Siirry suoraan sisältöön

Opettajan digitaalinen perusosaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 1L00FR97

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

• Käyttää Microsoftin ja/tai Googlen opetukseen suunnattuja pilvipalveluita (O365 tai GWE) opettajan työn kannalta riittävällä ja hyödyllisellä tavalla
• Suunnitella ja toteuttaa oppimista tukevaa vuorovaikutusta ja esitysteknologiaa verkkotapaamisissa sekä etä- ja lähiopetuksessa erilaisia digitaalisia työkaluja hyödyntäen
• Käyttää itse ja ohjata oppijoita käyttämään yleisimpiä opetuksessa ja oppimateriaalin teossa käytettäviä sovelluksia. Esim. videot, interaktiiviset oppimateriaalit, yhteisöllinen tiedon tuottaminen ja oppimistehtävät
• Hyödyntää joitakin osallistavia ja aktivoivia digitaalisia sovelluksia omalle alalle ja opetettavaan aiheeseen soveltuvalla tavalla ja mobiililaitteita hyödyntäen
• Suunnitella, toteuttaa, tallentaa ja jakaa vuorovaikutuksellisen webinaaritilanteen
• Arvioida perustasolla opiskelijan oppimista ja/tai osaamista joitakin digitaalisia työkaluja hyödyntäen

Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 23.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Mikko Turunen
  • Ville Palkinen
Vastuuhenkilö

Ville Palkinen

Ryhmät
  • 24OPE
    Ammatillinen opettajankoulutus 2024
  • 23OPE
    23 opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

• Käyttää Microsoftin ja/tai Googlen opetukseen suunnattuja pilvipalveluita (O365 tai GWE) opettajan työn kannalta riittävällä ja hyödyllisellä tavalla
• Suunnitella ja toteuttaa oppimista tukevaa vuorovaikutusta ja esitysteknologiaa verkkotapaamisissa sekä etä- ja lähiopetuksessa erilaisia digitaalisia työkaluja hyödyntäen
• Käyttää itse ja ohjata oppijoita käyttämään yleisimpiä opetuksessa ja oppimateriaalin teossa käytettäviä sovelluksia. Esim. videot, interaktiiviset oppimateriaalit, yhteisöllinen tiedon tuottaminen ja oppimistehtävät
• Hyödyntää joitakin osallistavia ja aktivoivia digitaalisia sovelluksia omalle alalle ja opetettavaan aiheeseen soveltuvalla tavalla ja mobiililaitteita hyödyntäen
• Suunnitella, toteuttaa, tallentaa ja jakaa vuorovaikutuksellisen webinaaritilanteen
• Arvioida perustasolla opiskelijan oppimista ja/tai osaamista joitakin digitaalisia työkaluja hyödyntäen

Aika ja paikka

Opintojakso toteutaan kokonaisuudessa verkko-opetuksena Moodle- ja Zoom- ympäristöissä

Webinaarit:
21.11. klo 16.30-19.00
4.12. klo 16.30-19.00
11.12. klo 16.30-19.00

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan opintojakson päätteeksi.

Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan toteuttama arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus ja -oppiminen, webinaarit, itsenäinen työskentely, yhteisöllinen työskentely pienryhmässä.
Oman oppimisen ja digitaalisten tuotosten portfolio-dokumentointi

Oppimateriaalit

TAOK OPS
Oppimateriaalit opintojakson Moodle-ympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)
Opintojakso sisältää 3 webinaaria ja itsenäistä sekä pienryhmätyöskentelyä.

Sisällön jaksotus

Periodi 2 / Syksy 2024.
Lokakuu - joulukuu 2024

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei varsinaista harjoittelua.
Sisältöinä opettajan työelämälähtöisiä digitaalisia työvälineitä.

Lisätietoja opiskelijoille

Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä

Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti sellaisille opettajaopiskelijoille, jotka vielä harjoittelevat tai kokevat epävarmuutta digitaalisten työvälineiden käytössä opettajana. Perusasioiden äärellä olemme tällä opintojaksolla.

Sopii kuitenkin kaikille digipedagogiikasta kiinnostuneille.

Lisätietoja:
ville.palkinen@tuni.fi
mikko.o.turunen@tuni.fi

Ilmoittautumisaika

24.08.2023 - 23.10.2023

Ajoitus

24.10.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Mikko Turunen
  • Ville Palkinen
  • Matleena Laakso

Tavoitteet (OJ)

• Käyttää Microsoftin ja/tai Googlen opetukseen suunnattuja pilvipalveluita (O365 tai GWE) opettajan työn kannalta riittävällä ja hyödyllisellä tavalla
• Suunnitella ja toteuttaa oppimista tukevaa vuorovaikutusta ja esitysteknologiaa verkkotapaamisissa sekä etä- ja lähiopetuksessa erilaisia digitaalisia työkaluja hyödyntäen
• Käyttää itse ja ohjata oppijoita käyttämään yleisimpiä opetuksessa ja oppimateriaalin teossa käytettäviä sovelluksia. Esim. videot, interaktiiviset oppimateriaalit, yhteisöllinen tiedon tuottaminen ja oppimistehtävät
• Hyödyntää joitakin osallistavia ja aktivoivia digitaalisia sovelluksia omalle alalle ja opetettavaan aiheeseen soveltuvalla tavalla ja mobiililaitteita hyödyntäen
• Suunnitella, toteuttaa, tallentaa ja jakaa vuorovaikutuksellisen webinaaritilanteen
• Arvioida perustasolla opiskelijan oppimista ja/tai osaamista joitakin digitaalisia työkaluja hyödyntäen

Aika ja paikka

Opintojakso toteutaan kokonaisuudessa verkko-opetuksena Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Periodi 2 / 2023.

Lähijakso 1- torstai 2. marraskuuta 2023 16.00-18.00
Lähijakso 2- torstai 23. marraskuuta 2023 16.00-18.00
Lähijakso 3- torstai 14. joulukuuta 2023 klo 16.00-18.00

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan opintojakson päätteeksi.

Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan toteuttama arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus ja -oppiminen, webinaarit, itsenäinen työskentely, yhteisöllinen työskentely pienryhmässä.
Oman oppimisen ja digitaalisten tuotosten portfolio-dokumentointi,

Oppimateriaalit

TAOK OPS
Oppimateriaalit opintojakson Moodle-ympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)
Opintojakso sisältää 3 webinaaria ja itsenäistä sekä pienryhmätyöskentelyä.

Sisällön jaksotus

Periodi 2 / Syksy 2023.
Lokakuu - joulukuu 2023

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei varsinaista harjoittelua.
Sisältöinä opettajan työelämälähtöisiä digitaalisia työvälineitä.

Lisätietoja opiskelijoille

Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä

Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti sellaisille opettajaopiskelijoille, jotka vielä harjoittelevat tai kokevat epävarmuutta digitaalisten työvälineiden käytössä opettajana. Perusasioiden äärellä olemme tällä opintojaksolla.

Sopii kuitenkin kaikille digipedagogiikasta kiinnostuneille.

Lisätietoja:
ville.palkinen@tuni.fi
mikko.o.turunen@tuni.fi

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Ilmoittautumisaika

09.02.2022 - 23.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Mikko Turunen
  • Jiri Vilppola
  • Matleena Laakso
Vastuuhenkilö

Jiri Vilppola

Ryhmät
  • 21OPE
    21 opettajankoulutus
  • 22OPE
    22 opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

• Käyttää Microsoftin ja/tai Googlen opetukseen suunnattuja pilvipalveluita (O365 tai GWE) opettajan työn kannalta riittävällä ja hyödyllisellä tavalla
• Suunnitella ja toteuttaa oppimista tukevaa vuorovaikutusta ja esitysteknologiaa verkkotapaamisissa sekä etä- ja lähiopetuksessa erilaisia digitaalisia työkaluja hyödyntäen
• Käyttää itse ja ohjata oppijoita käyttämään yleisimpiä opetuksessa ja oppimateriaalin teossa käytettäviä sovelluksia. Esim. videot, interaktiiviset oppimateriaalit, yhteisöllinen tiedon tuottaminen ja oppimistehtävät
• Hyödyntää joitakin osallistavia ja aktivoivia digitaalisia sovelluksia omalle alalle ja opetettavaan aiheeseen soveltuvalla tavalla ja mobiililaitteita hyödyntäen
• Suunnitella, toteuttaa, tallentaa ja jakaa vuorovaikutuksellisen webinaaritilanteen
• Arvioida perustasolla opiskelijan oppimista ja/tai osaamista joitakin digitaalisia työkaluja hyödyntäen

Aika ja paikka

Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Periodi 2 / 2022.

Aloituswebinaari KE 26.10 -22 klo 16.00-18.00
Väliwebinaari KE 30.11 -22 klo 16.00-18.00
Päätöswebinaari TO 15.12 -22 klo 16.00-17.30

Zoom- linkki toimitetaan ilmoittautuneille lähempänä ajankohtaa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan opintojakson päätteeksi.

Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan toteuttama arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus ja -oppiminen, webinaarit, itsenäinen työskentely, yhteisöllinen työskentely pienryhmässä.
Oman oppimisen ja digitaalisten tuotosten portfolio-dokumentointi,

Oppimateriaalit

TAOK OPS
Oppimateriaalit opintojakson moodle-ympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)

Opintojakso sisältää 3 webinaaria ja itsenäistä sekä pienryhmätyöskentelyä.

Sisällön jaksotus

Periodi 2 / Syksy 2022.

Lokakuu - joulukuu 2022.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei varsinaista harjoittelua.
Sisältöinä opettajan työelämälähtöisiä digitaalisia työvälineitä.

Lisätietoja opiskelijoille

Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä

Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti sellaisille opettajaopiskelijoille, jotka vielä harjoittelevat tai kokevat epävarmuutta digitaalisten työvälineiden käytössä opettajana. Perusasioiden äärellä olemme tällä opintojaksolla.

Sopii kuitenkin kaikille digipedagogiikasta kiinnostuneille.

Lisätietoja:
jiri.vilppola@tuni.fi
mikko.o.turunen@tuni.fi

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.