English for social services (3 cr)
Code: 7S-4-2000
General information
- Enrolment period
- 29.07.2012 - 21.09.2012
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2012 - 31.12.2012
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
Objectives (course unit)
Students:
- have cultural awareness and sensitivity so that they can mediate between own and foreign cultures
- master the key terminology of social and health care so that they can make use of professional English literature in their work and professional growth
-can present a social work unit or project and describe the work of a Bachelor of Social Services
- can explain the principles of Finnish social services and income security
- can explain their education
- can write work related texts in neutral and formal style (e.g. e-mail, CV)
- can maintain, develop and assess their own language skills
Content (course unit)
Content
- face- to- face situations and appropriate language and register
the work and clientele of a Bachelor of Social Services
- Finnish social services and income security
Education
visits to social work units and presentations
authentic professional texts and key terminology of social and health care
business letter, cv and e-mail
- business calls
Exam schedules
Toteutuksen viimeisellä kerralla 16.11. klo 9-12.
Assessment methods and criteria
Lähitunneilla on läsnäolovelvollisuus. Arvosana muodostuu suullisesta osaamisesta 50% (esitelmä, suullinen koe, kesksutelutehtävät)ja kirjallisesta osaamisesta 50% (asiatyylinen teksti, sanakoe, kirjallinen koe).
ARVIOINTI
ERINOMAINEN OSAAMINEN (5/5)
• osaa valmistella ja pitää vakuuttavan, jäsennellyn esityksen tarvittavine materiaaleineen
• osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän keskeiset asiat selkeästi ja jäsennellysti
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
ARVOSANA 3 – HYVÄ OSAAMINEN
Opiskelija:
• osaa valmistella ja pitää suppean mutta selkeän esityksen alansa aiheesta
• osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän pääpiirteissään selkeästi
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
ARVOSANA 1 – TYYDYTTÄVÄ OSAAMINEN
Opiskelija:
• osaa pitää yksinkertaisen ja ymmärrettävän esityksen valmista materiaalia ja apuneuvoja käyttäen
• osaa selittää Suomen sosiaaliturvajärjestelmän suppeasti
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
HYLÄTTY
Opiskelija:
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan perussanastoa niin että asioiden hoitamisen kannalta tarpeelliset tiedot välittyvät kuulijalle ja lukijalle
- käyttää yksipuolisia ja toistuvia rakenteita
- rakenteissa ja sanavalinnoissa tapahtuvat virheet häiritsevät viestin perille menoa
- ei äännä ymmärrettävästi tavallisia, alalleen keskeisiä sanoja
- epätarkkuudet aiheuttavat väärinymmärryksiä
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus|aktivoivat kirjoitustehtävät|esitelmät|opetuskeskustelu|prosessikirjoittaminen|harjoitukset|tentti|ohjattu verkko-opiskelu
Learning materials
Saarinen & Saarinen: Way to Welfare
Student workload
Lähiopetusta 9 x 4h, itsenäistä opiskelua 42h
Completion alternatives
Kielisalkku (ohje Moodlessa)
Practical training and working life cooperation
sosiaalialan toimipisteisiin/hankkeisiin tutustuminen ja niiden esittely
International connections
mahdollisuuksien mukaan vaihto-opsikelijoita lähitunneilla
Further information
Lisätietoja opiskelijalle
Pohdi ammatillisen kielitaitosi kehittymistä osana ammatillista kasvua myös Ammatillisen kasvun portfoliossasi.
Ajankohta
Tämä toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti SOS16A ryhmälle. Ensimmäinen kerta, jolloin on oltava läsnä, jos haluaa osallistua tähän toteutukseen, on 30.8. klo 13-16 luokassa 237.
Esitiedot
Lukion A-englanti tai vastaavat tiedot/hyväksytysti suoritettu lähtötasotesti tai valmentava opintojakso
Oppimistavoitteet
osaa sosiaali- ja terveysalan keskeistä terminologiaa ja selittää Suomen sosiaaliturvan yleiset periaatteet
osaa kirjoittaa työhönsä liittyviä asiatyylisiä tekstejä (esim. CV:n, sähköpostin, jne)
osaa esitellä sosiaalialan toimipisteen/hankkeen ja kuvata sosionomin työtä
Toteutustapa
Nuorisoaste
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle
Moodlessa on osa oppimateriaalista ja ohjannat harjoitustöihin sekä ajankohtaiset tiedot opintojakson etenemisestä.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Muulla tavoin
Puolivälipalaute Moodlessa
Muutokset edelliseen toteutukseen
tutustuminen sosiaalialan toimispisteisiin/hankkeisiin on aikaistettu niin, että toteutuu jo tällä ensimmäisellä opintojaksolla.