Pedagogiset lähestymistavat (5op)
Toteutuksen tunnus: 1L00ET89-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.07.2020 - 31.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Mikko Turunen
- Jori Leskelä
- Vastuuhenkilö
- Jori Leskelä
- Ryhmät
-
20SEKEOpettajankoulutus, Seinäjoen keskiviikon ryhmä
- Opintojakso
- 1L00ET89
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opettajaopiskelija
- arvioi ja vertailee erilaisia opetuksen ja oppimisen järjestelyjä
- ymmärtää osaamisperusteisen opetussuunnitelman periaatteet
- suunnittelee konstruktivistisesti linjakasta opetusta ja ohjausta
- käyttää keskeisiä oppimiseen ja ohjaamiseen liittyviä käsitteitä
- vertailee erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja menetelmiä ja arvioi niiden soveltuvuutta omaan opetukseensa
- osaa perustella pedagogisia valintojaan
- ymmärtää arvioinnin merkityksen oppimisprosessin osana ja käyttää vaihtelevia arviointimenetelmiä.
Sisältö (Opintojakso)
Pedagogisella lähestymistavalla tarkoitetaan oppimista tukevien prosessien suunnitteluun, toteuttamiseen, ohjaamiseen ja arviointiin kuuluvia tavoitteenasetteluja ja valintoja.
Ydinkysymyksiä:
Mitä tarkoitetaan opetussuunnitelmalla ja miten oma koulutusalani liittyy kokonaisuuteen?
Millaista on linjakas opetuksen suunnittelu ja miten sillä tuetaan toteutusta?
Millaista on osallistavan pedagogiikan mukainen toiminta?
Millaista on reflektiivinen, tutkiva, kehittävä ja yrittäjämäinen ote opettamisessa ja oppimisessa?
Miten opettaja voi huomioida opiskelijoiden yksilöllisyyden, kokemusmaailman ja ammatillisen kasvun opetuksessaan ja ohjauksessaan?
Mikä on kohtaamisen, vuorovaikutuksen ja dialogisuuden merkitys ohjauksen välineenä?
Miten opettaja tunnistaa erilaisiin oppimistilanteisiin ja omaan persoonallisuuteensa soveltuvat opetusmenetelmät ja osaa toteuttaa ja kehittää niitä?
Miten tieto- ja viestintäteknologiaa, digitaalisuutta ja sosiaalista mediaa sovelletaan opetuksessa ja ohjauksessa.
Miten opettaja käyttää ja soveltaa erilaisia arviointimenetelmiä?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Aika ja paikka
Ajoitus näkyy opinto-oppaan (Moodlessa) kautta.
Paikka: TAMK, Moodlessa ilmoitettu luokka.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi sekä TAOKin ohjaavan opettajan arviointi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tietoiskut, introluennot, videoluennot
Itsenäinen ja pienryhmissä tapahtuva tiedonhankinta ja tiedon jakaminen
Yhteisöllinen tiedonrakentelu ja yhteiskirjoittaminen verkossa ja kasvokkkain
Tutkiva oppiminen (tutkiva ote)
Opiskelijoiden omat opetustuokiot
Opitun soveltaminen samanaikaisessa harjoittelussa ja omassa opetustyössä
Portfolio
Oppimateriaalit
Moodlessa annettu suositeltu kirjallisuus ja opiskelijoiden oma tiedonhaku
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 x 27 h = 270 h, josta kontaktiopetusta noin 56 h. Kontaktiopetukseen limittyy osittain muidenkin opintojaksojen opetusta.
Sisällön jaksotus
(Jaksotus ilmenee Moodlesta)
Konstruktivistisesti linjakas opetuksen suunnittelu
Osaamisperustainen/-perusteinen OPS (kantava teema)
Opetusmenetelmät
Opetusteknologia (kantava teema)
Arviointimenetelmät
Arviointikriteerit
Palaute, itsearvointi ja itseohjautuvuuteen ohjaaminen
Opetuksen eettiset periaatteet (kantava teema)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oj liittyy läheisesti Opetus- ja ohjaamisharjoittelu -oj:oon.
Kansainvälisyys
Mahdollisuuksien tarjoutuessa käytetään hyväksi yhteistyötä kv-yhteistyökumppaneiden kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
BYOD. Oma kannettava tietokone tai tabletti aina mukana kontaktipäivissä
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Opettajaopiskelija ...
yhdistaa teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiinjakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
Hylätty: Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.