Siirry suoraan sisältöön

Kasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä (3op)

Toteutuksen tunnus: 1L00BQ54-3069

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2018 - 31.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2018 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Jiri Vilppola
Jori Leskelä
Marja Keränen
Päivi Lehtonen
Sirpa Levo-Aaltonen
Kosti Nivalainen
Seppo Janhonen
Jukka Kurenniemi
Hanne Mäki-Hakola
Annikki Torikka
Vastuuhenkilö
Jiri Vilppola
Opintojakso
1L00BQ54

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opettajaopiskelija

- perehtyy kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja ymmärtää sen yhteyksiä kasvatus- ja opetustyöhön
- kuvaa kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistapoja ja metodologisia lähtökohtia kasvatuksessa ja koulutuksessa
- jäsentää kasvatustieteellisen kirjallisuuden ja oppimisen teorioiden avulla oppimisprosessia ja osaa kirjoittaa sen perusteella oman alustavan käyttötietonsa.

Sisältö (Opintojakso)

Ydinkysymyksiä

- Mitä on kasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä?
- Millaiset tekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja opetuksen suunnitteluun?
- Millaisia oppimiskäsityksiä on ja miten ne ohjaavat opettajan työtä?
- Miten oppimisympäristöajattelussa huomioidaan oppiminen?
- Millaista näkökulmaa kasvatustieteellinen tutkimus antaa opettajan työhön?

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2018 / Tabula- verkko-oppimisympäristö

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty/ taydennettävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä. Kontaktipäivissä sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja.

Oppimateriaalit

Ks. OPS, Tabulassa ilmoitettu kirjallisuus
Aittola, J. & Valli, R. 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Jyväskylä: PS-kustannus, Aaltola, J. & Valli, R. 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Jyväskylä: PS-kustannus.
Hirsjärvi, S., Huttunen, J. 2000. Johdatus kasvatustieteeseen. Helsinki: Otava
Hirsjärvi, S. Remes, P., Sajavaara, P. Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15 uud. p. tai aikaisemmat. Helsinki:Tammi
Rinne, R., Kivirauma, J. Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. 8. uudistettu painos tai aiemmat. Jyväskylä: PS-kustannus.
Siljander, P. 2014. Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen:
Peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Tampere: Vastapaino.
Uusikylä; K. & Atjonen, P. 2007. Didaktiikan perusteet. Porvoo: WSOY.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisajankäyttö 80 h. Oppiminen tapahtuu pääosin itsenäisesti ja pienryhmissä verkkotehtävien pohjalta. Työskentelyä tuetaan ohjauksella, yleensä verkossa.

Sisällön jaksotus

Opintojakson kuvaus
Opettajan työn peruslähtökohtia on laaja-alainen näkemys oppimisesta ja kasvatuksesta. Tässä opintojaksossa tarkastellaan kasvatusta ja erilaisia oppimisteorioita oppimisen ja opetuksen lähtökohtina. Opintojakso on osa kasvatustieteen opintoja.
Opintojakson tavoitteet
Opettajaopiskelija
perehtyy kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja ymmärtää sen yhteyksiä kasvatus- ja opetustyöhön
kuvaa kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistapoja ja metodologisia lähtökohtia kasvatuksessa ja koulutuksessa
jäsentää kasvatustieteellisen kirjallisuuden ja oppimisen teorioiden avulla oppimisprosessia ja osaa kirjoittaa sen perusteella oman alustavan käyttötietoansa
Ydinkysymykset
Mitä on kasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä?
Millaiset tekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja opetuksen suunnitteluun?
Millaisia oppimiskäsityksiä on ja miten ne ohjaavat opettajan työtä?
Miten oppimisympäristöajattelussa huomioidaan oppiminen?
Millaista näkökulmaa kasvatustieteellinen tutkimus antaa opettajan työhön?

Lisätiedot

Toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea korvaamalla tai sisällyttämällä korkeakoulutasoisten kasvatustieteen opintojen perusteella.

Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa

Opintojaksoon liittyvää kirjallisuutta:
Hyvärinen, M. 2006. Kerronnallinen tutkimus
http://www.hyvarinen.info/material/Hyvarinen-Kerronnallinen_tutkimus.pdf

Siljander, P. 2005. Systemaattinen johdatus kasvatustieteisiin. 2. painos. Helsinki: Otava.

Tässä olevan kirjallisuuden lisäksi yhteen opintojaksoon liittyvä elokuva tai romaani

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suoritukset arvioidaan asteikolla : hyväksytty - täydennettävä - uusittava
Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa kuvaileva osaaminen& (ks. OPS).

Siirry alkuun