Skip to main content

Theoretical approaches to social work and social pedagogy (5 cr)

Code: 7S-20-2000

General information


Enrolment period
29.07.2012 - 21.09.2012
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.10.2012 - 10.03.2013
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Juha Santala
Sosionomi Virtuaalihenkilö
Raija Yliniemi
Hanna-Kaisa Korpikoski
Person in charge
Juha Santala
Course
7S-20

Objectives (course unit)

Students:
- are aware of the multi-disciplinary and diverse aspects of social services
- can explain the historical development and theoretical traditions of social pedagogy and social work
- are familiar with different approaches to social work and social pedagogy
- understand the significance of social work and social pedagogy in society
- can explain the importance of social pedagogy in early childhood education and social work
- can explain the significance of social pedagogy in client work

Content (course unit)

- The historical development and theoretical traditions of social work and social pedagogy
- Preventive, rehabilitative, communal, and structural social work
- Pedagogy of the oppressed, socio-cultural motivation
- Social pedagogy in early childhood education, civic education, and social work
- Community, inclusion, dialogue, and functionality as principles of client work

Exam schedules

Juhilan kirjan ryhmätentti tentitään seuraavasti:
Ryhmä 1 ja 2 8.4. klo 9-12, kokoontuminen auditoriossa 301 klo 9.
Sosiaalipedagogiikan tentti
7.5. klo 10-12

Assessment methods and criteria

Luento- ja kirjallisuustentti.

Juhila: sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina.
Sosiaalipedagogiikan tenttiartikkelimateriaali löytyy moodlesta

Assessment scale

0-5

Learning materials

Hämäläinen, J & Kurki, L: Sosiaalipedagogiikka, Porvoo: WSOY, 1997.
Hämäläinen, J: Johdatus sosiaalipedagogiikkaan, Kuopio: Kuopion yliopisto, 1999.
Paolo Freire: Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino 2005
Riitta DalMaso & Voito Kuosmanen: Subjektiuden ja emansipaation edistäminen on 2000-luvun sosionomin sosiaalipedagogisen ammatin ja työn ydintä. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A: 2/2008.
Juhila ym. Marginaalit ja sosiaalityö
Raunio: Syrjäytyminen - sosiaalityötä kiinnostavia näkökulmia
Juhila 2006. Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. (Kumppanuussuhde, Vuorovaikutuksessa rakentuva suhde)
Asiakkuus sosiaalityössä / Merja Laitinen & Anneli Pohjola (toimittaneet).
Kohtaako sosiaalityö köyhyyden? / Forssen, Katja ... [et al.] (toim.).
Ronnby, Alf (1983)Sosiaalityön perustelut KLASSIKKO
7) Korpela ym. ”Niin, mehän ollaan yksilöitä kaikki” Vankeinhoidon asiakkaiden kokemuksia vapautumista tukevasta toiminnasta. Moodlessa/Tabulassa (ilmestyy myöhemmin)
2) Santala, Juha: Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä: Sosiaalipedagoginen aikauskirja. Vuosikirja 2011. Moodlessa/tabulassa, (ilmestyy sinne myöhemmin)

Student workload

Opiskelijan 135 yhteensä Luento + Kirjatentti: kaksi eri tenttiä
Juhila: Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina 40 tuntia
Sosiaalipedan tentti 40
Lähiopetus 40 tuntia
Muu työ n. 10-15 tuntia

Content scheduling

Ryhmä 1 (B + A1)
17.1 ap (Auditorio)
Juha, Raija ja Hanna
Sosialityön perusteet

Ryhmä 2 ( C + A2)
TI 9.4. klo 9-12 / PE 12.4. klo 9-12/ PE 19.4. 9-12/ PE 26.4. klo 13-16.
Sosiaalipedagogiikan tentti 7.5.13 klo 10.00-12.00



22.1 ip
Hanna ja sosiaalityön perusteet
29.1 ip
Raija
5.2 ap
Raija
14.2 ap
Raija
20.2 ap Raija (336)
10.4 ip Järjestöpäivä
12.4 Juha (336)
16.4 ip Seminaaripäivä (juhlasali)
23.4 ip Juha (luokka)
Riitta Dal Maso?
24.4 ip Juha (337)
7.5 ap Asiakastyön teoriaa käytännössä (työpajatyöskentelyä) Juhlasali + muita luokkia
14.5 ip reflektio (auditorio)
27.5 Tutustumiskäyntijärjestöön

Ryhmä 2 ( C + A2)

Sosiaalipedagogiikan tentti 7.5.13 klo 10.00-12.00

17.1 ap (auditorio)
Juha, Raija ja Hanna
Hanna jatkaa iltapäivän 14 ->
sosiaalityön perusteet
14.2 ap (337)
Hanna ja sosiaalityön perusteet
9.4. klo 9-12
10.4 ip Järjestöpäivä
12.4 ap (337)Raija

16.4 ip Seminaari (Juhlasali)
19.4 ap Raija
23.4 ip (auditorio)
Juha
Riitta Dal Maso
26.4 ap Juha (337)
26.4 ip Raija (337)
7.5 ap Asiakastyön teoriaa käytännössä (työpajatyöskentelyä) Juhlasali + muita luokkia
10.5 ap Juha (337)
14.5 ip reflektio (auditorio)
27.5 Tutustumiskäyntijärjestöön

Further information

Ajankohta
17.01.2013 - 14.05.2013

Esitiedot
Koskee ryhmää sos 16

Opetus tehdään kahdessa ryhmässä niin, että
ryhmä 1 = A1 ja B
ryhmä 2 = A2 ja C

totsu on vielä hyvin keskeneräinen

Oppimistavoitteet
Opiskelija tietää sosiaalialan monialaisuuden ja -tieteisyyden -
Opiskelija osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan historialliset kehitysvaiheet ja teoriaperinteet
Opiskelija tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
Opiskelija ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä

Toteutustapa
Luennot ja seminaarit

Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta

Go back to top of page