Skip to main content

Education and Learning in Various Environments (3cr)

Code: 1L00BQ54-3069

General information


Enrolment period
01.08.2018 - 31.12.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2018 - 31.12.2018
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Professional Teacher Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Teacher Education
Teachers
Jiri Vilppola
Jori Leskelä
Marja Keränen
Päivi Lehtonen
Sirpa Levo-Aaltonen
Kosti Nivalainen
Seppo Janhonen
Jukka Kurenniemi
Hanne Mäki-Hakola
Annikki Torikka
Person in charge
Jiri Vilppola
Course
1L00BQ54

Objectives (course unit)

Opettajaopiskelija

- perehtyy kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja ymmärtää sen yhteyksiä kasvatus- ja opetustyöhön
- kuvaa kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistapoja ja metodologisia lähtökohtia kasvatuksessa ja koulutuksessa
- jäsentää kasvatustieteellisen kirjallisuuden ja oppimisen teorioiden avulla oppimisprosessia ja osaa kirjoittaa sen perusteella oman alustavan käyttötietonsa.

Content (course unit)

Ydinkysymyksiä

- Mitä on kasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä?
- Millaiset tekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja opetuksen suunnitteluun?
- Millaisia oppimiskäsityksiä on ja miten ne ohjaavat opettajan työtä?
- Miten oppimisympäristöajattelussa huomioidaan oppiminen?
- Millaista näkökulmaa kasvatustieteellinen tutkimus antaa opettajan työhön?

Location and time

Syyslukukausi 2018 / Tabula- verkko-oppimisympäristö

Assessment methods and criteria

Hyväksytty/ taydennettävä

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä. Kontaktipäivissä sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja.

Learning materials

Ks. OPS, Tabulassa ilmoitettu kirjallisuus
Aittola, J. & Valli, R. 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Jyväskylä: PS-kustannus, Aaltola, J. & Valli, R. 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Jyväskylä: PS-kustannus.
Hirsjärvi, S., Huttunen, J. 2000. Johdatus kasvatustieteeseen. Helsinki: Otava
Hirsjärvi, S. Remes, P., Sajavaara, P. Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15 uud. p. tai aikaisemmat. Helsinki:Tammi
Rinne, R., Kivirauma, J. Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. 8. uudistettu painos tai aiemmat. Jyväskylä: PS-kustannus.
Siljander, P. 2014. Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen:
Peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Tampere: Vastapaino.
Uusikylä; K. & Atjonen, P. 2007. Didaktiikan perusteet. Porvoo: WSOY.

Student workload

Kokonaisajankäyttö 80 h. Oppiminen tapahtuu pääosin itsenäisesti ja pienryhmissä verkkotehtävien pohjalta. Työskentelyä tuetaan ohjauksella, yleensä verkossa.

Content scheduling

Opintojakson kuvaus
Opettajan työn peruslähtökohtia on laaja-alainen näkemys oppimisesta ja kasvatuksesta. Tässä opintojaksossa tarkastellaan kasvatusta ja erilaisia oppimisteorioita oppimisen ja opetuksen lähtökohtina. Opintojakso on osa kasvatustieteen opintoja.
Opintojakson tavoitteet
Opettajaopiskelija
perehtyy kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja ymmärtää sen yhteyksiä kasvatus- ja opetustyöhön
kuvaa kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistapoja ja metodologisia lähtökohtia kasvatuksessa ja koulutuksessa
jäsentää kasvatustieteellisen kirjallisuuden ja oppimisen teorioiden avulla oppimisprosessia ja osaa kirjoittaa sen perusteella oman alustavan käyttötietoansa
Ydinkysymykset
Mitä on kasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä?
Millaiset tekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja opetuksen suunnitteluun?
Millaisia oppimiskäsityksiä on ja miten ne ohjaavat opettajan työtä?
Miten oppimisympäristöajattelussa huomioidaan oppiminen?
Millaista näkökulmaa kasvatustieteellinen tutkimus antaa opettajan työhön?

Further information

Toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea korvaamalla tai sisällyttämällä korkeakoulutasoisten kasvatustieteen opintojen perusteella.

Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa

Opintojaksoon liittyvää kirjallisuutta:
Hyvärinen, M. 2006. Kerronnallinen tutkimus
http://www.hyvarinen.info/material/Hyvarinen-Kerronnallinen_tutkimus.pdf

Siljander, P. 2005. Systemaattinen johdatus kasvatustieteisiin. 2. painos. Helsinki: Otava.

Tässä olevan kirjallisuuden lisäksi yhteen opintojaksoon liittyvä elokuva tai romaani

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Suoritukset arvioidaan asteikolla : hyväksytty - täydennettävä - uusittava
Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa kuvaileva osaaminen& (ks. OPS).

Go back to top of page