Fysioterapian erityisalueita, osa 1, teoria (3 op)
Toteutuksen tunnus: L216-8A-2002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.06.2012 - 30.11.2012
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.03.2013 - 31.07.2013
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Tarja Tittonen
- Jarmo Perttunen
- Hannu Järvinen
- Pirkko Turunen
- Marja Tuorila-Rinne
- Pirkko Kivinen
- Pirjo Riitta Leppänen
- FYSIO Luennoitsija
- Raija Jaakkola
- Vastuuhenkilö
- Tarja Tittonen
- Opintojakso
- L216-8A
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa valita ja toteuttaa tutkittuun tietoon, vankkaan kokemukseen ja hyviksi havaittuihin käytäntöihin pohjautuvaa fysioterapiaa
- osaa ilmaista itseään sekä suullisesti että kirjallisesti erilaisissa vaativissakin ammatillisissa konteksteissa
- kehittää palveluideoita luovasti, innovatiivisesti ja asiakaslähtöisesti, arvioi niiden käyttökelpoisuutta ja ennakoi tulevaisuuden muutoksia
- arvostaa itsetuntemuksensa lisäämistä ja tiedostaa oman persoonan merkityksen fysioterapian toteutuksessa
- arvio työssä olevan asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä osana asiakkaan työkykyä
- osaa soveltaa ajankohtaista tieto- ja viestintätekniikkaa ammattikäyttöön
Sisältö (Opintojakso)
- työelämän muutos ja muutoksen vaikutukset työelämään ja työelämässä oleviin
- työsuojelun, työterveyshuollon ja työfysioterapian tehtävät, työterveyshuollon lakisääteisyys ja hyvä työterveyshuoltokäytäntö
- tuki- ja liikuntaelimistön työkuormittumisen arviointi
- ergonominen selvitys
- yksilön ja ryhmän toimintakyvyn sekä voimavarojen määritys: stressi, ahdistus, uupumus, masennus, kipu ym. toimintakyvyn ja voimavarojen alentajat
- työn ja levon suhde, vireystila ja uni, liikunta, rentoutuminen
- voimavarojen ja toimintakyvyn edistäminen fysioterapian keinoin
- työkykyä ylläpitävä toiminta (tyky)
- luonto, taide, esteettisyys ihmisen voimavarojen lähteenä
- terapeuttisuus, tietoisuustaidot, ajatusten, tunteiden ja kehon tiedostaminen, tunteet kehossa, itsetuntemus
- päihdeongelmat, persoonallisuushäiriöt ja fysioterapia
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
läsnäolo:
pakollinen harjoitustunneilla ja tutortyöskentelyssä ja seminaarissa
numeerinen arviointi 1-5:
Tutoristunnot
itsenäisenä työnä ohjeen mukaisesti tehty ergonominen selvitys/työn fyysinen kuormittavuus
harjoittelun kirjallisesta raportti
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus|ongelmalähtöinen opiskelu|seminaari|raportti/työselostus
Oppimateriaalit
Antti-Poika M., Martimo K-P., Husman K. (toim.) 2006. Työterveyshuolto. Duodecim.
Kukkonen, R. & al. toim. 2001. Työfysioterapia: Yhteistyötä työn ja toimintakyvyn hyväksi. Helsinki
Antti-Poika M. (toim.) 1993. Työperäiset sairaudet. Työterveyslaitos. Helsinki
Työterveyshuoltolaki. Opas työterveyshuoltolain soveltajille. STM oppaita 2004:12. Helsinki.
Hyvä työterveyshuolto- käytäntö. Työterveyslaitos.2007.
Ketola R., Viikari-Juntura E., Malmivaara A. & Karppinen J. 2003. Rasitusvammaopas. Työterveyslaitos. STM.
Lindstöm K., Elo A-L., Hopsu L. ym. Työkuormituksen arviointimenetelmä TIKKA. 2005. Työterveyslaitos. STM.
Työturvallisuuslaki. Soveltamisopas. 2002. Helsinki: Työterveyslaitos
Työsuojelun perusteet. Työterveyslaitos. 2003.
Pääkkönen R., Rantanen S. &Uitti J. Työn terveysvaarojen tunnistaminen. 2005. Työterveyslaitos. Terveystarkastukset työterveyshuollossa. 2005. Työterveyslaitos.
Työterveyslaitos.
Lindström K., Elo A-L., Kandolin I. 2003. Työkuormitus ja sen arviointimenetelmät. Työterveyslaitos.
Työfysioterapeuttilehdet
www.ttl.fi, www.tsr.fi, www.tyky.fi, www.ika.fi
Baker, E 2005: Työvälineenä oma persoona. Edita. Helsinki
Havio ym 2008: Päihdehoitotyö. Helsinki Tammi.
Kabat-Zinn Jon 2007: Täyttä elämää, kehon ja mielen yhteistyö stressin, kivun ja sairauksien hoidossa. Basam Books Oy.
Kiviniemi ym 2007: Minä mielenterveystyön tekijänä. Edita Prima Oy Helsinki.
Nilsonne, Åsa 2007: Kuka ohjaa elämääsi? Tietoisuustaidot arjen apuna. Gummerus, Jyväskylä.
Lappalainen-Lehto, R 2008: Haasteena päihteet. WSOY.
Lönnqvist J ym /20062011: Psykiatria. Duodecim. Karisto Oy. Hämeenlinna.
Lähteenmäki ym. (toim.) 2005: Psykofyysinen fysioterapia. Kohti oman kehon kuulemista, omassa ruumiissa asumista. Pirkanmaan ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Opinnäytetyöt. Nro 2.
Lähteenmäki ym. (toim.) 2007: Psykofyysinen fysioterapia 2. Kehon tuntemisesta kehon ymmärtämiseen.
Lähteenmäki ym. (toim.) 2009: Psykofyysinen fysioterapia 3. Kokemus kehossa.
Noppari ym. 2007: Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa. Tammi Helsinki
Partinen – Huovinen 2007: Terve uni. WSOY Vantaa
Rothshild B. 200o: The body remembers. The psychophysiology of trauma and trauma treatment. W.W. Norton & Company USA
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetusta 61 tuntia ja itsenäistä opiskelua 20 tuntia.
Sisällön jaksotus
Orientaatio 11.3.2013 L 216-8 / Tarja Tittonen
Tutoristunnot 18.3, 28.3, ja 4.4
Seminaari 12.4
Ergonomisen selvitys tehtävän palautus tabulaan 12.4.2013 mennessä
Ergonomisen selvitys tehtävän esitys tabulaan 21.5–2013 mennessä
Ergonominen selvitys tehtävien purku
ti 21.5 klo 10:15–14:00
ke 22.5 klo 10:15–14:00
Fysiotec-messut 14.–15.3.2013
Ohjattu harjoittelu 15.4–17.5.2013
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava erikseen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työfysioterapeutin 2h luento
FT Tuija Luhtalan 2h luento
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistavoitteet
osaa valita ja toteuttaa tutkittuun tietoon, vankkaan kokemukseen ja hyviksi havaittuihin käytäntöihin pohjautuvaa fysioterapiaa
osaa ilmaista itseään sekä suullisesti että kirjallisesti erilaisissa vaativissakin ammatillisissa konteksteissa
kehittää palveluideoita luovasti, innovatiivisesti ja asiakaslähtöisesti, arvioi niiden käyttökelpoisuutta ja ennakoi tulevaisuuden muutoksia
arvostaa itsetuntemuksensa lisäämistä ja tiedostaa oman persoonan merkityksen fysioterapian toteutuksessa
arvio työssä olevan asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä osana asiakkaan työkykyä
osaa soveltaa ajankohtaista tieto- ja viestintätekniikkaa ammattikäyttöön
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta