Special fields of physiotherapy, part 1, theory (3 cr)
Code: L216-8A-2002
General information
- Enrolment period
- 04.06.2012 - 30.11.2012
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.03.2013 - 31.07.2013
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Tarja Tittonen
- Jarmo Perttunen
- Hannu Järvinen
- Pirkko Turunen
- Marja Tuorila-Rinne
- Pirkko Kivinen
- Pirjo Riitta Leppänen
- FYSIO Luennoitsija
- Raija Jaakkola
- Person in charge
- Tarja Tittonen
- Course
- L216-8A
Objectives (course unit)
The students can
- implement physiotherapy based on scientific research, strong experience, and approved practices
- can express themselves both orally and in written in different and also demanding professional situations
- develop their creativity and innovativeness by producing ideas and considering and evaluating their introduction and learning to foresee future changes
- appreciate increase in self-knowledge and realize the meaning of their own personality in physiotherapy
- can apply current information and communication technology at work
Content (course unit)
Course contents
- changes of working life and their effects on the working life and employees
- functions of occupational safety, occupational health care, and occupational physiotherapy, statutory nature of occupational health care and good occupational health care practice
- musculoskeletal work load analysis
- ergonomic analysis
- functional capacity and resource analysis of individuals and groups: stress, depression, anxiety, exhaustion, depression, pain and other factors decreasing the functional capacity and resources
- relationship between work and rest, activeness and sleep, physical exercise, relaxation
- promotion of resources and functional capacity by means of physiotherapy
- activities supporting working capacity
- nature, arts, aesthetics as resources
- therapeutics, awareness skills, being aware of thoughts, feelings and body, feelings in body, self-knowledge
- physiotherapy in drug problems and personality disorders
Assessment methods and criteria
läsnäolo:
pakollinen harjoitustunneilla ja tutortyöskentelyssä ja seminaarissa
numeerinen arviointi 1-5:
Tutoristunnot
itsenäisenä työnä ohjeen mukaisesti tehty ergonominen selvitys/työn fyysinen kuormittavuus
harjoittelun kirjallisesta raportti
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus|ongelmalähtöinen opiskelu|seminaari|raportti/työselostus
Learning materials
Antti-Poika M., Martimo K-P., Husman K. (toim.) 2006. Työterveyshuolto. Duodecim.
Kukkonen, R. & al. toim. 2001. Työfysioterapia: Yhteistyötä työn ja toimintakyvyn hyväksi. Helsinki
Antti-Poika M. (toim.) 1993. Työperäiset sairaudet. Työterveyslaitos. Helsinki
Työterveyshuoltolaki. Opas työterveyshuoltolain soveltajille. STM oppaita 2004:12. Helsinki.
Hyvä työterveyshuolto- käytäntö. Työterveyslaitos.2007.
Ketola R., Viikari-Juntura E., Malmivaara A. & Karppinen J. 2003. Rasitusvammaopas. Työterveyslaitos. STM.
Lindstöm K., Elo A-L., Hopsu L. ym. Työkuormituksen arviointimenetelmä TIKKA. 2005. Työterveyslaitos. STM.
Työturvallisuuslaki. Soveltamisopas. 2002. Helsinki: Työterveyslaitos
Työsuojelun perusteet. Työterveyslaitos. 2003.
Pääkkönen R., Rantanen S. &Uitti J. Työn terveysvaarojen tunnistaminen. 2005. Työterveyslaitos. Terveystarkastukset työterveyshuollossa. 2005. Työterveyslaitos.
Työterveyslaitos.
Lindström K., Elo A-L., Kandolin I. 2003. Työkuormitus ja sen arviointimenetelmät. Työterveyslaitos.
Työfysioterapeuttilehdet
www.ttl.fi, www.tsr.fi, www.tyky.fi, www.ika.fi
Baker, E 2005: Työvälineenä oma persoona. Edita. Helsinki
Havio ym 2008: Päihdehoitotyö. Helsinki Tammi.
Kabat-Zinn Jon 2007: Täyttä elämää, kehon ja mielen yhteistyö stressin, kivun ja sairauksien hoidossa. Basam Books Oy.
Kiviniemi ym 2007: Minä mielenterveystyön tekijänä. Edita Prima Oy Helsinki.
Nilsonne, Åsa 2007: Kuka ohjaa elämääsi? Tietoisuustaidot arjen apuna. Gummerus, Jyväskylä.
Lappalainen-Lehto, R 2008: Haasteena päihteet. WSOY.
Lönnqvist J ym /20062011: Psykiatria. Duodecim. Karisto Oy. Hämeenlinna.
Lähteenmäki ym. (toim.) 2005: Psykofyysinen fysioterapia. Kohti oman kehon kuulemista, omassa ruumiissa asumista. Pirkanmaan ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Opinnäytetyöt. Nro 2.
Lähteenmäki ym. (toim.) 2007: Psykofyysinen fysioterapia 2. Kehon tuntemisesta kehon ymmärtämiseen.
Lähteenmäki ym. (toim.) 2009: Psykofyysinen fysioterapia 3. Kokemus kehossa.
Noppari ym. 2007: Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa. Tammi Helsinki
Partinen – Huovinen 2007: Terve uni. WSOY Vantaa
Rothshild B. 200o: The body remembers. The psychophysiology of trauma and trauma treatment. W.W. Norton & Company USA
Student workload
Kontaktiopetusta 61 tuntia ja itsenäistä opiskelua 20 tuntia.
Content scheduling
Orientaatio 11.3.2013 L 216-8 / Tarja Tittonen
Tutoristunnot 18.3, 28.3, ja 4.4
Seminaari 12.4
Ergonomisen selvitys tehtävän palautus tabulaan 12.4.2013 mennessä
Ergonomisen selvitys tehtävän esitys tabulaan 21.5–2013 mennessä
Ergonominen selvitys tehtävien purku
ti 21.5 klo 10:15–14:00
ke 22.5 klo 10:15–14:00
Fysiotec-messut 14.–15.3.2013
Ohjattu harjoittelu 15.4–17.5.2013
Completion alternatives
Sovittava erikseen.
Practical training and working life cooperation
Työfysioterapeutin 2h luento
FT Tuija Luhtalan 2h luento
Further information
Oppimistavoitteet
osaa valita ja toteuttaa tutkittuun tietoon, vankkaan kokemukseen ja hyviksi havaittuihin käytäntöihin pohjautuvaa fysioterapiaa
osaa ilmaista itseään sekä suullisesti että kirjallisesti erilaisissa vaativissakin ammatillisissa konteksteissa
kehittää palveluideoita luovasti, innovatiivisesti ja asiakaslähtöisesti, arvioi niiden käyttökelpoisuutta ja ennakoi tulevaisuuden muutoksia
arvostaa itsetuntemuksensa lisäämistä ja tiedostaa oman persoonan merkityksen fysioterapian toteutuksessa
arvio työssä olevan asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä osana asiakkaan työkykyä
osaa soveltaa ajankohtaista tieto- ja viestintätekniikkaa ammattikäyttöön
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta