Opettajan digitaalinen perusosaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FR97-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2025 - 12.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 13.10.2025 - 30.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Mikko Turunen
- Ville Palkinen
- Vastuuhenkilö
- Ville Palkinen
- Ryhmät
-
24OPEAmmatillinen opettajankoulutus 2024
-
25OPEAmmatillinen opettajankoulutus 2025
- Opintojakso
- 1L00FR97
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson jälkeen opettajaopiskelija osaa:
- Käyttää yleisimpiä digitaalisia työvälineitä opettajan työn kannalta riittävällä ja hyödyllisellä tavalla
- Käyttää jotain digitaalista oppimisympäristöä opettajan roolissa
- Laatia laadukasta esitysmateriaalia ja hyödyntää esitysteknologiaa sekä etä- että lähiopetuksessa
- Suunnitella, toteuttaa, tallentaa ja jakaa verkko-opetustuokion
- Hyödyntää osallistavia ja aktivoivia digitaalisia sovelluksia alaan ja opetettavaan aiheeseen soveltuvalla tavalla
- Ohjata omia opiskelijoitaan käyttämään oppilaitoksen tarjoamia digitaalisia työvälineitä
- Tuottaa monipuolisesti laadukasta ja saavutettavaa digitaalista opetusmateriaalia
- Arvioida perustasolla opiskelijan oppimista ja/tai osaamista digitaalisia työkaluja hyödyntäen
- Tunnistaa tekoälyn ja muiden modernien teknologioiden mahdollisuudet ja rajoitukset opetustyössä
- Huomioida tietosuojan, tietoturvan ja lainsäädännön digitaalisia työvälineitä käyttäessään
- Tunnistaa omat kehittymistarpeensa ja laatia suunnitelman, miten kehittää omaa osaamistaan jatkossa
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä on opettajan digitaalinen perusosaaminen ja miten sitä voi kehittää työuransa aikana?
- Miten digitaalisia työvälineitä käytetään turvallisesti lainsäädäntö huomioiden?
- Mitä on laadukas ja saavutettava opetusmateriaali ja miten sitä voi tuottaa itse?
- Mitä on huomioitava, kun ottaa käyttöön uusia työvälineitä opetustyöhön?
- Miten opettaja ohjaa opiskelijoitaan digitaalisten työvälineiden käyttöön?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Tietäminen:
Opiskelija tietää digitaalisten työvälineiden mahdollisuudet ja rajoitukset omassa opetustyössään.
Tekeminen:
Opiskelija käyttää yleisimpiä opetuksen digitaalisia työvälineitä ja jakaa osaamistaan muille.
Opettajana kehittyminen:
Opiskelija opettelee käyttämään jotain itselleen entuudestaan vieraampaa työvälinettä ja ymmärtää jatkuvan osaamisen päivittämisen merkityksen.
Aika ja paikka
23.10. klo 16.30-19.00
6.11. klo 16.30-19.00
27.11. klo 16.30-19.00 (Lähi?)
3.12. klo 16.30-19.00
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suomeksi
Tietäminen:
Opiskelija tietää digitaalisten työvälineiden mahdollisuudet ja rajoitukset omassa opetustyössään.
Tekeminen:
Opiskelija käyttää yleisimpiä opetuksen digitaalisia työvälineitä ja jakaa osaamistaan muille.
Opettajana kehittyminen:
Opiskelija opettelee käyttämään jotain itselleen entuudestaan vieraampaa työvälinettä ja ymmärtää jatkuvan osaamisen päivittämisen merkityksen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkossa. Jakso koostuu verkkoluennoista, yhdestä lähipäivästä sekä itsenäisistä yksilötehtävistä, josta koostetaan portfolio. Tehtävien ja portfolion raportointi tehdään Moodleen.
Suoritusaika:
Moodle-pohja aukeaa 20.10.2025
Tehtävät tulee olla tehtynä 31.12.2025 mennessä