Kasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä (3op)
Toteutuksen tunnus: 1L00BQ54-3069
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2018 - 31.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2018 - 31.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Jiri Vilppola
- Jori Leskelä
- Marja Keränen
- Päivi Lehtonen
- Sirpa Levo-Aaltonen
- Kosti Nivalainen
- Seppo Janhonen
- Jukka Kurenniemi
- Hanne Mäki-Hakola
- Annikki Torikka
- Vastuuhenkilö
- Jiri Vilppola
- Opintojakso
- 1L00BQ54
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opettajaopiskelija
- perehtyy kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja ymmärtää sen yhteyksiä kasvatus- ja opetustyöhön
- kuvaa kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistapoja ja metodologisia lähtökohtia kasvatuksessa ja koulutuksessa
- jäsentää kasvatustieteellisen kirjallisuuden ja oppimisen teorioiden avulla oppimisprosessia ja osaa kirjoittaa sen perusteella oman alustavan käyttötietonsa.
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymyksiä
- Mitä on kasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä?
- Millaiset tekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja opetuksen suunnitteluun?
- Millaisia oppimiskäsityksiä on ja miten ne ohjaavat opettajan työtä?
- Miten oppimisympäristöajattelussa huomioidaan oppiminen?
- Millaista näkökulmaa kasvatustieteellinen tutkimus antaa opettajan työhön?
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2018 / Tabula- verkko-oppimisympäristö
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/ taydennettävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä. Kontaktipäivissä sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja.
Oppimateriaalit
Ks. OPS, Tabulassa ilmoitettu kirjallisuus
Aittola, J. & Valli, R. 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Jyväskylä: PS-kustannus, Aaltola, J. & Valli, R. 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Jyväskylä: PS-kustannus.
Hirsjärvi, S., Huttunen, J. 2000. Johdatus kasvatustieteeseen. Helsinki: Otava
Hirsjärvi, S. Remes, P., Sajavaara, P. Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15 uud. p. tai aikaisemmat. Helsinki:Tammi
Rinne, R., Kivirauma, J. Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. 8. uudistettu painos tai aiemmat. Jyväskylä: PS-kustannus.
Siljander, P. 2014. Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen:
Peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Tampere: Vastapaino.
Uusikylä; K. & Atjonen, P. 2007. Didaktiikan perusteet. Porvoo: WSOY.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisajankäyttö 80 h. Oppiminen tapahtuu pääosin itsenäisesti ja pienryhmissä verkkotehtävien pohjalta. Työskentelyä tuetaan ohjauksella, yleensä verkossa.
Sisällön jaksotus
Opintojakson kuvaus
Opettajan työn peruslähtökohtia on laaja-alainen näkemys oppimisesta ja kasvatuksesta. Tässä opintojaksossa tarkastellaan kasvatusta ja erilaisia oppimisteorioita oppimisen ja opetuksen lähtökohtina. Opintojakso on osa kasvatustieteen opintoja.
Opintojakson tavoitteet
Opettajaopiskelija
perehtyy kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja ymmärtää sen yhteyksiä kasvatus- ja opetustyöhön
kuvaa kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistapoja ja metodologisia lähtökohtia kasvatuksessa ja koulutuksessa
jäsentää kasvatustieteellisen kirjallisuuden ja oppimisen teorioiden avulla oppimisprosessia ja osaa kirjoittaa sen perusteella oman alustavan käyttötietoansa
Ydinkysymykset
Mitä on kasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä?
Millaiset tekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja opetuksen suunnitteluun?
Millaisia oppimiskäsityksiä on ja miten ne ohjaavat opettajan työtä?
Miten oppimisympäristöajattelussa huomioidaan oppiminen?
Millaista näkökulmaa kasvatustieteellinen tutkimus antaa opettajan työhön?
Lisätiedot
Toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea korvaamalla tai sisällyttämällä korkeakoulutasoisten kasvatustieteen opintojen perusteella.
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa
Opintojaksoon liittyvää kirjallisuutta:
Hyvärinen, M. 2006. Kerronnallinen tutkimus
http://www.hyvarinen.info/material/Hyvarinen-Kerronnallinen_tutkimus.pdf
Siljander, P. 2005. Systemaattinen johdatus kasvatustieteisiin. 2. painos. Helsinki: Otava.
Tässä olevan kirjallisuuden lisäksi yhteen opintojaksoon liittyvä elokuva tai romaani
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritukset arvioidaan asteikolla : hyväksytty - täydennettävä - uusittava
Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa kuvaileva osaaminen& (ks. OPS).