Opettajan digitaalinen perusosaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 1L00FR97
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opettajaopiskelija osaa:
- Käyttää yleisimpiä digitaalisia työvälineitä opettajan työn kannalta riittävällä ja hyödyllisellä tavalla
- Käyttää jotain digitaalista oppimisympäristöä opettajan roolissa
- Laatia laadukasta esitysmateriaalia ja hyödyntää esitysteknologiaa sekä etä- että lähiopetuksessa
- Suunnitella, toteuttaa, tallentaa ja jakaa verkko-opetustuokion
- Hyödyntää osallistavia ja aktivoivia digitaalisia sovelluksia alaan ja opetettavaan aiheeseen soveltuvalla tavalla
- Ohjata omia opiskelijoitaan käyttämään oppilaitoksen tarjoamia digitaalisia työvälineitä
- Tuottaa monipuolisesti laadukasta ja saavutettavaa digitaalista opetusmateriaalia
- Arvioida perustasolla opiskelijan oppimista ja/tai osaamista digitaalisia työkaluja hyödyntäen
- Tunnistaa tekoälyn ja muiden modernien teknologioiden mahdollisuudet ja rajoitukset opetustyössä
- Huomioida tietosuojan, tietoturvan ja lainsäädännön digitaalisia työvälineitä käyttäessään
- Tunnistaa omat kehittymistarpeensa ja laatia suunnitelman, miten kehittää omaa osaamistaan jatkossa
Sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä on opettajan digitaalinen perusosaaminen ja miten sitä voi kehittää työuransa aikana?
- Miten digitaalisia työvälineitä käytetään turvallisesti lainsäädäntö huomioiden?
- Mitä on laadukas ja saavutettava opetusmateriaali ja miten sitä voi tuottaa itse?
- Mitä on huomioitava, kun ottaa käyttöön uusia työvälineitä opetustyöhön?
- Miten opettaja ohjaa opiskelijoitaan digitaalisten työvälineiden käyttöön?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tietäminen:
Opiskelija tietää digitaalisten työvälineiden mahdollisuudet ja rajoitukset omassa opetustyössään.
Tekeminen:
Opiskelija käyttää yleisimpiä opetuksen digitaalisia työvälineitä ja jakaa osaamistaan muille.
Opettajana kehittyminen:
Opiskelija opettelee käyttämään jotain itselleen entuudestaan vieraampaa työvälinettä ja ymmärtää jatkuvan osaamisen päivittämisen merkityksen.
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Mikko Turunen
- Ville Palkinen
Vastuuhenkilö
Ville Palkinen
Ryhmät
-
24OPEAmmatillinen opettajankoulutus 2024
-
23OPE23 opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson jälkeen opettajaopiskelija osaa:
- Käyttää yleisimpiä digitaalisia työvälineitä opettajan työn kannalta riittävällä ja hyödyllisellä tavalla
- Käyttää jotain digitaalista oppimisympäristöä opettajan roolissa
- Laatia laadukasta esitysmateriaalia ja hyödyntää esitysteknologiaa sekä etä- että lähiopetuksessa
- Suunnitella, toteuttaa, tallentaa ja jakaa verkko-opetustuokion
- Hyödyntää osallistavia ja aktivoivia digitaalisia sovelluksia alaan ja opetettavaan aiheeseen soveltuvalla tavalla
- Ohjata omia opiskelijoitaan käyttämään oppilaitoksen tarjoamia digitaalisia työvälineitä
- Tuottaa monipuolisesti laadukasta ja saavutettavaa digitaalista opetusmateriaalia
- Arvioida perustasolla opiskelijan oppimista ja/tai osaamista digitaalisia työkaluja hyödyntäen
- Tunnistaa tekoälyn ja muiden modernien teknologioiden mahdollisuudet ja rajoitukset opetustyössä
- Huomioida tietosuojan, tietoturvan ja lainsäädännön digitaalisia työvälineitä käyttäessään
- Tunnistaa omat kehittymistarpeensa ja laatia suunnitelman, miten kehittää omaa osaamistaan jatkossa
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä on opettajan digitaalinen perusosaaminen ja miten sitä voi kehittää työuransa aikana?
- Miten digitaalisia työvälineitä käytetään turvallisesti lainsäädäntö huomioiden?
- Mitä on laadukas ja saavutettava opetusmateriaali ja miten sitä voi tuottaa itse?
- Mitä on huomioitava, kun ottaa käyttöön uusia työvälineitä opetustyöhön?
- Miten opettaja ohjaa opiskelijoitaan digitaalisten työvälineiden käyttöön?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Opiskelija tietää digitaalisten työvälineiden mahdollisuudet ja rajoitukset omassa opetustyössään.
Tekeminen:
Opiskelija käyttää yleisimpiä opetuksen digitaalisia työvälineitä ja jakaa osaamistaan muille.
Opettajana kehittyminen:
Opiskelija opettelee käyttämään jotain itselleen entuudestaan vieraampaa työvälinettä ja ymmärtää jatkuvan osaamisen päivittämisen merkityksen.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutaan kokonaisuudessa verkko-opetuksena Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Webinaarit:
21.11. klo 16.30-19.00
4.12. klo 16.30-19.00
11.12. klo 16.30-19.00
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan opintojakson päätteeksi.
Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan toteuttama arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus ja -oppiminen, webinaarit, itsenäinen työskentely, yhteisöllinen työskentely pienryhmässä.
Oman oppimisen ja digitaalisten tuotosten portfolio-dokumentointi
Oppimateriaalit
TAOK OPS
Oppimateriaalit opintojakson Moodle-ympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)
Opintojakso sisältää 3 webinaaria ja itsenäistä sekä pienryhmätyöskentelyä.
Sisällön jaksotus
Periodi 2 / Syksy 2024.
Lokakuu - joulukuu 2024
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei varsinaista harjoittelua.
Sisältöinä opettajan työelämälähtöisiä digitaalisia työvälineitä.
Lisätietoja opiskelijoille
Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti sellaisille opettajaopiskelijoille, jotka vielä harjoittelevat tai kokevat epävarmuutta digitaalisten työvälineiden käytössä opettajana. Perusasioiden äärellä olemme tällä opintojaksolla.
Sopii kuitenkin kaikille digipedagogiikasta kiinnostuneille.
Lisätietoja:
ville.palkinen@tuni.fi
mikko.o.turunen@tuni.fi
Ilmoittautumisaika
24.08.2023 - 23.10.2023
Ajoitus
24.10.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Mikko Turunen
- Ville Palkinen
- Matleena Laakso
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson jälkeen opettajaopiskelija osaa:
- Käyttää yleisimpiä digitaalisia työvälineitä opettajan työn kannalta riittävällä ja hyödyllisellä tavalla
- Käyttää jotain digitaalista oppimisympäristöä opettajan roolissa
- Laatia laadukasta esitysmateriaalia ja hyödyntää esitysteknologiaa sekä etä- että lähiopetuksessa
- Suunnitella, toteuttaa, tallentaa ja jakaa verkko-opetustuokion
- Hyödyntää osallistavia ja aktivoivia digitaalisia sovelluksia alaan ja opetettavaan aiheeseen soveltuvalla tavalla
- Ohjata omia opiskelijoitaan käyttämään oppilaitoksen tarjoamia digitaalisia työvälineitä
- Tuottaa monipuolisesti laadukasta ja saavutettavaa digitaalista opetusmateriaalia
- Arvioida perustasolla opiskelijan oppimista ja/tai osaamista digitaalisia työkaluja hyödyntäen
- Tunnistaa tekoälyn ja muiden modernien teknologioiden mahdollisuudet ja rajoitukset opetustyössä
- Huomioida tietosuojan, tietoturvan ja lainsäädännön digitaalisia työvälineitä käyttäessään
- Tunnistaa omat kehittymistarpeensa ja laatia suunnitelman, miten kehittää omaa osaamistaan jatkossa
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä on opettajan digitaalinen perusosaaminen ja miten sitä voi kehittää työuransa aikana?
- Miten digitaalisia työvälineitä käytetään turvallisesti lainsäädäntö huomioiden?
- Mitä on laadukas ja saavutettava opetusmateriaali ja miten sitä voi tuottaa itse?
- Mitä on huomioitava, kun ottaa käyttöön uusia työvälineitä opetustyöhön?
- Miten opettaja ohjaa opiskelijoitaan digitaalisten työvälineiden käyttöön?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Opiskelija tietää digitaalisten työvälineiden mahdollisuudet ja rajoitukset omassa opetustyössään.
Tekeminen:
Opiskelija käyttää yleisimpiä opetuksen digitaalisia työvälineitä ja jakaa osaamistaan muille.
Opettajana kehittyminen:
Opiskelija opettelee käyttämään jotain itselleen entuudestaan vieraampaa työvälinettä ja ymmärtää jatkuvan osaamisen päivittämisen merkityksen.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutaan kokonaisuudessa verkko-opetuksena Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Periodi 2 / 2023.
Lähijakso 1- torstai 2. marraskuuta 2023 16.00-18.00
Lähijakso 2- torstai 23. marraskuuta 2023 16.00-18.00
Lähijakso 3- torstai 14. joulukuuta 2023 klo 16.00-18.00
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan opintojakson päätteeksi.
Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan toteuttama arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus ja -oppiminen, webinaarit, itsenäinen työskentely, yhteisöllinen työskentely pienryhmässä.
Oman oppimisen ja digitaalisten tuotosten portfolio-dokumentointi,
Oppimateriaalit
TAOK OPS
Oppimateriaalit opintojakson Moodle-ympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)
Opintojakso sisältää 3 webinaaria ja itsenäistä sekä pienryhmätyöskentelyä.
Sisällön jaksotus
Periodi 2 / Syksy 2023.
Lokakuu - joulukuu 2023
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei varsinaista harjoittelua.
Sisältöinä opettajan työelämälähtöisiä digitaalisia työvälineitä.
Lisätietoja opiskelijoille
Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti sellaisille opettajaopiskelijoille, jotka vielä harjoittelevat tai kokevat epävarmuutta digitaalisten työvälineiden käytössä opettajana. Perusasioiden äärellä olemme tällä opintojaksolla.
Sopii kuitenkin kaikille digipedagogiikasta kiinnostuneille.
Lisätietoja:
ville.palkinen@tuni.fi
mikko.o.turunen@tuni.fi
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.