Siirry suoraan sisältöön

Teknologiaosaamisen johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: NY00EC65

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa ja ideoida innovaatioita
- tunnistaa teknologisia kehitystrendejä
- tunnistaa osaamistarpeita ja asiakaskokemuksia
- suunnitella arvolupauksen ja teknologian siirtoa
- arvioida teknologian vaikutuksia
- tehdä teknologiastrategian

Sisältö

Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja näkemys teknologioihin ja innovaatioihin sekä niiden kehittämiseen ja johtamiseen yrityksissä. Opintojaksolla perehdytään radikaalien innovaatioiden kehittymisen ennakoinnin ja soveltamisen problematiikkaan. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää teknologian ja innovaatioiden roolin osana uutta liiketoimintaa.

Aihealueita:
- strateginen ennakointi ja innovaatiot
- radikaalit innovaatiot, mahdollisuuksien kartoitus, teknologian evoluutio
- teknologiaosaamisen johtaminen yleisesti
- asiakaskokemus ja arvolupaus
- teknologian siirto ja vaikuttavuus
- teknologian vaikutukset eri tasoilla (globaali-yhteiskunta-organisaatio-yksilö)
- teknologiastrategia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa.

Ilmoittautumisaika

03.06.2024 - 18.08.2024

Ajoitus

22.08.2024 - 05.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Opettaja
  • Markus Jähi
Vastuuhenkilö

Markus Jähi

Ryhmät
  • 24YAMK
    Ylempi AMK, yhteiset opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- tunnistaa ja ideoida innovaatioita
- tunnistaa teknologisia kehitystrendejä
- tunnistaa osaamistarpeita ja asiakaskokemuksia
- suunnitella arvolupauksen ja teknologian siirtoa
- arvioida teknologian vaikutuksia
- tehdä teknologiastrategian

Sisältö (OJ)

Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja näkemys teknologioihin ja innovaatioihin sekä niiden kehittämiseen ja johtamiseen yrityksissä. Opintojaksolla perehdytään radikaalien innovaatioiden kehittymisen ennakoinnin ja soveltamisen problematiikkaan. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää teknologian ja innovaatioiden roolin osana uutta liiketoimintaa.

Aihealueita:
- strateginen ennakointi ja innovaatiot
- radikaalit innovaatiot, mahdollisuuksien kartoitus, teknologian evoluutio
- teknologiaosaamisen johtaminen yleisesti
- asiakaskokemus ja arvolupaus
- teknologian siirto ja vaikuttavuus
- teknologian vaikutukset eri tasoilla (globaali-yhteiskunta-organisaatio-yksilö)
- teknologiastrategia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa.

Aika ja paikka

Etäopetus Zoomissa (linkki, ks. Moodle).

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Vapaavalintaisena ajankohtana suoritettava Moodle-tentti. Suorituksen aikaväli julkaistaan kurssin alkaessa. Tentti on osasuoritus, johon ei liity uusintamahdollisuutta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla, joka toteutetaan etäopteuksena. Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana sekä itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (+ tentti).

Opetuskertojen tarkka aikataulu julkaistaan Moodlessa ennen kurssin alkua (tarkasta kellonajat ennen kurssia). Osallistuminen kurssin kontaktiopetuskerroille on pakollista. Yhden aamu- tai iltapäpäivän voi olla poissa siitä erikseen sopimalla.

Opetusmenetelmät: luennot, työpajatyöskentely, harjoitustyöt, itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen. Kurssilla käytetään etätyöskentely tukevaa oppimis-/ryhmätyöalustaa. Tarkemmat ohjeet tulee Moodleen ennen kurssin alkua.

Kurssin arviointi perustuu 1) harjoitustöihin sekä 2) kirjallisuuteen perehtymiseen. Kurssin läpäiseminen edellyttää opetuskerroille osallistumista, harjoitustöiden hyväksyttyä suorittamista sekä hyväksyttyä suoritusta kirjallisuuden osalta.

Oppimateriaalit

Kurssikirja Leppälä, Kari: Innovaattorin opas (Gaudeamus, 2014). Kirja on saatavilla e-kirjana TAMKin kirjastosta. Muu oppimateriaali julkaistaan kurssin alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus: 27 h
Harjoitustyöt ryhmässä: 81 h
Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen: 27 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla, joka toteutetaan etäopteuksena. Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana sekä itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (+ tentti).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitustyöt voivat käsitellä omaa tai jonkin ryhmäläisen työpaikkaa. Harjoitustöissä voidaan käsitellä yritysten oikeita aineistoja.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

25.01.2024 - 24.02.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Opettaja
  • Markus Jähi
Vastuuhenkilö

Markus Jähi

Ryhmät
  • 24YAMK
    Ylempi AMK, yhteiset opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- tunnistaa ja ideoida innovaatioita
- tunnistaa teknologisia kehitystrendejä
- tunnistaa osaamistarpeita ja asiakaskokemuksia
- suunnitella arvolupauksen ja teknologian siirtoa
- arvioida teknologian vaikutuksia
- tehdä teknologiastrategian

Sisältö (OJ)

Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja näkemys teknologioihin ja innovaatioihin sekä niiden kehittämiseen ja johtamiseen yrityksissä. Opintojaksolla perehdytään radikaalien innovaatioiden kehittymisen ennakoinnin ja soveltamisen problematiikkaan. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää teknologian ja innovaatioiden roolin osana uutta liiketoimintaa.

Aihealueita:
- strateginen ennakointi ja innovaatiot
- radikaalit innovaatiot, mahdollisuuksien kartoitus, teknologian evoluutio
- teknologiaosaamisen johtaminen yleisesti
- asiakaskokemus ja arvolupaus
- teknologian siirto ja vaikuttavuus
- teknologian vaikutukset eri tasoilla (globaali-yhteiskunta-organisaatio-yksilö)
- teknologiastrategia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa.

Aika ja paikka

Etäopetus Zoomissa (linkki, ks. Moodle).

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Vapaavalintaisena ajankohtana suoritettava Moodle-tentti. Suorituksen aikaväli julkaistaan kurssin alkaessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla, joka toteutetaan etäopteuksena. Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana sekä itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (+ tentti).

Opetuskertojen tarkka aikataulu julkaistaan Moodlessa ennen kurssin alkua (tarkasta kellonajat ennen kurssia). Osallistuminen kurssin kontaktiopetuskerroille on pakollista. Yhden aamu- tai iltapäpäivän voi olla poissa siitä erikseen sopimalla.

Opetusmenetelmät: luennot, työpajatyöskentely, harjoitustyöt, itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen. Kurssilla käytetään etätyöskentely tukevaa oppimis-/ryhmätyöalustaa. Tarkemmat ohjeet tulee Moodleen ennen kurssin alkua.

Kurssin arviointi perustuu 1) harjoitustöihin sekä 2) kirjallisuuteen perehtymiseen. Kurssin läpäiseminen edellyttää opetuskerroille osallistumista, harjoitustöiden hyväksyttyä suorittamista sekä hyväksyttyä suoritusta kirjallisuuden osalta.

Oppimateriaalit

Kurssikirja Leppälä, Kari: Innovaattorin opas (Gaudeamus, 2014). Kirja on saatavilla e-kirjana TAMKin kirjastosta. Muu oppimateriaali julkaistaan kurssin alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus: 27 h
Harjoitustyöt ryhmässä: 81 h
Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen: 27 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla, joka toteutetaan etäopteuksena. Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana sekä itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (+ tentti).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitustyöt voivat käsitellä omaa tai jonkin ryhmäläisen työpaikkaa. Harjoitustöissä voidaan käsitellä yritysten oikeita aineistoja.