5.13 klo 10.00-12.00
22.1 ip
Hanna ja sosiaalityön perusteet
29.1 ip
Raija
5.2 ap
Raija
14.2 ap
Raija
20.2 ap Raija (336)
10.4 ip Järjestöpäivä
12.4 Juha (336)
16.4 ip Seminaaripäivä (juhlasali)
23.4 ip Juha (luokka)
Riitta Dal Maso?
24.4 ip Juha (337)
7.5 ap Asiakastyön teoriaa käytännössä (työpajatyöskentelyä) Juhlasali + muita luokkia
14.5 ip reflektio (auditorio)
27.5 Tutustumiskäyntijärjestöön
Ryhmä 2 ( C + A2)
Sosiaalipedagogiikan tentti 7.5.13 klo 10.00-12.00
17.1 ap (auditorio)
Juha, Raija ja Hanna
Hanna jatkaa iltapäivän 14 ->
sosiaalityön perusteet
14.2 ap (337)
Hanna ja sosiaalityön perusteet
9.4. klo 9-12
10.4 ip Järjestöpäivä
12.4 ap (337)Raija
16.4 ip Seminaari (Juhlasali)
19.4 ap Raija
23.4 ip (auditorio)
Juha
Riitta Dal Maso
26.4 ap Juha (337)
26.4 ip Raija (337)
7.5 ap Asiakastyön teoriaa käytännössä (työpajatyöskentelyä) Juhlasali + muita luokkia
10.5 ap Juha (337)
14.5 ip reflektio (auditorio)
27.5 Tutustumiskäyntijärjestöön
Lisätietoja opiskelijoille
Ajankohta
17.01.2013 - 14.05.2013
Esitiedot
Koskee ryhmää sos 16
Opetus tehdään kahdessa ryhmässä niin, että
ryhmä 1 = A1 ja B
ryhmä 2 = A2 ja C
totsu on vielä hyvin keskeneräinen
Oppimistavoitteet
Opiskelija tietää sosiaalialan monialaisuuden ja -tieteisyyden -
Opiskelija osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan historialliset kehitysvaiheet ja teoriaperinteet
Opiskelija tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
Opiskelija ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
Toteutustapa
Luennot ja seminaarit
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta