Siirry suoraan sisältöön

English for social services (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-4-2000

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.07.2012 - 21.09.2012
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2012 - 31.12.2012
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Sisko Mällinen
Vastuuhenkilö
Sisko Mällinen
Opintojakso
7S-4

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- osaa sosiaali- ja terveysalan keskeistä terminologiaa, jotta pystyy hyödyntämään englanninkielistä lähdemateriaalia työssään ja ammatillisessa kasvussaan
- osaa esitellä sosiaalialan toimipisteen/hankkeen ja kuvata sosionomin työtä
- osaa selittää Suomen sosiaalipalveluiden yleiset periaatteet
- osaa kirjoittaa työhönsä liittyviä asiatyylisiä tekstejä (esim. sähköposti, CV, jne)
- osaa ylläpitää, kehittää ja arvioida kielitaitoaan ja kielenoppimisen taitojaan

Sisältö (Opintojakso)

- Kohtaamistilanteet ja kohtelias kieli
- Sosionomin työtehtävät ja asiakaskunta
- Suomen sosiaalipalveluiden pääpiirteet
- Omasta koulutuksesta kertominen
- Sosiaalialan eri toimipisteisiin tutustuminen ja niiden esittely
- Autenttiset ammatilliset tekstit, keskeinen sosiaalialan sanasto
- Asiatyylinen kirje ja ansioluettelo
- Asiatyylinen sähköposti
- Työpuhelut

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutuksen viimeisellä kerralla 16.11. klo 9-12.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähitunneilla on läsnäolovelvollisuus. Arvosana muodostuu suullisesta osaamisesta 50% (esitelmä, suullinen koe, kesksutelutehtävät)ja kirjallisesta osaamisesta 50% (asiatyylinen teksti, sanakoe, kirjallinen koe).

ARVIOINTI
ERINOMAINEN OSAAMINEN (5/5)
• osaa valmistella ja pitää vakuuttavan, jäsennellyn esityksen tarvittavine materiaaleineen
• osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän keskeiset asiat selkeästi ja jäsennellysti
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi

ARVOSANA 3 – HYVÄ OSAAMINEN
Opiskelija:
• osaa valmistella ja pitää suppean mutta selkeän esityksen alansa aiheesta
• osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän pääpiirteissään selkeästi
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin

ARVOSANA 1 – TYYDYTTÄVÄ OSAAMINEN
Opiskelija:
• osaa pitää yksinkertaisen ja ymmärrettävän esityksen valmista materiaalia ja apuneuvoja käyttäen
• osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän suppeasti
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat


HYLÄTTY
Opiskelija:
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan perussanastoa niin että asioiden hoitamisen kannalta tarpeelliset tiedot välittyvät kuulijalle ja lukijalle
- käyttää yksipuolisia ja toistuvia rakenteita
- rakenteissa ja sanavalinnoissa tapahtuvat virheet häiritsevät viestin perille menoa
- ei äännä ymmärrettävästi tavallisia, alalleen keskeisiä sanoja
- epätarkkuudet aiheuttavat väärinymmärryksiä

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus|aktivoivat kirjoitustehtävät|esitelmät|opetuskeskustelu|prosessikirjoittaminen|harjoitukset|tentti|ohjattu verkko-opiskelu

Oppimateriaalit

Saarinen & Saarinen: Way to Welfare

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 9 x 4h, itsenäistä opiskelua 42h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kielisalkku (ohje Moodlessa)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

sosiaalialan toimipisteisiin/hankkeisiin tutustuminen ja niiden esittely

Kansainvälisyys

mahdollisuuksien mukaan vaihto-opsikelijoita lähitunneilla

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja opiskelijalle
Pohdi ammatillisen kielitaitosi kehittymistä osana ammatillista kasvua myös Ammatillisen kasvun portfoliossasi.

Ajankohta
Tämä toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti SOS16A ryhmälle. Ensimmäinen kerta, jolloin on oltava läsnä, jos haluaa osallistua tähän toteutukseen, on 30.8. klo 13-16 luokassa 237.

Esitiedot
Lukion A-englanti tai vastaavat tiedot/hyväksytysti suoritettu lähtötasotesti tai valmentava opintojakso

Oppimistavoitteet
osaa sosiaali- ja terveysalan keskeistä terminologiaa ja selittää Suomen sosiaaliturvan yleiset periaatteet
osaa kirjoittaa työhönsä liittyviä asiatyylisiä tekstejä (esim. CV:n, sähköpostin, jne)
osaa esitellä sosiaalialan toimipisteen/hankkeen ja kuvata sosionomin työtä

Toteutustapa
Nuorisoaste

Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle
Moodlessa on osa oppimateriaalista ja ohjannat harjoitustöihin sekä ajankohtaiset tiedot opintojakson etenemisestä.

Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Muulla tavoin
Puolivälipalaute Moodlessa

Muutokset edelliseen toteutukseen
tutustuminen sosiaalialan toimispisteisiin/hankkeisiin on aikaistettu niin, että toteutuu jo tällä ensimmäisellä opintojaksolla.

Siirry alkuun