Skip to main content

English for social services (3 cr)

Code: 7S-4-2000

General information


Enrolment period
29.07.2012 - 21.09.2012
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2012 - 31.12.2012
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Sisko Mällinen
Person in charge
Sisko Mällinen
Course
7S-4

Objectives (course unit)

Students:
- have cultural awareness and sensitivity so that they can mediate between own and foreign cultures
- master the key terminology of social and health care so that they can make use of professional English literature in their work and professional growth
-can present a social work unit or project and describe the work of a Bachelor of Social Services
- can explain the principles of Finnish social services and income security
- can explain their education
- can write work related texts in neutral and formal style (e.g. e-mail, CV)
- can maintain, develop and assess their own language skills

Content (course unit)

Content
- face- to- face situations and appropriate language and register
the work and clientele of a Bachelor of Social Services
- Finnish social services and income security
Education
visits to social work units and presentations
authentic professional texts and key terminology of social and health care
business letter, cv and e-mail
- business calls

Exam schedules

Toteutuksen viimeisellä kerralla 16.11. klo 9-12.

Assessment methods and criteria

Lähitunneilla on läsnäolovelvollisuus. Arvosana muodostuu suullisesta osaamisesta 50% (esitelmä, suullinen koe, kesksutelutehtävät)ja kirjallisesta osaamisesta 50% (asiatyylinen teksti, sanakoe, kirjallinen koe).

ARVIOINTI
ERINOMAINEN OSAAMINEN (5/5)
• osaa valmistella ja pitää vakuuttavan, jäsennellyn esityksen tarvittavine materiaaleineen
• osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän keskeiset asiat selkeästi ja jäsennellysti
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi

ARVOSANA 3 – HYVÄ OSAAMINEN
Opiskelija:
• osaa valmistella ja pitää suppean mutta selkeän esityksen alansa aiheesta
• osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän pääpiirteissään selkeästi
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin

ARVOSANA 1 – TYYDYTTÄVÄ OSAAMINEN
Opiskelija:
• osaa pitää yksinkertaisen ja ymmärrettävän esityksen valmista materiaalia ja apuneuvoja käyttäen
• osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän suppeasti
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat


HYLÄTTY
Opiskelija:
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan perussanastoa niin että asioiden hoitamisen kannalta tarpeelliset tiedot välittyvät kuulijalle ja lukijalle
- käyttää yksipuolisia ja toistuvia rakenteita
- rakenteissa ja sanavalinnoissa tapahtuvat virheet häiritsevät viestin perille menoa
- ei äännä ymmärrettävästi tavallisia, alalleen keskeisiä sanoja
- epätarkkuudet aiheuttavat väärinymmärryksiä

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus|aktivoivat kirjoitustehtävät|esitelmät|opetuskeskustelu|prosessikirjoittaminen|harjoitukset|tentti|ohjattu verkko-opiskelu

Learning materials

Saarinen & Saarinen: Way to Welfare

Student workload

Lähiopetusta 9 x 4h, itsenäistä opiskelua 42h

Completion alternatives

Kielisalkku (ohje Moodlessa)

Practical training and working life cooperation

sosiaalialan toimipisteisiin/hankkeisiin tutustuminen ja niiden esittely

International connections

mahdollisuuksien mukaan vaihto-opsikelijoita lähitunneilla

Further information

Lisätietoja opiskelijalle
Pohdi ammatillisen kielitaitosi kehittymistä osana ammatillista kasvua myös Ammatillisen kasvun portfoliossasi.

Ajankohta
Tämä toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti SOS16A ryhmälle. Ensimmäinen kerta, jolloin on oltava läsnä, jos haluaa osallistua tähän toteutukseen, on 30.8. klo 13-16 luokassa 237.

Esitiedot
Lukion A-englanti tai vastaavat tiedot/hyväksytysti suoritettu lähtötasotesti tai valmentava opintojakso

Oppimistavoitteet
osaa sosiaali- ja terveysalan keskeistä terminologiaa ja selittää Suomen sosiaaliturvan yleiset periaatteet
osaa kirjoittaa työhönsä liittyviä asiatyylisiä tekstejä (esim. CV:n, sähköpostin, jne)
osaa esitellä sosiaalialan toimipisteen/hankkeen ja kuvata sosionomin työtä

Toteutustapa
Nuorisoaste

Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle
Moodlessa on osa oppimateriaalista ja ohjannat harjoitustöihin sekä ajankohtaiset tiedot opintojakson etenemisestä.

Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Muulla tavoin
Puolivälipalaute Moodlessa

Muutokset edelliseen toteutukseen
tutustuminen sosiaalialan toimispisteisiin/hankkeisiin on aikaistettu niin, että toteutuu jo tällä ensimmäisellä opintojaksolla.

Go back to top of page