Education and Learning in Various Environments (3cr)
Code: 1L00BQ54-3069
General information
- Enrolment period
- 01.08.2018 - 31.12.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2018 - 31.12.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
- Teachers
- Jiri Vilppola
- Jori Leskelä
- Marja Keränen
- Päivi Lehtonen
- Sirpa Levo-Aaltonen
- Kosti Nivalainen
- Seppo Janhonen
- Jukka Kurenniemi
- Hanne Mäki-Hakola
- Annikki Torikka
- Person in charge
- Jiri Vilppola
- Course
- 1L00BQ54
Objectives (course unit)
Opettajaopiskelija
- perehtyy kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja ymmärtää sen yhteyksiä kasvatus- ja opetustyöhön
- kuvaa kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistapoja ja metodologisia lähtökohtia kasvatuksessa ja koulutuksessa
- jäsentää kasvatustieteellisen kirjallisuuden ja oppimisen teorioiden avulla oppimisprosessia ja osaa kirjoittaa sen perusteella oman alustavan käyttötietonsa.
Content (course unit)
Ydinkysymyksiä
- Mitä on kasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä?
- Millaiset tekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja opetuksen suunnitteluun?
- Millaisia oppimiskäsityksiä on ja miten ne ohjaavat opettajan työtä?
- Miten oppimisympäristöajattelussa huomioidaan oppiminen?
- Millaista näkökulmaa kasvatustieteellinen tutkimus antaa opettajan työhön?
Location and time
Syyslukukausi 2018 / Tabula- verkko-oppimisympäristö
Assessment methods and criteria
Hyväksytty/ taydennettävä
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä. Kontaktipäivissä sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja.
Learning materials
Ks. OPS, Tabulassa ilmoitettu kirjallisuus
Aittola, J. & Valli, R. 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Jyväskylä: PS-kustannus, Aaltola, J. & Valli, R. 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Jyväskylä: PS-kustannus.
Hirsjärvi, S., Huttunen, J. 2000. Johdatus kasvatustieteeseen. Helsinki: Otava
Hirsjärvi, S. Remes, P., Sajavaara, P. Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15 uud. p. tai aikaisemmat. Helsinki:Tammi
Rinne, R., Kivirauma, J. Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. 8. uudistettu painos tai aiemmat. Jyväskylä: PS-kustannus.
Siljander, P. 2014. Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen:
Peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Tampere: Vastapaino.
Uusikylä; K. & Atjonen, P. 2007. Didaktiikan perusteet. Porvoo: WSOY.
Student workload
Kokonaisajankäyttö 80 h. Oppiminen tapahtuu pääosin itsenäisesti ja pienryhmissä verkkotehtävien pohjalta. Työskentelyä tuetaan ohjauksella, yleensä verkossa.
Content scheduling
Opintojakson kuvaus
Opettajan työn peruslähtökohtia on laaja-alainen näkemys oppimisesta ja kasvatuksesta. Tässä opintojaksossa tarkastellaan kasvatusta ja erilaisia oppimisteorioita oppimisen ja opetuksen lähtökohtina. Opintojakso on osa kasvatustieteen opintoja.
Opintojakson tavoitteet
Opettajaopiskelija
perehtyy kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja ymmärtää sen yhteyksiä kasvatus- ja opetustyöhön
kuvaa kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistapoja ja metodologisia lähtökohtia kasvatuksessa ja koulutuksessa
jäsentää kasvatustieteellisen kirjallisuuden ja oppimisen teorioiden avulla oppimisprosessia ja osaa kirjoittaa sen perusteella oman alustavan käyttötietoansa
Ydinkysymykset
Mitä on kasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä?
Millaiset tekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja opetuksen suunnitteluun?
Millaisia oppimiskäsityksiä on ja miten ne ohjaavat opettajan työtä?
Miten oppimisympäristöajattelussa huomioidaan oppiminen?
Millaista näkökulmaa kasvatustieteellinen tutkimus antaa opettajan työhön?
Further information
Toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea korvaamalla tai sisällyttämällä korkeakoulutasoisten kasvatustieteen opintojen perusteella.
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa
Opintojaksoon liittyvää kirjallisuutta:
Hyvärinen, M. 2006. Kerronnallinen tutkimus
http://www.hyvarinen.info/material/Hyvarinen-Kerronnallinen_tutkimus.pdf
Siljander, P. 2005. Systemaattinen johdatus kasvatustieteisiin. 2. painos. Helsinki: Otava.
Tässä olevan kirjallisuuden lisäksi yhteen opintojaksoon liittyvä elokuva tai romaani
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Suoritukset arvioidaan asteikolla : hyväksytty - täydennettävä - uusittava
Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa kuvaileva osaaminen& (ks. OPS).