Theoretical approaches to social work and social pedagogy (5 cr)
Code: 7S-20-2000
General information
- Enrolment period
- 29.07.2012 - 21.09.2012
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.10.2012 - 10.03.2013
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Juha Santala
- Sosionomi Virtuaalihenkilö
- Raija Yliniemi
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Person in charge
- Juha Santala
- Course
- 7S-20
Objectives (course unit)
Students:
- are aware of the multi-disciplinary and diverse aspects of social services
- can explain the historical development and theoretical traditions of social pedagogy and social work
- are familiar with different approaches to social work and social pedagogy
- understand the significance of social work and social pedagogy in society
- can explain the importance of social pedagogy in early childhood education and social work
- can explain the significance of social pedagogy in client work
Content (course unit)
- The historical development and theoretical traditions of social work and social pedagogy
- Preventive, rehabilitative, communal, and structural social work
- Pedagogy of the oppressed, socio-cultural motivation
- Social pedagogy in early childhood education, civic education, and social work
- Community, inclusion, dialogue, and functionality as principles of client work
Exam schedules
Juhilan kirjan ryhmätentti tentitään seuraavasti:
Ryhmä 1 ja 2 8.4. klo 9-12, kokoontuminen auditoriossa 301 klo 9.
Sosiaalipedagogiikan tentti
7.5. klo 10-12
Assessment methods and criteria
Luento- ja kirjallisuustentti.
Juhila: sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina.
Sosiaalipedagogiikan tenttiartikkelimateriaali löytyy moodlesta
Assessment scale
0-5
Learning materials
Hämäläinen, J & Kurki, L: Sosiaalipedagogiikka, Porvoo: WSOY, 1997.
Hämäläinen, J: Johdatus sosiaalipedagogiikkaan, Kuopio: Kuopion yliopisto, 1999.
Paolo Freire: Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino 2005
Riitta DalMaso & Voito Kuosmanen: Subjektiuden ja emansipaation edistäminen on 2000-luvun sosionomin sosiaalipedagogisen ammatin ja työn ydintä. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A: 2/2008.
Juhila ym. Marginaalit ja sosiaalityö
Raunio: Syrjäytyminen - sosiaalityötä kiinnostavia näkökulmia
Juhila 2006. Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. (Kumppanuussuhde, Vuorovaikutuksessa rakentuva suhde)
Asiakkuus sosiaalityössä / Merja Laitinen & Anneli Pohjola (toimittaneet).
Kohtaako sosiaalityö köyhyyden? / Forssen, Katja ... [et al.] (toim.).
Ronnby, Alf (1983)Sosiaalityön perustelut KLASSIKKO
7) Korpela ym. ”Niin, mehän ollaan yksilöitä kaikki” Vankeinhoidon asiakkaiden kokemuksia vapautumista tukevasta toiminnasta. Moodlessa/Tabulassa (ilmestyy myöhemmin)
2) Santala, Juha: Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä: Sosiaalipedagoginen aikauskirja. Vuosikirja 2011. Moodlessa/tabulassa, (ilmestyy sinne myöhemmin)
Student workload
Opiskelijan 135 yhteensä Luento + Kirjatentti: kaksi eri tenttiä
Juhila: Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina 40 tuntia
Sosiaalipedan tentti 40
Lähiopetus 40 tuntia
Muu työ n. 10-15 tuntia
Content scheduling
Ryhmä 1 (B + A1)
17.1 ap (Auditorio)
Juha, Raija ja Hanna
Sosialityön perusteet
Ryhmä 2 ( C + A2)
TI 9.4. klo 9-12 / PE 12.4. klo 9-12/ PE 19.4. 9-12/ PE 26.4. klo 13-16.
Sosiaalipedagogiikan tentti 7.5.13 klo 10.00-12.00
22.1 ip
Hanna ja sosiaalityön perusteet
29.1 ip
Raija
5.2 ap
Raija
14.2 ap
Raija
20.2 ap Raija (336)
10.4 ip Järjestöpäivä
12.4 Juha (336)
16.4 ip Seminaaripäivä (juhlasali)
23.4 ip Juha (luokka)
Riitta Dal Maso?
24.4 ip Juha (337)
7.5 ap Asiakastyön teoriaa käytännössä (työpajatyöskentelyä) Juhlasali + muita luokkia
14.5 ip reflektio (auditorio)
27.5 Tutustumiskäyntijärjestöön
Ryhmä 2 ( C + A2)
Sosiaalipedagogiikan tentti 7.5.13 klo 10.00-12.00
17.1 ap (auditorio)
Juha, Raija ja Hanna
Hanna jatkaa iltapäivän 14 ->
sosiaalityön perusteet
14.2 ap (337)
Hanna ja sosiaalityön perusteet
9.4. klo 9-12
10.4 ip Järjestöpäivä
12.4 ap (337)Raija
16.4 ip Seminaari (Juhlasali)
19.4 ap Raija
23.4 ip (auditorio)
Juha
Riitta Dal Maso
26.4 ap Juha (337)
26.4 ip Raija (337)
7.5 ap Asiakastyön teoriaa käytännössä (työpajatyöskentelyä) Juhlasali + muita luokkia
10.5 ap Juha (337)
14.5 ip reflektio (auditorio)
27.5 Tutustumiskäyntijärjestöön
Further information
Ajankohta
17.01.2013 - 14.05.2013
Esitiedot
Koskee ryhmää sos 16
Opetus tehdään kahdessa ryhmässä niin, että
ryhmä 1 = A1 ja B
ryhmä 2 = A2 ja C
totsu on vielä hyvin keskeneräinen
Oppimistavoitteet
Opiskelija tietää sosiaalialan monialaisuuden ja -tieteisyyden -
Opiskelija osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan historialliset kehitysvaiheet ja teoriaperinteet
Opiskelija tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
Opiskelija ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
Toteutustapa
Luennot ja seminaarit
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta