Siirry suoraan sisältöön

Opettajan digitaalinen perusosaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FR97-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.08.2025 - 12.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
13.10.2025 - 30.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Mikko Turunen
Ville Palkinen
Vastuuhenkilö
Ville Palkinen
Ryhmät
24OPE
Ammatillinen opettajankoulutus 2024
25OPE
Ammatillinen opettajankoulutus 2025
Opintojakso
1L00FR97

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson jälkeen opettajaopiskelija osaa:

- Käyttää yleisimpiä digitaalisia työvälineitä opettajan työn kannalta riittävällä ja hyödyllisellä tavalla
- Käyttää jotain digitaalista oppimisympäristöä opettajan roolissa
- Laatia laadukasta esitysmateriaalia ja hyödyntää esitysteknologiaa sekä etä- että lähiopetuksessa
- Suunnitella, toteuttaa, tallentaa ja jakaa verkko-opetustuokion
- Hyödyntää osallistavia ja aktivoivia digitaalisia sovelluksia alaan ja opetettavaan aiheeseen soveltuvalla tavalla
- Ohjata omia opiskelijoitaan käyttämään oppilaitoksen tarjoamia digitaalisia työvälineitä
- Tuottaa monipuolisesti laadukasta ja saavutettavaa digitaalista opetusmateriaalia
- Arvioida perustasolla opiskelijan oppimista ja/tai osaamista digitaalisia työkaluja hyödyntäen
- Tunnistaa tekoälyn ja muiden modernien teknologioiden mahdollisuudet ja rajoitukset opetustyössä
- Huomioida tietosuojan, tietoturvan ja lainsäädännön digitaalisia työvälineitä käyttäessään
- Tunnistaa omat kehittymistarpeensa ja laatia suunnitelman, miten kehittää omaa osaamistaan jatkossa

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

- Mitä on opettajan digitaalinen perusosaaminen ja miten sitä voi kehittää työuransa aikana?
- Miten digitaalisia työvälineitä käytetään turvallisesti lainsäädäntö huomioiden?
- Mitä on laadukas ja saavutettava opetusmateriaali ja miten sitä voi tuottaa itse?
- Mitä on huomioitava, kun ottaa käyttöön uusia työvälineitä opetustyöhön?
- Miten opettaja ohjaa opiskelijoitaan digitaalisten työvälineiden käyttöön?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Tietäminen:
Opiskelija tietää digitaalisten työvälineiden mahdollisuudet ja rajoitukset omassa opetustyössään.

Tekeminen:
Opiskelija käyttää yleisimpiä opetuksen digitaalisia työvälineitä ja jakaa osaamistaan muille.

Opettajana kehittyminen:
Opiskelija opettelee käyttämään jotain itselleen entuudestaan vieraampaa työvälinettä ja ymmärtää jatkuvan osaamisen päivittämisen merkityksen.

Aika ja paikka

23.10. klo 16.30-19.00
6.11. klo 16.30-19.00
27.11. klo 16.30-19.00 (Lähi?)
3.12. klo 16.30-19.00

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
Tietäminen:
Opiskelija tietää digitaalisten työvälineiden mahdollisuudet ja rajoitukset omassa opetustyössään.

Tekeminen:
Opiskelija käyttää yleisimpiä opetuksen digitaalisia työvälineitä ja jakaa osaamistaan muille.

Opettajana kehittyminen:
Opiskelija opettelee käyttämään jotain itselleen entuudestaan vieraampaa työvälinettä ja ymmärtää jatkuvan osaamisen päivittämisen merkityksen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkossa. Jakso koostuu verkkoluennoista, yhdestä lähipäivästä sekä itsenäisistä yksilötehtävistä, josta koostetaan portfolio. Tehtävien ja portfolion raportointi tehdään Moodleen.

Suoritusaika:
Moodle-pohja aukeaa 20.10.2025
Tehtävät tulee olla tehtynä 31.12.2025 mennessä

Siirry alkuun