Taidot elämään - ryhmäohjaus nuorilleLaajuus (5 op)
Tunnus: 1L00FG10
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• tuntee sosiokulttuurisen innostamisen ja positiivisen pedagogiikan perusperiaatteet ja pystyy soveltamaan niitä omaan ohjaustyöhön
• osaa tunnistaa hahmottaa elämäntaitojen perusteet (itsetuntemus ja omat
vahvuudet, tunnetaidot, sosiaaliset taidot, tulevaisuustaidot, rahasuhdetaidot)
• osaa hyödyntää osallistavia ja toiminnallisia menetelmiä tutkintokoulutuksen valmentavan koulutuksen (TUVA- koulutus) oppimisympäristöissä
• kykenee suunnittelemaan ohjaustilanteet tavoite- ja tarvelähtöisesti
• osaa huomioida ohjaustilanteiden vastavuoroisuuden ja dialogisuuden
• tunnistaa ja kehittää omaan ohjaamisosaamistaan
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Kosti Nivalainen
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Henna Koskimäki
Ryhmät
-
24OPEAmmatillinen opettajankoulutus 2024
-
23OPE23 opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• tuntee sosiokulttuurisen innostamisen ja positiivisen pedagogiikan perusperiaatteet ja pystyy soveltamaan niitä omaan ohjaustyöhön
• osaa tunnistaa hahmottaa elämäntaitojen perusteet (itsetuntemus ja omat
vahvuudet, tunnetaidot, sosiaaliset taidot, tulevaisuustaidot, rahasuhdetaidot)
• osaa hyödyntää osallistavia ja toiminnallisia menetelmiä tutkintokoulutuksen valmentavan koulutuksen (TUVA- koulutus) oppimisympäristöissä
• kykenee suunnittelemaan ohjaustilanteet tavoite- ja tarvelähtöisesti
• osaa huomioida ohjaustilanteiden vastavuoroisuuden ja dialogisuuden
• tunnistaa ja kehittää omaan ohjaamisosaamistaan
Aika ja paikka
• Ilmoittautuminen Pakissa 6.1.2025 asti 1L00FG10-3010 Taidot elämään - ryhmäohjaus nuorille
• Verkkokoulutus: torstai 16.1.2025 klo 16.- 19.00 TEAMS- yhteys.
• Lähikoulutuspäivät la 1.2. ja la 8.2 klo 10–16 TAMK, Kuntokatu 3, TAMPERE
Päätöstapaaminen to 3.4.2025 klo 16.30 -18.30 TEAMS- yhteys
Työpajojen ohjauksien aikataulusta TUVA-ryhmissä sovitaan erikseen TUVA-opettajan kanssa. TUVA- ryhmien ohjaukset yhteisopettajuus- periaatteella toteutetaan pääsääntöisesti Tredun ja Winnovan TUVA- ryhmissä tai opiskelijat voivat myös itse hankkia ohjattavan TUVA- ryhmän.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osallistuminen koulutukseen, vertaistapaamisiin ja ohjausraportin kaatiminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Koulutuksen lisäksi siihen kuuluu työpajojen ohjaamista toisen opiskelijan kanssa (5 x 90 min)
Ohjaajien vertaistapaamiset 1,5 Niiden ajankohta sovitaan sitten, kun on tietoa siitä
miten ohjaukset ajoittuvat.
• Koulutus n. 16 h (sis. etä- ja lähikoulutuksen)
• Vertaistapaaminen 1,5 h
• Palaverit ja yhteistyö TUVA-opettajan kanssa
• Tutustumiskäynti TUVA-ryhmään
• Harjoittelu 5 x 90 min
Kirjalliset työt:
• Yleissuunnitelma
• Pedagogiset käsikirjoitukset x 5
• Reflektiot X 5
• Loppuraportti LNS:n Surveypal- järjestelmään
Oppimateriaalit
Materiaalit annetaan koulutuksessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Koulutukseen kuuluu työpajojen ohjaamista toisen opiskelijan kanssa (5 x 90 min) TUVA ryhmissä
Lisätietoja opiskelijoille
Opinnot voi sisällyttää joko valinnaisiin pedagogisiin opintoihin tai harjoitteluun.
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 06.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 22
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Kosti Nivalainen
Vastuuhenkilö
Kosti Nivalainen
Ryhmät
-
24OPEAmmatillinen opettajankoulutus 2024
-
23OPE23 opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• tuntee sosiokulttuurisen innostamisen ja positiivisen pedagogiikan perusperiaatteet ja pystyy soveltamaan niitä omaan ohjaustyöhön
• osaa tunnistaa hahmottaa elämäntaitojen perusteet (itsetuntemus ja omat
vahvuudet, tunnetaidot, sosiaaliset taidot, tulevaisuustaidot, rahasuhdetaidot)
• osaa hyödyntää osallistavia ja toiminnallisia menetelmiä tutkintokoulutuksen valmentavan koulutuksen (TUVA- koulutus) oppimisympäristöissä
• kykenee suunnittelemaan ohjaustilanteet tavoite- ja tarvelähtöisesti
• osaa huomioida ohjaustilanteiden vastavuoroisuuden ja dialogisuuden
• tunnistaa ja kehittää omaan ohjaamisosaamistaan
Aika ja paikka
• Ilmoittautuminen Pakissa 6.9.2024 asti (Syksy 2024: L00FG10-3009 Taidot elämään - ryhmäohjaus nuorille 5 op)
• Verkkokoulutus: to 12.9. 16-19 Teams- yhteys
• Lähikoulutuspäivät la 21. ja la 28.9. klo 10–16 TAMK, Kuntokatu 3, TAMPERE
Päätöstapaaminen 2.12.2024 klo 16.30 Teams- yhteys
Työpajojen ohjauksien aikataulusta TUVA-ryhmissä sovitaan erikseen TUVA-opettajan kanssa. TUVA- ryhmien ohjaukset yhteisopettajuus- periaatteella toteutetaan pääsääntöisesti Tredun ja Winnovan TUVA- ryhmissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osallistuminen koulutukseen, vertaistapaamisiin ja ohjausraportin kaatiminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Koulutuksen lisäksi siihen kuuluu työpajojen ohjaamista toisen opiskelijan kanssa (5 x 90 min)
Ohjaajien vertaistapaamiset 2 x 2 h. Niiden ajankohta sovitaan sitten, kun on tietoa siitä
miten ohjaukset ajoittuvat.
• Koulutus n. 16 h (sis. etä- ja lähikoulutuksen)
• Vertaistapaaminen 1 (n. 2h)
• Palaverit ja kommunikointi TUVA-opettajan kanssa
• Tutustumiskäynti TUVA-ryhmään
• Harjoittelu 5 x 90 min
Kirjalliset työt:
• Yleissuunnitelma
• Pedagogiset käsikirjoitukset
• Reflektiot
• Loppuraportti käyttäen lähdekirjallisuutta annetusta listasta
Oppimateriaalit
Materiaalit annetaan koulutuksessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Koulutukseen kuuluu työpajojen ohjaamista toisen opiskelijan kanssa (5 x 90 min) TUVA ryhmissä
Lisätietoja opiskelijoille
Opinnot voi sisällyttää joko valinnaisiin pedagogisiin opintoihin tai harjoitteluun.
Ilmoittautumisaika
31.10.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 13
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Kosti Nivalainen
Vastuuhenkilö
Kosti Nivalainen
Ryhmät
-
22OPE22 opettajankoulutus
-
23OPE23 opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• tuntee sosiokulttuurisen innostamisen ja positiivisen pedagogiikan perusperiaatteet ja pystyy soveltamaan niitä omaan ohjaustyöhön
• osaa tunnistaa hahmottaa elämäntaitojen perusteet (itsetuntemus ja omat
vahvuudet, tunnetaidot, sosiaaliset taidot, tulevaisuustaidot, rahasuhdetaidot)
• osaa hyödyntää osallistavia ja toiminnallisia menetelmiä tutkintokoulutuksen valmentavan koulutuksen (TUVA- koulutus) oppimisympäristöissä
• kykenee suunnittelemaan ohjaustilanteet tavoite- ja tarvelähtöisesti
• osaa huomioida ohjaustilanteiden vastavuoroisuuden ja dialogisuuden
• tunnistaa ja kehittää omaan ohjaamisosaamistaan
Aika ja paikka
• Etäkoulutus: ti 6.2.2024 klo 16.00–19.00 (Teams, tallennetaan)
• Lähikoulutuspäivät: la 10.2. ja la 17.2. klo 10.00–16.00 TAMK (pakollinen)
• Vertaistapaaminen: 06.05.2024 klo 16.30 -18.00 TEAMS- yhteys
Työpajojen ohjauksien aikataulusta TUVA-ryhmissä sovitaan erikseen TUVA-opettajan kanssa. TUVA- ryhmien ohjaukset yhteisopettajuus- periaatteella toteutetaan pääsääntöisesti Tredun ja Winnovan TUVA- ryhmissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osallistuminen koulutukseen, vertaistapaamisiin ja ohjausraportin kaatiminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Koulutuksen lisäksi siihen kuuluu työpajojen ohjaamista toisen opiskelijan kanssa (5 x 90 min)
Ohjaajien vertaistapaamiset. Niiden ajankohta sovitaan sitten, kun on tietoa siitä
miten ohjaukset ajoittuvat.
• Koulutus n. 16 h (sis. etä- ja lähikoulutuksen)
• Vertaistapaaminen
• Palaverit ja kommunikointi Tuva-opettajan kanssa
• Tutustumiskäynti TUVA-ryhmään
• Harjoittelu
Kirjalliset työt:
• Yleissuunnitelma
• Pedagogiset käsikirjoitukset
• Reflektiot
Oppimateriaalit
Materiaalit annetaan koulutuksessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Koulutukseen kuuluu työpajojen ohjaamista toisen opiskelijan kanssa (5 x 90 min) TUVA ryhmissä
Lisätietoja opiskelijoille
Opinnot voi sisällyttää joko valinnaisiin pedagogisiin opintoihin tai harjoitteluun.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 05.02.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 28.04.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Opettaja
- Kosti Nivalainen
- Tuija Landström
Ryhmät
-
22OPE22 opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• tuntee sosiokulttuurisen innostamisen ja positiivisen pedagogiikan perusperiaatteet ja pystyy soveltamaan niitä omaan ohjaustyöhön
• osaa tunnistaa hahmottaa elämäntaitojen perusteet (itsetuntemus ja omat
vahvuudet, tunnetaidot, sosiaaliset taidot, tulevaisuustaidot, rahasuhdetaidot)
• osaa hyödyntää osallistavia ja toiminnallisia menetelmiä tutkintokoulutuksen valmentavan koulutuksen (TUVA- koulutus) oppimisympäristöissä
• kykenee suunnittelemaan ohjaustilanteet tavoite- ja tarvelähtöisesti
• osaa huomioida ohjaustilanteiden vastavuoroisuuden ja dialogisuuden
• tunnistaa ja kehittää omaan ohjaamisosaamistaan
Aika ja paikka
Taidot elämään – infotilaisuus 9.2.2023 klo 16.30 -18.00 TEAMS - yhteydellä
Koulutuspäivät:
to 23.2. klo 15.00. - 18.00. verkko-opetus (Tallenne tehdään)
pe 10.3. klo 17.00. – 20.30 lähiopetus/TAMK, Kuntokatu 3
la 11.3. klo 9.00. – 16.00 lähiopetus/TAMK, Kuntokatu 3
Koulutukseen kuuluu työpajojen ohjaamista toisen opiskelijan kanssa (5 x 90 min)
Coachien vertaistapaamiset 2 x 2 h. Niiden ajankohta sovitaan sitten, kun on tietoa siitä
miten coachaukset ajoittuvat. Opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua TUVA-ryhmille järjes-tettäviin taidetyöpajoihin sekä dreamster -luennolle.
Tampereella ja coachaukset toteutetaan Tampereen seudulla Tredun ja mahdollisesti myös Porissa Winnovan TUVA - ryhmissä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Coachaustoiminta on osa Lasten ja nuorten säätiön Taidot elämään-hanketta. Lasten ja Nuorten säätiö toteuttaa yhteistyössä TAMKin kanssa Taidot elämään - ohjelman. Koulutus-ohjelman aikana sinulla on mahdollisuus tutustua nuorten erilaisiin oppimisympäristöihin, ope-tusmenetelmiin ja tukea heidän opiskelu- ja työelämävalmiuksiaan. Lisäksi opiskelijoille tar-joutuu mahdollisuus vahvistaa osaamistaan TUVA - nuorten ohjaamisesta.
TUVA-koulutus on suunnattu sekä oppivelvollisille että aikuisille, jotka tarvitsevat valmiuk-sia ja/tai ohjauksellista tukea siirtyäkseen lukiokoulutukseen tai ammatilliseen koulutukseen. TUVA-koulutuksen yleisenä tavoitteena on saavuttaa sellaiset opiskeluvalmiudet, joiden avul-la opiskelija voi hakeutua lukiokoulutukseen tai ammatilliseen koulutukseen ja suoriutua näis-tä opinnoista. Opiskeluvalmiuksilla voidaan tarkoittaa esimerkiksi opiskelu/tutkintokielen osaamista, soveltuvia opiskelutaitoja sekä elämänhallinnan taitoja. Lisäksi TUVA-koulutuksen aikana voi korottaa perusopetuksen arvosanoja, jos se on tarpeen halutun koulutuspaikan saamiseksi. Tämän lisäksi opiskelija voi suorittaa lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opintoja.
Näitä taitoja vahvistetaan Lasten ja nuorten säätiön Taidot elämään - ohjelmassa. Ammatti-korkeakoulujen kanssa tehtävä yhteistyö rakentuu coachauksen ympärille. Lasten ja nuorten säätiö valmentaa opiskelijoista coacheja, jotka toimivat TUVA-luokkalaisten tukijoina, ohjaajina ja kannustajina. Coachit ohjaavat nuorille toiminnallisia elämäntaito- ja työelämätaito- aiheisia oppitunteja (oppitunnit pääsääntöisesti arkisin klo 9.- 15.00).
Coachit avaavat näkökulmia, auttavat nuoria löytämään omia vahvuuksia ja etsivät heidän kanssaan uusia mahdollisuuksia ohjaamisen avulla. Ohjaaminen voi liittyä esimerkiksi opiskelu- tai työpaikan löytämiseen ja voi tarvittaessa olla myös henkilökohtaisempaa ohjausta ja pohdiskelua. Coachaamisessa on kyse toisen potentiaalin tunnistamisesta, tsemppaamisesta ja oppimisen tukemisesta:
• Coachaus on avointa, tavoitteellista toimintaa ja yhdessäkokemista.
• Coachit ohjaavat TUVA-luokissa työpajoja (5 x 90 min.).
• Tunnit koostuvat toiminnallisista, ryhmäyttävistä harjoitteista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lasten ja nuorten säätiö valmentaa opiskelijoista coacheja, jotka toimivat TUVA-luokkalaisten tukijoina, ohjaaji-na ja kannustajina. Coachit ohjaavat nuorille toiminnallisia elämäntaito- ja työelämätaito- ai-heisia oppitunteja (oppitunnit pääsääntöisesti arkisin klo 9.- 15.00).
Coachit avaavat näkökulmia, auttavat nuoria löytämään omia vahvuuksia ja etsivät heidän kanssaan uusia mahdollisuuksia ohjaamisen avulla. Ohjaaminen voi liittyä esimerkiksi opiske-lu- tai työpaikan löytämiseen ja voi tarvittaessa olla myös henkilökohtaisempaa ohjausta ja pohdiskelua. Coachaamisessa on kyse toisen potentiaalin tunnistamisesta, tsemppaamisesta ja oppimisen tukemisesta:
• Coachaus on avointa, tavoitteellista toimintaa ja yhdessäkokemista.
• Coachit ohjaavat TUVA-luokissa työpajoja (5 x 90 min.).
• Tunnit koostuvat toiminnallisista, ryhmäyttävistä harjoitteista.
Otteita edelliseen koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden palautteista:
Koulutuspäivä oli mielenkiintoinen, eikä päivä tuntunut lainkaan pitkältä vaikka olikin työviikon päätteeksi lauantaina. Coachtunnit antoi hyvää kokemusta toimia niin ammattikoulussa, josta ei ollut aiempia kokemuksia, kuin todella erilaisista lähtökohdista tulevien nuorten kanssa. Itse koin näiden antavan arvokasta kokemusta ja näkemystä opettajaopintoihin liittyen. (opettaja-opiskelijan palaute)
Valma-ohjaukset olivat minulle ensimmäinen kokemus nuorten opettamisesta/ ohjaamisesta. Aiemmin olen ohjannut ja opettanut/ kouluttanut aikuisia ja pieniä lapsia. Kokemus oli hyvä ja antoi varmuutta toimia nuorten kanssa. Opettajuudessa kehityin erityisesti toiminnallisten me-netelmien käytössä, jotka olivat minulle ennen Valma-ohjauksia vieraampia. Uskalsin heittäy-tyä ja huomata, että tärkeintä on olla läsnä ja tarvittaessa pitää osata myös joustaa. (opetta-jaopiskelijan palaute)
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoa ilmoittautumisesta ja toteutuksesta sekä koulutuksesta
TAMK, ammatillinen opettajankoulutus lehtori Kosti Nivalaiselta (kosti.nivalainen@tuni.fi jaja Lasten ja nuorten säätiön projektivastaavalta Anna Jussilaiselta
(anna.jussilaineni@nuori.fi) Ks. http://www.nuori.fi/toiminta/taidot-elamaan/
Ks.
https://www.tuni.fi/fi/ajankohtaista/nuori-voi-coachin-avulla-loytaa-oman-suuntansa-elamassa-ja-taidot-unelmiensa
https://yle.fi/uutiset/3-11747430